Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns fri i haven. Dansk landrace  (Læst 5843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
Høns fri i haven. Dansk landrace
« Dato: 12 Juni , 2012, 20:17 »
Ja jeg ville så mænd bare hører om det er helt sikkert de kære høns kan finde hjem i hønsehuset igen når de bliver lukket ud i den store 3000kvm store grund uden nogen form hegn andet end det 120cm høje hegn der holder hunden inde. Er det for stort til at de kan finde rundt i mellem bede osv. Ville jo gerne have de gik ind selv. Det er ikke kæle høns endnu.. Men de er meget nysgerrige på haven..
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns fri i haven. Dansk landrace
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2012, 20:30 »
Du kan jo vente med at lukke dem ud til kort før sengetid for høns de første dage. Så kan de ikke nå at bevæge sig for langt væk fra hønsehuset.
Mine høns går på et tilsvarende areal, og de går altid fint ind i husene til aften.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2012, 20:44 »
Vores høns har en hel frugtplantage at gå frit rundt i, men det gør de ikke, de holder sig faktisk i en radius af 100 meter fra hønsehuset og har hver aften fundet hjem i hønsehuset uden problemer.
De har deres mad og vand i hønsehuset, så de forbinder huset med noget godt, og det er dejligt at komme hjem!
De første 3 dage var de lukket inde i huset,og derefter var de i ca. 1 uge lukket inde i hønsegården, som er ca. 30m2, og derefter har deres liv været helt frit. Vi åbner døren til hønsegården ca. kl 8 om morgenen og lukker den igen ca kl 19, og i alle timerne derimellem er der frileg på hele plantagen... det har aldrig været et problem at få dem hjem de går hjem og ind på deres pind i huset ca. kl 18.

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2012, 21:03 »
Mine skal bare være lidt under kontrol da vi også har hunden som nu acceptere de går i undhegning men ved jo ikke hvordan han ser på det hvis han møder en på plænen. Så vil afskille dem ind til de kender haven lidt.. Eller stikker de nok af ud af haven i stedet for t gå ind igen..

Elsker jo mine nye høns og de er så søde og gode ville være ked af at hunden eller de fik en skidt oplevelse ved møde.
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2012, 23:45 »
Jeg har danske landhøns der går fri i hele haven....og i naboens have og på markerne rundt omkring.;) Men de kommer helt sikkert hjem til aften. Det er mere et problem at landhønerne kan finde på at lægge æg rundt omkring på godt skjulte steder. Barnevelderne har samme muligheder, men de finder altid hjem til reden når det er tid til at lægge æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2012, 09:04 »
Ok tak for svar.. Jeg venter nok lige til kæresten er hjemme igen torsdag hviiiis nu noget skulle ske. Tror ikke jeg kan fange høns med min gravidmave..
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2012, 09:11 »
kommer de ikk når du rasler med fodderskålen, ellers så lær dem lyden at kende. som regl lettere at lokke end at fange/drive dyr

Offline mariegaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2012, 09:12 »
mine landhøns kommer altid hjem, men de sover ikke i hønsehuset men i høje grander ved siden af hønsehuset.
Mvh. Peter (og Marianne)

1.3 guld/sort båndet Brahma
1.3 sølv/sort båndet Brahma
1.3 gul/sort colombia Brahma
1.3 sort/kobber Maran
1.3 sort kæmpe Jersey
1.5 lys sussex
1.5 gul/colombia sussex
1.3 trefarvet sussex
1.4 Hvid moskus and
 Duer
 Katte
 Hunde

www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.raceduen.dk

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2012, 09:27 »
God ide med foder skålen de kommer jo hen til nettet når de hører fodersæken rasle. Så mon ikke de kunne lære det med spanden?

Der de kommer fra sov de også i træerne og de har ikke haft mulighed for det her men de flyver op hvis de bliver skræmt... Må se tiden an det ville være rart at kunne styre lidt hvor de lagde de æg..
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juni , 2012, 09:30 »
så brug snyde æg i rederne, for at holde dem der,  og bare tag de rigtige fra, træn dem i en uge eller 2 inden du lukker dem ud

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Juni , 2012, 10:51 »
Skal man også bruge snydeæg hvis de har lagt æg der siden først i maj?
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2012, 10:55 »
for at der altid er æg i reden, ellers motiver du dem til at finde en der er mere sikker., og det er sikkert ikk et sted du finder  ønsker

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Juni , 2012, 11:32 »
På den facon. Tak for det... /o
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline kristiank

• Bruger