Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne på andeæg...?  (Læst 3609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline heidihodk

• Passiv bruger
Høne på andeæg...?
« Dato: 11 Juni , 2012, 23:51 »
Vi har en skrukhøne som har ligget på 10 æg. 7 hønseæg og 3 andeæg. Nu er der kommet 5 små, fine kyllinger, men jeg tror ikke de sidste 2 hønseæg bliver til noget...vi er på dag 23. Indtil videre ligger hun stadig på de sidste æg, altså også andeæggene. Hun er selvfølgelig også i fuld gang med at passe sine kyllinger, men går tilbage til sine æg og ligger en hel del på dem, samtidig med hun holder kyllingerne varme.
Jeg er en smule i tvivl om det her egentlig kan lykkes...altså, kan vi virkelig håbe på at få et par ællinger, også.
Har læst mig til at rugetiden på andeæg kan være mellem 24 til 28 dage (cirka) alt efter race. Tror bare det er sådanne helt almindelig "gadekærsænder", hvis nogen ved hvad jeg mener ;-)
Men har nogen erfaringer med en skrukhøne der både har ruget andeæg og hønseæg ud samtidig?
Heidi

0.11 Isa Warren
0.0.13 Blandede søde, små kyllinger :-)
0.2 Kaniner
1.0 Huskat
1.1 Børn
1.0 Meget tålmodig samlever ;-)

Høns i haven

• Gæst
Sv: Høne på andeæg...?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2012, 00:00 »
For det første er det ulovligt at have svømmefugle sammen med høns. Og for det andet tror jeg heller ikke at den ruger nok på dem når den også skal passe kyllinger. Så find en rugemaskine og kom dem i hurtigst muligt. Og nogle andeæg skal ruges helt op til 33 dage.

Offline heidihodk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2012, 00:12 »
Øh....havde nu heller ikke tænkt mig at de som sådan skulle gå sammen....men jeg kan jo læse mig frem til at andre har fået skrukhøner til at ruge andeæg ud, så det er vel sket før...? Nåh, men jeg er egentlig bare ude efter erfaringer med skrukhøner og andeæg....og det her med at hønen har kyllinger at passe samtidig....så hvis nogen har erfaringer, gode som dårlige, så ville det være skønt :-)
Heidi

0.11 Isa Warren
0.2 Kaniner
1.0 Huskat
1.1 Børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2012, 00:25 »
Det er nok ikke en god ide at ruge ande og hønseæg sammen under skruk. Jeg ved ikke hvad rugetiden er for vildænder, men hvis den blot er 3-4 dage længere end for høns (21 døgn), så løber du ind i det problem at hønen vil gå af reden med sine kyllinger, og efterlade andeæggene til deres egen skæbne (døden).
Mvh
Erik Andersen

Offline heidihodk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2012, 00:29 »
Ja, det er også det der er min bekymring. På den anden side, så bruger hun stadig masser af tid på æggene. Hun er selvfølgelig ude engang imellem og strække ben, men madskålen står lige ved hende, så hun spiser faktisk mens hun ruger og varmer kyllingerne samtidig. Og kyllinger smutter selv ud under hende og spiser....og selvom de gør det, så bliver hun liggende.
Heidi

0.11 Isa Warren
0.2 Kaniner
1.0 Huskat
1.1 Børn