Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det for en?  (Læst 10700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
Sv: Hvad er det for en?
« Svar #15 Dato: 12 Juni , 2012, 22:51 »
Ahh tak, så er det nok en dansk landhøne (eller hane)  /o
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

karina dj

• Gæst
« Svar #16 Dato: 12 Juni , 2012, 22:58 »
Er der virkelig forskel på benfarven med de brun og sølvhalset?

De brune jeg har set har blå ben som voksne, og kyllingen jeg linker til har blå ben. Det var derfor jeg ikke kunne forestille mig andet  ;)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #17 Dato: 12 Juni , 2012, 23:03 »
Jeg har aldrig set sølvhalsede så små, men på billedet ser det sådan ud. Den jeg linker til er min egen derfor ved jeg at de brune har lysere brune ben den første tid.  ;D
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #18 Dato: 12 Juni , 2012, 23:04 »
Tak Egon, dvs så udvikler de blå ben senere?

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #19 Dato: 12 Juni , 2012, 23:16 »
Ja eller retere skifergrå, tror jeg er den rigtige betegnelse.
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=190&pid=942#top_display_media
allerede 5 uger gamle er den grå farve godt på vej!
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2012, 23:19 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #20 Dato: 12 Juni , 2012, 23:23 »
De er så flotte altså... samme farve som på en splash australorp. Første gang jeg oplevede det synes jeg det var meget alien-agtigt og bizart...nu synes jeg det er smukt og æstetisk  ;D

Tak for hjælpen Egon, med at løse mysteriet ;)

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 12 Juni , 2012, 23:44 »
hej nat
den ligner ikke nogle af de kyllinger jeg har haft efter mine brune lutter er for lys i farven
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #22 Dato: 13 Juni , 2012, 00:20 »
Jeg synes der er flere ting på kyllingen der tyder på at det ikke er en Lutte/Landhøne og vil nok i bedste fald være et kryds med en anden race.
1: Den har gult næb og det skulle minimum være hornfarvet hvis den skulle få skiffergrå løb.
2: Den har gul dunfarve og der findes næsten ikke flere gule landhøns tilbage, så det ville være meget usandsynligt.
3: Vingefjerene har for meget tegning til at blive ren gul og derfor hvis det skulle vise sig at være en Lutte/Landhøne ville det nok være 2. generations farvemix af sort eller brun krydset med gult.
4: Det bliver om ikke andet ikke en Lutte med de lange ben og synes heller ikke at landhønsene har så lange ben i den alder.

Så må du se hvad der nu skal gøres. Måske ved opdrætter hvad der kan være sket?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Steffi1

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 13 Juni , 2012, 12:06 »
Vi købte tre landhøns for 6 ugers tid siden og de startede med at have alm. farvede ben, men lige så stille blev de mørkere :) Det skete i løbet af de første 4-5 uger og der begyndte de også at blive blå/grå på næbbet :)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #24 Dato: 13 Juni , 2012, 13:34 »
Så det vil altså sige, at genet for Lutte (Lavbenet) rent faktisk er et fatal gen?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #25 Dato: 13 Juni , 2012, 17:08 »
@ Børge! Hvis du mener at genet i dobbelt form ikke kan give levedygtigt afkom, så har du ret!

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 02 Juli , 2012, 13:08 »
Hej igen,
her kommer lige lidt billeder fra kyllingen, som er blevet lidt ældre. Måske nogen har et revideret bud på hvad det kan være for en?
Og er der nogle bud på om det er en høne eller en hane?
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 02 Juli , 2012, 13:12 »
Og her er de andre billeder...

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #28 Dato: 02 Juli , 2012, 13:23 »
Jeg vil sige at det bliver en hane og tror ikke han er raceren. Når jeg umeldbart lige ser på ham minder han mig om et New Hampshire kryds. Måske andre bedre vil kunne give et kvalifiseret gæt/bud.
Det kan godt være der er lidt Landhønseblod i ham, men ville i så fald tro at det ligger mindst 2 generationer tilbage udfra løbsfarven.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 02 Juli , 2012, 13:28 »
Fandt lige nogle billeder, kan godt se den ligner sådan en. Specielt på den lidt mørke hale synes jeg.
Krydser stadig fingre for det bliver en høne  :-\