Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.  (Læst 11803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ?.
« Svar #75 Dato: 16 Juni , 2012, 09:25 »
Jeg vil nok mene at de fleste opdrættere også er interesseret i om høns nu også lægger æg eller kan puttes i en gryde.
Der findes selvfølgelig enkelte racer som kun er til pryd.

Plus at de fleste også er interesseret i at avle høns med ordentlige temperamenter.

Ingen gider hverken aggresive eller nervøse dyr eller ingen BURDE gider det, hverken seriøse opdrættere eller havehønsefolk. Og forøvrigt så er nervøse dyr umulige at bedømme når de står i et udstillingsbur.

« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 09:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #76 Dato: 16 Juni , 2012, 10:32 »
Jeg ved godt, at jeg stikker snuden ned i lidt af en hønserede. Men udstillingerne er eksteriørudstillinger. Det er godt, at nogen udstillere også tænker på psyke og andre kvaliteter, men det kan umuligt gøre en forskel i point sådan som bedømmelserne er tilrettelagt. Man kunne nok lære en del af brugshundeavlen.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Susanne

• Gæst
« Svar #77 Dato: 16 Juni , 2012, 10:48 »
Jeg ved godt, at jeg stikker snuden ned i lidt af en hønserede. Men udstillingerne er eksteriørudstillinger. Det er godt, at nogen udstillere også tænker på psyke og andre kvaliteter, men det kan umuligt gøre en forskel i point sådan som bedømmelserne er tilrettelagt. Man kunne nok lære en del af brugshundeavlen.

Jeg har dværgsilkehøns!
De er til meget lidt nytte!
Jeg arbejder udfra, at de skal udstilles!
Deres temperament er særdeles roligt og gemytligt!

Man kan ikke konkludere, at "jo mere udstilling, jo mere agressivt/nervøst temperament" - og heller ikke omvendt.

Iøvrigt findes der afstikkere i psyken indenfor alle racer - hvor ofte hører vi ikke om en agressiv hane, der bliver halshugget?

Og mit indtryk er, at det gælder for alle racer, ikke-racer og typer af høns :)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #78 Dato: 16 Juni , 2012, 10:50 »

Jeg tror nu ikke det er helt rigtigt, en hane med et dårligt temperament er ikke sjov at have i et udstillingsbur, selvom han er veltrænet, vil hans mangel på indbygget pli skinne igennem når han kommer ud på ukendt område.
Jeg er sikker på at de fleste udstillingsavlere ønsker sig, og arbejder efter fornuftige dyr, og slagter de hidsige gemytter ligesom havehønsemanden gør.
Og det er med høns som med hunde, fuldstændig afgørende at nogen beskæftiger sig med at bevare racerne, som det foreskrives i standarden, ellers vander det ud til begyndelsen i løbet af få generationer, så  /o  for udstillingavlere, og godt for os andre, der gerne vil se på noget pænt.

Tak for rosen af mine kyllinger  :)
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 11:44 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #79 Dato: 16 Juni , 2012, 10:55 »
Tja, jeg ved ikke hvor meget kendskab du har til høns og  udstillinger, så det kan jeg ikke svare dig på- Tjørnemosegård.

Men jeg ved at for de fleste racer, der er kropsform/type, som regel altid skal være gode og brede hvilket også er kendetegnet hos en god æglægger.

Og at smalle og klejne dyr vil blive trukket i point.

Ligeledes indgår der på første punkt på point kortet også livskraft.

Hvis et dyr er meget nervøst og ikke kan vise sig ordentligt. ligesom en brugshund også skal vise ordentligt så trække det også ned i point og skrives på pointkortet.

Der findes også ægudstillinger.

Men igen det gælder om at folk er seriøse og sætter sig ind i alle aspekter af avlen. Og her kan det nok knibe en del for de fleste og det er vist ikke kun hos dem som avler fjerkræ. Men generalt for al dyreavl-
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 10:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #80 Dato: 16 Juni , 2012, 11:12 »
Jeg har hørt avlere snakke om, at jo mere agressiv hane des bedre befrugtning... så jeg er ikke i tvivl om, der er avlere der ikke kigger så meget på temperament, men mere på resultat...forhåbentligt er de i minoritet.
Det skal lige med, at de avlere jeg har hørt udtale sig sådan, måske er lidt "old school"  ;) hvis I forstår hvad jeg mener...

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #81 Dato: 16 Juni , 2012, 11:32 »
Jeg har også hørt at aggressive haner giver stærke kyllinger (og mange problemer, glemmer de så også lige at fortælle) da det er arveligt-

Der er desværre brådne kar overalt.

Man kan også få raget en mindre god hund til sig fra en opdrætter eller en uægte kat.

Hos mig er målet gode dyr, som kan omgås uden at de farer afsted eller jeg bliver angrebet, og som kan levere æg og kød, så jeg ikke skal købe dette i butikkerne. Altså et simpelt ønske om selvforsynethed. Hvilket jeg har været i snart en del år nu.

Så kommer udstilling, det spændende ved at prøve at avle det bedste, samt bevare racerne, ligeledes al det sociale omgang (klubarbejde, dommergerning) det også medfører med andre ligesindende. Som en overbygning på mit første mål.

Udstilling er ikke kun konkurrence, det er lige så meget et vindue udtil andre mennesker, som så kan komme og se racerne live og få en snak med opdrætterne.
Istedet for bare at se og læse om dem i en bog.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #82 Dato: 16 Juni , 2012, 11:39 »
Nå, nu er denne tråd vist også kørt af sporet (som det sker så tit med tråde her på Forum).

