Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder spørgsmål om udrugning  (Læst 2246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ibber Holstebro

• Passiv bruger
Nybegynder spørgsmål om udrugning
« Dato: 12 Juni , 2012, 22:21 »
Hej alle

Jeg fik mine første høns sidste forår, og har både dværg Wandotter og store Brahamer, og de går alle fint sammen, og vi hygger os rigtigt meget med dem.
Min datter, har nu også fået høns, og synes det kunne være sjov med kyllinger. De fik nogle æg fra svigerfar, men de havde ingen skruk høne :-(
Så vi forsøgte os med en af vores Brahamaer, hun har troligt ligget på æggene, men da vi prøvede at lyse dem var der kun et enkelt æg vi var i tvivl om. hmm. tænkte vi så. Vi valgte at hente noge andre befrugtede æg hos en lokal, og lade hende have det ene æg, vi var i tvivl om. Vi prøvede så her i weekenden at putte det "gamle" æg i vand og til vores storeoverraskelse bevægede det sig, og vi var nu ikke længere i tvivl om der var en levede kylling i ægget. I dag på mellem den 21 og 22 dag er der kommet en lille fin gul kylling ud af ægget og vi er slet ikke til at skyde igennem, sikke en oplevelse at holde den i sine hænder.
Nu er det så vi ikke aner hvad vi gør for de "nye" æg hun fik har stadig næste 14 dage til klækning.
Vi har prøvet en af de andre høner, hun puttede fint de 4 æg under sig vi gav hende, men da jeg så til hende en time efter havde hun flyttet sig væk fra de 3 :-( Jeg har nu lagt dem tilbage til hønen med kyllingen.
Men hvad gør vi hun kan vel ikke både passe den ene kylling og ruge ??? skal vi prøve med en anden høne tror vi har en mere som er skruk.
Håber I  kan hjælpe mig.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nybegynder spørgsmål om udrugning
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2012, 22:29 »
Velkommen på forum, Iben :D
Tja, måske kan du finde en, der har plads i en rugemaskine, eller som har plads under en skrukhøne? Det er helt sikkert, at jeres høne ikke bliver liggende endnu to uger. Hvis du kan få dem "parkeret" i f.eks. en rugemaskine, har du lidt tid at løbe på, og kan måske være heldig, at en af dine andre høner bliver skruk inden klækning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ibber Holstebro

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2012, 22:34 »
Hej
Tror da vi skal prøve med en af de andre høns vi har for tror vi har to andre der måske er skruk.
Skal vi tage alle æg fa hende af en gang eller lidt af gangen ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2012, 22:46 »
Jeg ville tage dem alle på en gang, det tjener ikke noget formål, at gøre det over flere gange. Hun vil under alle omstændigheder forlade reden, når kyllingen er 1-2 døgn gammel, for så skal den jo ha' mad og vand.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ibber Holstebro

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2012, 22:48 »
Hej

Tak for din hjælp, vi prøver i morgen om vi har mere held ved en anden høne, eller måske dem begge.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2012, 22:57 »
Jeg har flere gange før gjort høns skruk ved at placere dem på æggene under en stor sort spand i et døgn......