Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: MÅR - Hjælp..!  (Læst 9279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
MÅR - Hjælp..!
« Dato: 14 Juni , 2012, 11:18 »
Hjælp, jeg så her til morgen en mår i ved vores udhus og 100 meter derfra er vores hønsegård, med høns og kyllinger + en høne som ligger skruk på 8 æg som netop er gået igang med at klække...
Der har endnu ikke været et angreb, alle høns, æg og kyllinger har det godt... men hvad gør jeg...? Erfaringer søges??

Jeg har netop bestilt en mårfælde... er der nogen som har erfaringer hermed..? ex. hvilket lokkemiddel og pladsering? Er der andre metoder som er bedre til at fange den?

Jeg er også usikker på om hønsene som normalt går frit her på vores frugtplantage om de egentlig er sikrest når de går frit, så kan de jo løbe + flyve væk fra måren eller bør jeg lukke dem inde i hønsegården? men hønsegården der kan måren jo godt komme ind, da den kan klatre... og min hønsegård er ikke overdækket?

Hvad gør en mår egentlig af skade... går den efter store høns elller er det "kun" æg og kyllinger som den går efter?

Hilsen Trine

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline mikael

• Passiv bruger
Sv: MÅR - Hjælp..!
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2012, 12:25 »
Hej
Jeg har ikke så megen erfaring endnu (med høns og mår)
Men ved at måren er noget af det værste, de slår nemlig ihjel for "sjov" så vidt jeg har forstået. Altså hvis den kommer ind, slår den alt ihjel og spiser kun lige det den har brug for og lader så resten ligge. :o
Vores gård er heller ikke overdækket, men huset er 100% mår sikker, så det håber jeg er nok, vi har nemlig også mår, vi er så uheldige at vores nabo foder vildkatte og det tiltrækker også måren, så vi håber den er mæt nok når den så kommer her forbi...
Vi har også sat en fælde, har desværre kun fanget vores egen kat ind til videre ::) ;D Vi brugte kyllingepølse da katten gik i, men har hørt at æg skulle være godt, men ved ikke om det er rigtigt.
Jeg ved heller ikke hvad man gør med den her mår hvis man rent faktisk fanger den, ved du det?
Jeg følger lige med og håber andre er klogere end mig  ;)
MVH Mikael
1 kat (et gadekryds)
3 børn
1 dejlig kæreste
3 Japanske silkekyllinger
snart 4 sussex høns +1hane

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2012, 07:13 »
Jeg håber stadig at der er nogen som vil byder ind med nogle gode råd?
Nu er fælden sat op, med et æg som lokkemad...

Hvis jeg så fanger den, så er mit næste problem, hvad er den mest humane måde at aflive rovdyret på?

Hilsen Trine

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2012, 08:20 »
Tjah, det ville også være et problem her. For nogle år siden havde naboen en mår til at hærge sit dueslag. Det blev han træt af (dyre raceduer) så han fangede måren og druknede den I FÆLDEN i gadekæret. Men den hævnede sig. Efter en uges tid bredte der sig en fæl stank i naboens hus. Ved at save igennem en skunkvæg fandt de årsagen: døde mårunger.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2012, 08:24 »
Få en jæger til at skyde den i fælden.

Iøvrigt havde jeg i mange år en mår der fik aftentur igennem naboens have... Den gik aldrig ind til os og vi mistede heller ikke høns til den.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2012, 08:26 »
Det er vigtigt at du bruger handsker, når du håndterer både fælde og lokkemad(æg), da der ellers går nogle dage før måren nærmer sig pga. din "lugt".

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2012, 09:24 »
På arbejdet mistede vi forrige år 150 fasanhøner på en nat til mår >:(.

Husk at lave hul i nogle af æggene.

Mvh
Jens

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2012, 10:11 »
Det med og slå ihjel for "sjov" er vist kun undslupne mink. Jeg har ikke hørt om at mår gør det. Æg som madding er ok, men der kan gå noget tid inden en mår vil gå i fælden da de er lidt sky overfor fremmede og nye ting lissom rotter
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2012, 10:15 »
@Jes L.h
Tro mig - mår går i blodrus.

Mvh
Jens Madsen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2012, 19:47 »
det er muligt, men det er måske fordi der i visse områder herovre er en del minkfarme, og derfor osse undslupne mink, at de så får skylden for det.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2012, 20:28 »
Vi havde forrige år en mink der flyttede ind i et redskabsskur. Efter vi havde fanget den kørte vi den til dyrenes beskyttelse. Det må vist siges at være mere humant end at drukne den.  :-\
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter