Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns??? Problemer med fortolkning.  (Læst 19018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wicki

• Passiv bruger
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #15 Dato: 16 Juni , 2012, 19:09 »
Hejsa..
Nu er jeg godt nok "grøn" i hønseverdenen endnu, men har mange år på bagen med heste og avl af dem..
Synes bare denne debat minder utroligt meget om hesteverdenen, eller rettere avls verdenen..
Vi har avlet Dansk varmblodsheste, og var især heldig med en bestemt vi fik lavet - vi blev budt utroligt mange penge for ham, ja endda var der stor interesse fra USA hvor vi selv kunne sætte prisen - men vi valgte selv at beholde ham da han var noget helt specielt (ja nogle af os er bare for bløde om hjertet i visse situationer - men det er jo en helt anden sag ) Så han må vel være lige netop i denne debat, en rigtig præmie hane, helt raceren.... Meeeen pga. vi ikke brugte ham til de store stævner, bare nød at vi selv havde en super hest vi selv kunne bruge - ja så vil jeg jo betegne ham som hyggehest, for det var det han blev brugt til..at han havde fine tal ved kåring ect. det er jo ikke det man bruger så det kan jo være fuldstændig ligegyldigt til andet end "min egen potens"  ;D

Så min pointe er, racehøns / havehøns, det er brugen af hønsene der betegner dem.
navne og titler er jo kun til dem der ved hvad de skal bruge det til, og til salg så man kan gå efter de fremavlede egenskaber hos de forskellige racer..
Så undskyld, men som ny hønemor kan jeg slet ikke se hvad der skulle være et problem ?
Professionelle hønseholdere er jo med mange års erfaring, helt ud egnede til at se + & - som vi andre ikke aner en dyt om  ;)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Serama

• Gæst
« Svar #16 Dato: 16 Juni , 2012, 19:26 »
Hejsa..
Nu er jeg godt nok "grøn" i hønseverdenen endnu, men har mange år på bagen med heste og avl af dem..
Synes bare denne debat minder utroligt meget om hesteverdenen, eller rettere avls verdenen..
Vi har avlet Dansk varmblodsheste, og var især heldig med en bestemt vi fik lavet - vi blev budt utroligt mange penge for ham, ja endda var der stor interesse fra USA hvor vi selv kunne sætte prisen - men vi valgte selv at beholde ham da han var noget helt specielt (ja nogle af os er bare for bløde om hjertet i visse situationer - men det er jo en helt anden sag ) Så han må vel være lige netop i denne debat, en rigtig præmie hane, helt raceren.... Meeeen pga. vi ikke brugte ham til de store stævner, bare nød at vi selv havde en super hest vi selv kunne bruge - ja så vil jeg jo betegne ham som hyggehest, for det var det han blev brugt til..at han havde fine tal ved kåring ect. det er jo ikke det man bruger så det kan jo være fuldstændig ligegyldigt til andet end "min egen potens"  ;D

Så min pointe er, racehøns / havehøns, det er brugen af hønsene der betegner dem.
navne og titler er jo kun til dem der ved hvad de skal bruge det til, og til salg så man kan gå efter de fremavlede egenskaber hos de forskellige racer..
Så undskyld, men som ny hønemor kan jeg slet ikke se hvad der skulle være et problem ?
Professionelle hønseholdere er jo med mange års erfaring, helt ud egnede til at se + & - som vi andre ikke aner en dyt om  ;)

@ Wicki

Nu har jeg ikke ret meget forstand på heste, men vil du dermed sige at jeres hest mister betegnelsen "Dansk Varmblod" fordi I ikke valgte at sælge den??

Nu er jeg godt nok totalt forvirret.

Offline wicki

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 16 Juni , 2012, 19:54 »
@ Wicki

Nu har jeg ikke ret meget forstand på heste, men vil du dermed sige at jeres hest mister betegnelsen "Dansk Varmblod" fordi I ikke valgte at sælge den??

Nu er jeg godt nok totalt forvirret.

;D Nej de stakkels heste skulle jo endda have brandmærke for at "vise" avlen, så den titel var desværre ikke sådan at komme af med..
Det jeg mener er bare at for dem der bruger høns/heste/ect. så ved de jo hvad de har, og hvad man skal se efter - så hvad andre (os u professionelle) kalder dem er vel ikke af den store betydning ?
Om man kaldte ham af min for en skovturshest - ja det havde ikke den store betydning efter som han jo ikke blev brugt til avl, eller skulle sælges..
For selvfølgelig ved salg er det relevant, eftersom det er det de forskellige egenskaber er fremavlet til.. grønne æg, brune æg, flyver, ikke flyver ect..... 
Men måske jeg bare har misforstået meningen ved denne debat ?
Tænkte bare at selve titlen for høns jo kun er relevant hvis man skal bruge den.. om de kaldes havehøns, eller racehøns er jo alt efter brugen af dem.. ?? :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #18 Dato: 16 Juni , 2012, 20:01 »
det havde været meget nemmere hvis høns havde stamtavler. Ingen stamtavle= ingen garanti for ægtheden. Så var det noget nemmere og finde betegnelserne på dem. Vi har alle hørt om nogen der har købt en flok høns af en given race, som de viser sig slet ikke og være
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline wicki

