Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nysen, znorklen - men ellers fint  (Læst 3664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Nysen, znorklen - men ellers fint
« Dato: 09 Juni , 2012, 12:02 »
Hejsa,

Mine høns har de sidste 2-3 ugers tid gået og nyst og znorklet. Jeg har haft givet dem et par gange hvidløg, men det har ikke rigtigt slået det ned.
Der er intet unormalt at se på dem. Ingen snot, ingen betændelse, ingen ting i næbet/hals, fin afføring.

Er det en genstridig omgang forkølelse som jeg skal give noget mere hvidløg for at hjælpe med at slå ned?  eller er der noget andet jeg kan se på for at finde frem til årsagen?
Nogle forslag?

Jeg kan tilføje at det virker som om det smitter mellem de respektive høns.
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2012, 15:22 Fra Jesper Arnecke »

Offline Lundy

• Passiv bruger
Sv: Nysen, znorklen - men ellers fint
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2012, 18:37 »
jeg har også en enkelt eller to, der går og nyser ind imellem...

Tror, det skyldes det elendige sommervejr, vi har haft... de trænger til sol og varme som os andre, gør de:)

reelt burde de syge vel skilles fta de raske, så det ikke spreder sig... jeg håber på snarligt skift i vejret, som så kunne medføre bedring for dem...

spørgsmålet er jo også, om det er virus eller bakterier.. er det bakterier, skal der jo måske en omgang pencilin til at slå det ned...

udover at undgå træk og sørge for at de har tørvejrs steder at gå hen pt, har jeg ikke de store råd...

mon ikke andre kan hjælpe??:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2012, 18:40 »
Det er lige præcis også det jeg tænker - Jeg har dobbelt overdækket, samt helt læ inde ved deres pinde.
Det er Brahma'er, så tænker de muligvis er lidt mere sarte pga vejret.

Jeg må give dem noget mere hvidløg :) - vil jo helst undgå direkte medicinsk behandling.. Men det kan jo vise sig at være nødvendigt ..

Offline Vad

• Bruger
    • Vovseriet
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2012, 20:28 »
Vores høns havde sådan en tur for 14 dage siden. To startede og det smittede nogle af de andre. Vi forsøgte også med overdosis af hvidløg.
Efter 3 uger opsøgte vi Dr. Dyregod hvor vi fik antibiotika, 5 dages kur, og det har hjulpet dem af med deres nysen.
De virkede også friske nok udover deres nysen, dog sås der lidt snot hos enkelte individer.
Et af tegnene, sagde dyrlægen, var æg som ikke var glatte og som var nistrede. Nu er æggene fine igen, men der er desværre tilbagehold af æg i 14 dage  :-\
God bedring til flokken.
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2012, 20:31 »
Hej Jesper
Hvidløg hjælper over hovedet ikke mod forkølelse,det skader heler ikke.Prøv at give dem nogetEukalyptus/Pepermynte olie i vandet det hjælper hvis sygdommen ikke er for langt fremskreden så er der kun medicin tilbage tylan eller baydrill
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2012, 01:08 »
Hej Jesper
Hvidløg hjælper over hovedet ikke mod forkølelse,det skader heler ikke.
Mnnjaaa - ikke helt enig ;)
Men ja, der skal rigelige mængder af det! Og helst friskpreset. Virkestofferne i hvidløget ændrer sig lynhurtigt fra hvidløget er friskpresset over mindre friskt til tørret - og dem i det friskpressede hvidløg er mest effektive.
Hvidløg virker både bakterie-, svampe- og virushæmmende - og stimulerer blodomløb og kroppens forskellige processer i øvrigt, dvs. styrker immunforsvaret.

Men! Det er som alt andet ikke nogen mirakelkur, så en kombination af hvidløg, pebermynte/eukalyptus-olie eller timianolie el. lign. er en god idé :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2012, 15:42 »
Lige som en opfølgning til andres information :)
Samtlige høns lyder normalt igen :) - De fik ingen medicin, ingen hvidløg ingen mirakelkur - bare tid til selv at arbejde med sagerne :)