Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: er vores høne skruk ??  (Læst 2276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gokke og brandmandmor

• Passiv bruger
er vores høne skruk ??
« Dato: 14 Juni , 2012, 10:42 »
Hej
vi har fået 4 dværg sussex for 7 uger siden. Ingen hane da vi bor i villa med naboer.Nu har en af dem lagt sig fast på reden igår og flytter sig ikke ud af stedet.men hvornår kan jeg være sikker i min sag? kan jeg gøre noget for at teste hende ? hun ligger i en af to reder i hønsehuset, skal hun flyttes til sin egen lille indhegning og går det så galt hvis jeg gør det da hun ikke har ville holdes før, kun håndfodres.
Hvis jeg så får fat i nogle rugeæg og får lagt under hende ved hun hvornår der er gået 21 dage eller kan man godt kotte det ned hvis æggene nu klækker efter 12 dage feks.
håber i kan hjælpe mig.
hilsen en nystartet hønsemor

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: er vores høne skruk ??
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2012, 10:56 »
Når hun ellers puster sig op, når du vil røre ved hende, og kammen er blevet blegere, samt hun ligger fast på reden, ja så er der ikke nogen tvivl om at hun er skruk..
Jeg har med held lagt æg under en skruk, som kun manglede 8 dage i at være ruget ud, det var overhovedet ikke noget problem..
Hønsemor tæller ikke dage, men er opmærksom på, når der pippes i æggene, og at de klækker. Når dette starter ligger hun sjældent mere end 2 dage mere på reden, for de først klækkede kyllinger skal have mad efter 1 til 2 døgn.. Hvis der stadig er æg tilbage der ikke er udrugede, bliver disse efterladt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Stade

• Passiv bruger
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2012, 11:00 »
Jeg har lagt pippende æg under en skruk som klækkede dagen efter og jeg har lagt daggamle kyllinger under mine sussex uden problemer. Så med lidt held har du lige fået en "rugemaskine/kyllingemor" ;-)
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline crj100

• Passiv bruger
er vores høne skruk ??
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2012, 23:03 »
Jeg ville flytte hende til privat aflukke på et par snydeæg/golfbolde. Bliver hun liggende et par dage, så giv hende rugeæggene. Min ene skruk har troligt ligget på 3 golfbolde i 6 dage inden hun fik de rigtige ;-)
Mine er heller ikke "kælne" men så tag et par havehandsker på, og forvent et hak eller to i hånden når du flytter hende.
Held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2012, 23:09 »
hvis du flytter hende, og hun så ikke er helt enig i at det det rigtige sted, så prøv  bare og sæt hende tilbage hvor hun kom fra. Det har jeg haft succes  med nogle gange. Mine skrukker har ikke fundet sig i og blive flyttet på.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2012, 15:59 »
det er lettest at flytte sen aften