Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny på forum  (Læst 1583 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

etrodmadsen

• Gæst
Ny på forum
« Dato: 10 Juni , 2012, 10:44 »
Hej alle.

Jeg er ny her på forum, og glæder mig meget til at lære af alle i kloge folk. Vi har lige bygget en hønsegård, og vil gerne have dværghøns, men hvilken race synes I? Vi skal ikke have dem for æggenes skyld, men de skal være flotte i farverne, og have fine hønselyde ;D.Findes det overhovedet.

Mvh Berit

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ny på forum
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2012, 10:51 »
Hej Berit,

Stort velkommen til forum <I. Glæd jer til I får høns - det er en skøn hobby :D.

Der er mange dværghønseracer der opfylder jeres kriterier, men jeg tænker først og fremmest på fx dværgwyandotter som fås i et utal af smukke farver. De lægger godt med æg og er gode kyllingeførere, hvis I kunne tænke jer kyllinger på et tidspunkt. http://www.dv-wyandot.dk/10650924

Ellers kan jeg anbefale dig at låne Jørgen Liljesøes bog "Den store hønsebog" på biblioteket. Der er rigtig gode racebeskrivelser af både store og små hønseracer inkl. billeder.

Der er også dværgbrahma, dværgmaran, danske landhøns i dværg, barnevelder i dværg, dværgfaverolles og mange flere :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2012, 11:11 »
Velkommen Berit  <L <L <L
Du skal da have Silkehøns..de er da yderst dekorative  *e
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

etrodmadsen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2012, 11:45 »
Hej Tanja og Castella.
Tak for hurtigt indput, jeg tror jeg skal et smut på bibliotket, for det er nogle flotte høns i der foreslog, og vi glæder os rigtig meget til at få købt nogen <L

Berit

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2012, 12:18 »
Velkommen til Berit
Har du set det fantastiske gode tilbud her :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=26504.msg239298;topicseen#new

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2012, 22:04 »
Velkommen på forum, Berit :D
Jeg kan tilslutte mig det, Tanja skriver, og tilføje at dværgwyandotterne er nogle rigtig populære begynderhøns.
Selv avler jeg dværgmaran, som jeg er utrolig glad for, men jeg har altid nogle "dotter", for de er rigtig gode skrukhøns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

etrodmadsen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2012, 19:18 »
Hej alle.

Nu har vi købt høns, faldt fuldstændig for dem, selvom de ikke er dværgart, men de er så flotte.Vi har købt 2spidstoppet appenzeller i sølvplettet og en i guldplettet, og en sølvplettet hane, og vi fik vores første lille æg idag <L <I, det er bare SÅ hyggeligt. Det bliver vist min nye store hobby. *y

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2012, 20:41 »
En hobby der godt kan gribe om sig ..... Så er du advaret !
Vi kalder det hønsefeber herinde og tager det meget alvorligt *f

Tillykke med dine Spændende høns

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2012, 20:45 »
Ha ha, du er allerede smittet med hønsefeberen......LOL. Bare vent, det bliver kun værre.... ;D
Tillykke med hønsene og jeres første æg. Er det ikke bare det bedste: at hente sine egne friske varme nylagte æg i hønsegården, og vide at dine høns lever et værdigt og hyggeligt hønseliv?
Velkommen på det fedeste fjerkræforum, fyldt med søde og venlige mennesker, og deres hyggelige råd og historier. Du vil nyde mange timer herinde  /o

etrodmadsen

• Gæst
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2012, 15:03 »
Tusind tak for den søde velkomst, og jo mere jeg læser herinde ved jeg, ar det her er stedet hvor jeg kan få hjælp og gode råd.Nu fodrer vi med noget blandingsfoder hvor alt skulle være i, men er der noget/nogen mundgodter de er vilde med? Vil jo gerne fedte lidt for dem  :D og jo det er pragtfuld at gå ud og hente friske æg *h
Love it
 Berit

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 14 Juni , 2012, 15:53 »
Tillykke med hønsene /o.

Mine høns er særligt begejstrede for dåsemajs, ost, dåsekattemad, vindruer, undulatfrø og leverpostej. Knækkede majs er også godt, og nemt at have stående som guf. Hvis du kun giver piller kan hvede og knækkede majs være et rigtig godt supplement, som du kan strø ud i gården om morgenen. Så har de lidt at gå og rode efter i løbet af dagen :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

etrodmadsen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2012, 16:16 »
Tak Tanja, /o jeg vil straks prøve nogen af dine ideer, så de synes om mig ;D

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 Juni , 2012, 18:37 »
Hej igen,
Kender du det ukrudt der kaldes Fuglegræs? Lav småbladet plante med bittesmå hvide blomster. Det dufter som ærter når du nudrer det mellem fingrene og gror mørkt og fugtig? Det elsker mine høns og fugle iøvrigt. Og friske mælkebøtteblade, græs, blødt brød, salatresterne der ikke blev spist, en klump oksefars engang imellem....
Prøv dig frem, du finder hurtigt deres favoritter. Men meningen er i det store og hele at alle rene madrester fra køkkenet og urtehaven, det kan du give. Du skal bare ikke give så meget at de ikke får spist op, for så ligger der rester og rådner og det tiltrækker rotter.
Flere små friske æg idag?  :D

etrodmadsen

• Gæst
« Svar #13 Dato: 15 Juni , 2012, 18:51 »
Hej Cartouche.

Tak for ideen. Jeg har prøvet lidt forskelligt salat idag og majs, tomater , agurk og alt forsvandt hurtigt. De kommer allerede helt hen til mig nu når jeg kommer med mad <H, så det er så dejligt. Vi fik 3 æg idag, sååå hyggeligt. /o

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Juni , 2012, 22:30 »
Nej hvor godt  /o Så står den på blødkogt æg til morgenmad i weekenden.....LOL. Skønt.