Tilbage til det oprindelige : Prisen på Høns og Kyllinger i Danmark ? .

Tja, måske fordi høns ikke værdsættes så højt i Danmark og regnes for noget med en værdi. Fordi man kan købe en bakke buræg og en papkylling til ingen pris i Netto.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Susanne

• Gæst
« Svar #83 Dato: 16 Juni , 2012, 12:31 »
Jeg har netop lavet en prisliste, der fremover skal gælde for mine salg.

Og jeg skal øve mig i att holde fast - jeg har indtil nu været lidt for "flink"

Den ser således ud og der er tale om guldvildfarvede dværgsilkehøns:

Daggl kyllinger:    25 kr (+ 5 kr pr leveuge)
Varmefri kyllinger - ikke kønssorterede: 75 kr
Kønssorterede:
Høner/haner ikke udstillingskvalitet 150 kr
Høner/haner        udstillingskvalitet 250 kr

(til info forærer jeg gerne til andre medlemmer i silkeklubben. Vi bytter og hjælper hinanden - oftest uden beregning. Det er vel en af fordelene ved klubmedlemskab :))

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #84 Dato: 16 Juni , 2012, 12:43 »
se der var måske noget i den liste. Hvis du så samtidig husker og opdatere den liste engang om året ,(lige nøjagtig som alle andre handlende), Så vil det måske se helt anderledes ud om 5år. Selvfølgelig vil der være nogle ting med udbud og efterspørgsel, men det er en justering på ligefod med foder der stiger når høsten har været dårlig eksempel vis. (syns bare de glemmer og sætte den ned når høsten har været god ???)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #85 Dato: 16 Juni , 2012, 12:58 »
Og jeg har da heller ikke noget imod at spørge engang til: er der noget galt i, at man som hobbyhønseavler af havehøns / ikke udstillingsegnede, men racerene dyr, gerne vil tjene lidt på at sælge rugeæg og kyllinger? Hvad er forskellen på at opdrætte en bomuldshund og sælge den til 15.000 kr., og på at opdrætte kyllinger og sælge dem til 50 kr.? Selvfølgelig udbud og efterspørgsel, men jeg kan stadig ikke se noget galt i, at hobbyhønseavlere gerne vil tjene lidt til "kagekassen". Det er jo ikke fordi det er en fed forretning at sælge 14 kyllinger á 50 kr. samt 100 rugeæg á 3 kr og 10 kr., som er det jeg har taget for kyllinger og æg i år, og det jeg har solgt i alt. Pengene bliver i øvrigt lagt til side og brugt til hønsefoder og vildtfuglefrø.

Jeg var i øvrigt hos Bangs i dag og købe foder. Der står en kødrand hver lørdag, for at købe æglægninshybrider. De koster fra 57 kr. pr. stk. for 16-18 ugers hønniker.

Har I kigget hos Maxsøe? Han tager 15 kr. pr. RUGEÆG af hybridhøns (Hellevad). http://maxpetfood.dk/webshop/catalog/product_info.php?cPath=93_94&products_id=799
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2012, 13:03 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Serama

• Gæst
« Svar #86 Dato: 16 Juni , 2012, 13:06 »
En af de første forudsætninger for at kunne føre en saglig og fornuftig diskussion om fjerkræpriser, er at begreberne tolkes ens af alle de parter som deltager i diskussionen.

Bl.a. kalder Ina.... sine "racehøns" for "havehøns" og fortæller efterfølgende, at hun køber sine høns hos opdrættere der er organiseret i vor landsdækkende fjerkræorganisation. Det giver en skævvridning af begreberne i diskussionen.

Susanne opdeler sine høns i "udstillingskvalitet" og "ikke udstillingkvalitet", hvilket måske giver lidt mere forståelse for kvalitetsbegreberne?

Hvorfor ikke tale samme sprog, så forudsætningerne for diskussionen bliver ens for alle parter og uheldige irritationsmomenter bliver undgået?

Det letteste ville nok være at bruge begreber som "standardmæssigt korrekt" og "ikke standardmæssig korrekt", for begrebet "havehøns" har mange forskellige muligheder for at blive misforstået.

At bruge de sidstnævnte begreber ville måske også være med til at flere får øjnene op for at der findes en "facitliste" for hønseracers udseende og egenskaber og tilmed udbrede de racerene høns fremfor hybridhøns, som kun er fremavler med et eneste formål - æglægning!

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #87 Dato: 16 Juni , 2012, 14:09 »
Jeg prøver at avle racehøns og udstiller også. Mine høns går i haven, er de så ikke havehøns ?? ;)

Der kan være mange katagorier :

Racehøns, som er i top orden standardsmæssigt og til vidre avl.
Racehøns, som er ok til vidreavl.
Racehøns, som har grelle og arvelige fejl som vil give 0 point.

Blandinger af racehøns.

Hybrider

Blandinger af hybrider og racehøns.

Og indenfor det igen :

Stor race

Dværge

Sjældne racer

Talrige racer

Og igen :

Dgl. kyllinger

Varmefrie kyllinger

Ungdyr

1 års dyr

Ældre dyr

Pyha har jeg glemt nogen ?

Det er ligesom spørgsmålene :
"Hvad koster en hest ?"
"Hvad koster en bil" ?
"Hvad koster en hund" ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

karina dj

• Gæst
« Svar #88 Dato: 16 Juni , 2012, 14:11 »
Hahaa Lene!  NEMLIG! :D

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #89 Dato: 16 Juni , 2012, 14:34 »
Nu tråden er væltet, hvor finder man ud af om en høns er egnede til udstilling??

Mvh
Jens