Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rugefejl  (Læst 2882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
rugefejl
« Dato: 12 Juni , 2012, 07:39 »
så har jeg fåer 5 friske kyllinger, klækket 20½- 22 døgn ud af 30 æg er det jo elendigt, kun 2 æg er kaseret ubefrugtet, og kun 11 overlevede dag 18 lysningen, har et enkelt skvat jeg halp ud af æget i aftes , som måske overlever, kan alt dette skyldes en lidt for lav temperatur i rugeren, eller bør jeg være opmærksom på andre ting. det skulle jo helst gå lidt bedere næste gang

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
Sv: rugefejl
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2012, 08:02 »
Vilken rugemaskine bruger du?
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2012, 08:23 »
Ja det kan være for lav temperatur, hvornår hældte du vand på? Og har du tørruget?
Og som Castella skriver, hvad for en maskine har du?
Det kan også være at dine kyllinger ikke er livskraftige.
Jeg kan godt prøve at ruge en stak æg ud til dig.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2012, 09:12 »
det er min motorruger til bierne, dronningerne der er oss meget krævende, der sidder en blæser i toppen og en varmeplade med kabel tapet på, der dækker hele bunden. så er måske en mellemting imellem en fladruger og en motor ruger. jeg har manuelt vendt dem 1 gang i døgnet, der kan de være udsat for små bump, temperaturen har svinget imellem 37.7 og 37.9, jeg har ikk haft kontrolthermometer i. fugtigheden har været omkring 35-40% 0-18 dag og derefter 60-70% 18-22 dag

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2012, 09:55 »
Hvis nævnte aflæsninger er valide, de er jo ikke kontrol målt, så burde det ikke være indstillingerne der har bevirket resultatet.
Dog ville jeg hellere have 70% fugt end 60%, men det ændrer ikke resultatet så drastisk.
NB: ved høj fugtighed (70-75%) tidlig (18.dag) er der en lille mulighed for at dette har negativ indvirkning. Jeg hæver altid først fugt når den/de første æg er språet.

Vending anbefales 2x daglig, ej heller denne ændring, hvor du kun har vendt 1x, ville påvirke så meget. Små ubetydelige bump, burde ikke have betydning, bortset fra de første 2-3 dage, men her vendes rugeæg jo ikke alligevel.

Jeg vil konkludere: en rugning af tilsvarende æg i anden maskine, ville afsløre om det er din maskine eller dine rugeæg (livskraft) der er noget galt med.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2012, 10:01 »
det lille skvat her fået fugtet øjenene og pliing nu ser den da med det ene, de andre er gode ved den og nusser den lidt