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 16 Juni , 2012, 20:10 »
det havde været meget nemmere hvis høns havde stamtavler. Ingen stamtavle= ingen garanti for ægtheden. Så var det noget nemmere og finde betegnelserne på dem. Vi har alle hørt om nogen der har købt en flok høns af en given race, som de viser sig slet ikke og være

så ville det nok være nemmere at forstå  for nogle af os (mig)  ;D
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Serama

• Gæst
« Svar #20 Dato: 16 Juni , 2012, 20:23 »

Hvis der er nogen der køber racehøns, som ikke er korrekt race, så viser det vist kun, at køberen ikke har sat sig ind i standarden for den race de ønsker at købe?? Er det tilfældet, så kan det vel egentligt være fuldstændig ligegyldigt hvad de får med hjem?
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 20:27 Fra Serama »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 16 Juni , 2012, 20:26 »
Nu er det nok ikke så nemt at lave stamtavler på høns. Endvidere så skal de jo også være mærkede og hvem skulle så udstede stamtavlerne ??

Det vil jo heller ikke komme pirat avlen til livs alligevel. For se bare hvor meget der avles af alle andre dyr uden stamtavler.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Juni , 2012, 20:28 »
Havehøns er da- som navnet siger- høns, som man holder i haven. Om de er racerene, prima eller sekunda, blandings eller hybrid, er da en anden snak, som der jo lige præcist findes ord for (race, prima etc). Men her på forum er der da heldigvis stor tolerance for forskellig brug af sproget, og det er da sjældent, at man ikke at sammenhængen forstår, hvad der menes. Hvilket må være meningen med sproget, trods alt. Vil man være mere præcis, kan man jo kombinere ordene men det er der nok ikke mange, der synes, at det er vigtigt nok til at gøre. Ofte fremgår det trods alt af folks underskrifter, hvilke høns, der skrives om.
Så - en hyldest til det enkle og til hønsefolkets utrolige forskellighed.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 16 Juni , 2012, 20:28 »
Hvis der er nogen der køber racehøns, som ikke er korrekt race, så viser det vist kun, at køberen ikke har sat sig ind i standarden for den race de ønsker at købe?? Er det tilfældet, så kan det vel egentligt være fuldstændig ligegyldigt hvad de får med hjem?

Og sælger har vist heller ikke sat sig ind i hvordan racen skal se ud og er dermed heller ikke særlig seriøs.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #24 Dato: 16 Juni , 2012, 20:34 »
Havehøns er da- som navnet siger- høns, som man holder i haven. Om de er racerene, prima eller sekunda, blandings eller hybrid, er da en anden snak, som der jo lige præcist findes ord for (race, prima etc). Men her på forum er der da heldigvis stor tolerance for forskellig brug af sproget, og det er da sjældent, at man ikke at sammenhængen forstår, hvad der menes. Hvilket må være meningen med sproget, trods alt. Vil man være mere præcis, kan man jo kombinere ordene men det er der nok ikke mange, der synes, at det er vigtigt nok til at gøre. Ofte fremgår det trods alt af folks underskrifter, hvilke høns, der skrives om.
- og mon ikke det forekommer med alle husdyr? Nu tænker jeg f.eks. på begrebet HUSKAT, hvor ejeren altid har travlt med at forklare, hvilken race dyret stammer fra eller ligner - og er kisteglad for katten.... Og slet ikke overvejer at investere flere tusinde kroner i en raceren.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline wicki

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 16 Juni , 2012, 21:11 »

min mening, bare formuleret bedre  /o
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #26 Dato: 16 Juni , 2012, 22:31 »
I min verden er havehøns, Høns som folk vil glæde sig over der hjemme til æglægning og evt. kyllinger der jo er rigtigt hyggeligt, men de vil samtidig gerne have en "RACE" de har forelsket sig i. Og har ikke planer om seriøs avl.
Og til dem sælger jeg gerne de kyllinger jeg af den ene eller anden grund sortere fra. Men jeg gør samtidig opmærksom på hvorfor jeg ikke kan bruge dem. Og det er for mig en måde at få dækket bare lidt af mine udgifter. Og kan samtidigt glæde nogen med racehøns for det er de jo selv om de har lidt fejl.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #27 Dato: 16 Juni , 2012, 22:37 »
I min verden er havehøns, Høns som folk vil glæde sig over der hjemme til æglægning og evt. kyllinger der jo er rigtigt hyggeligt, men de vil samtidig gerne have en "RACE" de har forelsket sig i. Og har ikke planer om seriøs avl.
Og til dem sælger jeg gerne de kyllinger jeg af den ene eller anden grund sortere fra. Men jeg gør samtidig opmærksom på hvorfor jeg ikke kan bruge dem. Og det er for mig en måde at få dækket bare lidt af mine udgifter. Og kan samtidigt glæde nogen med racehøns for det er de jo selv om de har lidt fejl.
Helt enig, og med den tilføjelse at havehøns for mig også kan være krydsninger.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #28 Dato: 16 Juni , 2012, 22:53 »
Nu sidder jeg og tænker på, at der i den store hønsebog vist er omtalt et kuldsejlet projekt med og fremavle en desideret havehøne. Så hvis min hukommelse ellers ikke laver fis med mig(det gør den nogen gange ;) ) så er havehøns jo faktisk en race for sig selv og ikke et begreb :D Er der ikke en der ligger inde med bogen som kan kigge efter??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #29 Dato: 16 Juni , 2012, 23:01 »
Jo da! "Den danske havehøne." Men mon de eksisterer mere? Jeg har aldrig hørt om dem andre steder end i den nævnte bog  ;)
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2012, 06:59 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk