Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllingefarver  (Læst 6922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
kyllingefarver
« Dato: 13 Juni , 2012, 10:02 »
hvordan passer dunfarver med fjerfarver, syntes mine kyller er meget forskellige fra næsten sort  til helt gule, de skulle gerne være gul sort columbia

Offline Rudy

• Bruger
Sv: kyllingefarver
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2012, 10:12 »
Kristian, nu skriver du ikke noget om hvad race det er.
Det er nemlig sådan, at meget smalle/sjældne farve-varieteter, ofte henter nyt blod fra en farve som ligger tæt på, dog fra samme race, for ikke også at skulle til at justere på racepræg efterfølgende.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2012, 10:17 »
brahmaer 2 dage

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2012, 10:19 »
her det lille skvat der lige har fået vasket øjne i kamille the den både spiser og drikker nu, er for øvrigt oss navle kylling

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2012, 10:25 »
Ja, der må du desværre nok erkende, at der er "ugler i mosen" mht. at forældre dyr skulle være Gul sort columbia. Og hvis de skulle være, det kan jo ikke udelukkes, så har der helt sikkert været blandet anden farve ind i tidligere generationer.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2012, 10:31 »
ja hvad der ligge bagud ved jeg ikk med hønsene , men hanen skulle være god nok, i alle farver, dog med lidt stejl hale, og hønerne var hvad jeg kunne få fat i, de er meget mørke med let lyse agerhøne aftegninger. så je gved der skal sorteres hårdt, men håber dog at få et par høner til farmand til næste år 

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2012, 10:38 »
Netop, hvis du er overbevist om at farve problemerne kommer fra hønsene og ikke hanen, så er det netop vejen frem med de bedste høne-kyllinger til faderen som beviseligt (besidder) og også videre giver den rigtige farve.
Så tror jeg bestemt du næste generation, har minimeret farve problemet, men der vil i mange generationer komme enkelte fejl-farvede, det bliver selvfølgelig mindre og mindre.
Men du skal jo også indenfor overskuelig fremtid (generatoner) have blodfornyelse, og der er du så nu særlig obs. på farven.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2012, 10:54 »
jeg har en høne der er halv bror eller tæt på hanen, kan jeg ikk hente noget ved at sætte den bedste unghane på hende, og så ligesom holde dem opdelte i to stammer

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2012, 11:42 »
Når du har denne mulighed, så kan du jo netop køre dem parallel og efter et par generationer lave en "blodforfriskning", således at du bibeholder livskraft i dine dyr /o

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juni , 2012, 20:42 »
Jeg fik for ca. 5 uger siden 20 gule sussex kyllinger, som også varierede en del i farverne fra helt gyldengul til grålig med brunt hoved. I dag, hvor de er fuldfjerede, kan jeg dog ikke umiddelbart se forksel på dem. Jeg har dog ikke kigget nærmere på dunfarve, som muligvis fortsat er forskellige. Så jeg tror nok dine kyllinger skal få den rigtige farve, når de får fjer /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)