Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: At sætte høns sammen  (Læst 4074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline burri

• Passiv bruger
At sætte høns sammen
« Dato: 08 Juni , 2012, 20:30 »
Jeg har en lille flok hyggehavehøns, 1.4 dværg orpington'er. Både manden og især min ene datter drømmer om alle mulige forskellige høns.
Men hvis det skulle være, og vi måske faldt over et par silkehøns eller noget, ville vi så uden store problemer kunne få dem indlemmet i familien, eller skal der så ekstra hus til og haven delt op (dem vi har gående har en fin hønsegård, men går for det meste frit i hele haven)?
Mor til mange børn og 1,4 gul dværg orpington

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At sætte høns sammen
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2012, 20:36 »
Man kan altid sætte flere høns i flokken, og det er en god idé at sætte mindst to nye ind samtidig, så det ikke bliver for hårdt for dem. Hver gang man sætter nyt høns i flokken skal hakkeordenen genetableres, det tager som regel en uges tid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2012, 20:39 »
Jeg vil påstå at det IKKE kan lade sig gøre uden de store problemer..der er nærmest altid ballade når voksne fremmede høns sættes sammen..
Syntes det må være fustrerende at se på..lige meget om det så kun er 14 dage det står på..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2012, 22:15 »
Det er kun lykkedes mig at tilføje nye høns til flokken ved at sætte hegn op mellem de (minimum) 2 nye høns og den etablerede flok, så de kan se og høre hinanden, men ikke slås. Så lukker jeg efter en dag 1 af de gamle ind til de 2 nye. Hvis det går godt så lukker jeg én til ind o.s.v.
Lad være med at sætte små eller halvstore kyllinger ind i din etablerede flok, vælg nogle der har en rimelig alder/størrelse.

Pøj, pøj.
Camilla.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2012, 23:06 »
Måske er det fordi mine har god plads, jeg oplever det i hvert fald ikke som særlig dramatisk, når jeg får nye beboere. Det kan også være at dværgmaran er særlig fredsommelige?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2012, 23:19 »
Jeg har praktiseret denne 'disciplin' mange gange efterhånden og kun sjældent oplevet problemer. De gange jeg har oplevet problemer har der været en hane med blandt de nye.

Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at sætte lidt silker sammen med Orpher, og da racerne er så forskellige vil det næsten sikkert gå OK selv med en silkehane sammen med 2-3 damer.

Jeg har aldrig opleves skærmysler mellem silkehaner og haner af andre racer. Kun silkehaner imellem.

Det skal prøves (altså ikke skærmysler mellem silkehaner indbyrdes men at sætte et hold silker sammen med et hold Orpher).
Mvh
Erik Andersen

Offline burri

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2012, 11:50 »
Tak for svar.
Det er jo ikke aktuelt lige nu, men det er rart at vide at det måske kan lade sig gøre. Et alternativ kunne måske være at vente til en af hønsene skrukker, og så købe stilkeg hun kan ruge ud?
Mor til mange børn og 1,4 gul dværg orpington

Offline Rasmus Nørby

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2012, 11:57 »
jeg har aldrig haft problemer med at sætte høns sammen. de hakker måske lige lidt første og anden dag, men ellers har jeg ikke oplevet de har hakket på hinanden. men det kan måske være fordi jeg har en stor hønsegård?

mvh Rasmus

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2012, 11:58 »
Jeg har ikke sat store høns ind i flokken (undtagen en retur-skruk), men hvert år kommer der halvstore kyllinger ind. Nogle gange med skrukken,

Fremgangsmåden er at lade dem gå adskilt af hegn (både i gård og hus), så de kan se og vænne sig til hinanden. Efter et stykke tid (1 uge) så fjernes hegnet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi