Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En hane der ikke galer...?  (Læst 2428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NajaSafir

• Passiv bruger
En hane der ikke galer...?
« Dato: 06 Juni , 2012, 08:52 »
Hej Alle.

Jeg er ny med racehøns og har netop købt mine første British Araucana kyllinger i søndags. ;D

Jeg har mine høns i et alm. villakvarter med dertilhørende naboer.. Og så var det lige jeg tænkte.. brum brum.. findes der mon en race, hvor hanen ikke galer? :-X
Altså, jeg kan godt selv høre hvordan det spørgsmål lyder... ;D
-Men I er så rare her inde, så I griner nok ikke særlig højt :-[ ;)

Jeg har mine høns for æggene og hyggens skyld.. og jeg synes altså det gør noget ved flokken, at der er en hane ind over :)

Mange hilsner
Naja

Glad førstegangsejer af racehøns :)
9 stk. Engelsk Araucana kyllinger
2.2 Kinesiske dværg vagtler

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En hane der ikke galer...?
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2012, 08:59 »
Jeg blev faktisk i nat spurgt om det samme af en af mine arbejdskollegarer.

Og svaret er NEJ.

Der findes haner som galer hele dagen, og haner som kun galer lidt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2012, 09:03 »
Umiddelbart: nej.
Hvis du alligevel skulle finde nogle, så skriv det lige her, ikke? Så er der vist mange interesserede. Det, du kunne gå efter, er haner med dyb tone. De skingrer knapt så tydeligt igennem et villakvarter som f.eks. dværghøns (dvæghans). I øvrigt er hønsene næsten lige så lykkelige uden hane men det sætter selvfølgeligt prikken over i'et. De skal prise sig lykkelige over at de ikke er blevet burhøns /o.
Hønsehold er en skøn hobby - også uden hane. Du har meget at glæde dig til ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2012, 09:06 »
Hej Naja
Med mindre du er så heldig , at finde en hane som har mistet stemmebåndet  ;) så tror jeg ikke du finder en race hvor hanen ikke galer.
Men der er selvfølgelig forskæld på HVOR meget, de forskellige haner galer.
Nogle gør dette, (hvis hanen galer lidt meget) de "glemmer" en lille bakke med æg hos naboen ( :police:  Loven siger at man ikke må forærre æg fra hobby brug til andre)  eller giver dem en kaffe/øl imedens de viser de kønne høns frem for naboen.
Det giver godt naboskab og hanen bliver nemmere acepteret.

Ja du har ret......en hane i flokke er bare bedst  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2012, 10:25 »
Jeg venter stadig på en STUM hane ............som blir sorteret fra  ;)
eller man skulle alve på sådan en hane til bybrug /o
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline wicki

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2012, 12:23 »
Hejsa..
Er selv ny i "faget" så skal ikke gøre mig klog på nogle måder.. men jeg har en silkehane i mit hønsehus, og han galer faktisk kun 5-10 gange om morgenen når de er kommet ud, så hører jeg ikke mere fra ham resten af dagen..
Så det mener jeg godt man kan være bekendt overfor naboerne, især når man tænker på hvordan nogle har hunde der gør hele dagen  :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline NajaSafir

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2012, 12:35 »
Hej alle.

Mange tak for svar - selv om det var skuffende ;)

Jeg har desværre rigtig mange naboer, så jeg har ikke æg nok til at give alle dem der potentielt kunne blive forstyrret.. :D ja ærligt talt frygter jeg lidt, om mine høns klukken og kavlen kunne komme til at genere.. men så må folk jo sige til :-\
Det der med en kop kaffe eller en øl var nu ellers smart.. det tror jeg egentlig jeg vil gøre /o - godt tip.

Anyway.. hvis nogen (som Ege siger) skulle brænde inde med en totalt stum hane (der ER levende).. så giv lige et kald ;D
Mange hilsner
Naja

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2012, 13:15 »
ellers kan et mørkt hønsehus og en automatisk lem være en mulighed så kan du sikkert trække den til ved 6-8 tiden

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2012, 13:23 »
Jeg har  isoleret mit hønsehus med 50mm rockwool. Det har dæmpet støjet til acceptabelt at andet baggrundstøj, trafik , sol sort mm er  højre og naboen ( hane hader) måtte indrømme at det er acceptabelt.
Hvad siger din kommune om hønsehold og hane?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline NajaSafir

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2012, 13:32 »
Kommunen siger at der sådan set ikke er en regel imod at have en hane i haven.. men de fraråder det.. logisk nok.

Mine går ude i hønsegård.. så det vil helt klart kunne høres højt og tydelig af alle ::)
Mange hilsner
Naja

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2012, 15:06 »
Da jeg var til Ægge-LU fik jeg af vide, at man søge om at ha' en hane på sin ejendom i maks. 3 måneder. Dog - skal hanen og høner så befinde sig indenfor hele tiden, så de ikke "forstyrre" nabolaget. Så kan man så slagte eller sælge hanen, hvis man har lyst.

Jeg prøvede at søge i min kommune - de sagde O.K. for det - men foreslog mig meget kraftigt, at alle naboerne som bor rundt om os, skulle skrive under på det var O.K. Det gad jeg ikke rigtig at prøve, da jeg har en nabo som hader alt der hedder dyr.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2012, 18:55 »
de haner der ikke galer er vejrhaner :D Evt kunne du jo kigge på lidt forskellige voksne haner, Der vil du kunne høre tonen, længden på galet og hvor højt det er. Jeg var på besøg hos en med flere dværghaner, og der var meget forskel på lyden, og hvor højt det var. Derudover har haner nogen gange den vane og "snakke" med andre haner i nabolaget. Dvs at de kan finde på og nærmest gale om kap, hvilket jo godt kan virke generende på ikke hønse interesserede. Jeg selv har sat auto lem i, så der bliver først galet i det fri efter kl 8, og der er der efterhånden så meget andet støj at det forsvinder lidt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2012, 19:11 »
Ja der er jo en race der siges ikke at gale og det er Ko Shamo. Den skulle enten ikke gøre det eller også så lavt at det ingen betydning har. Dem jeg har set galer nu, men det er ikke så højt som andre racer.
I Tyskland hvor der var mange udstillet lage jeg mærke til at de gamle kokke der var udstillet ikke kunne gale lige så højt og ofte som de unge. Jeg tænker at det måske er den ekstra halshud, som du udvikler med alderen.

Jeg har nogle Gule Antwerpener Skæghaner, der ikke galer særlig højt. Deres far kunne ikke høres hvis han stod inde i et legehus(Ikke isoleret) med lukket dør. Så det var ikke særlig højt, men til gengæld galer de det mere end de andre haner. Det skader dog ikke når man ikke sådan lige kan høre dem. Hans sønner galer lidt højere desværre, men ikke sådan at det rigtig genere. Jeg har fået at vide at det måtte være lige noget for dem der boer i Villakvater og jeg burde avle efter det.
Havde også et par hold forbi efter havehøner og de konstaterede også at det ikke var særlig højt og at det burde naboerne nemt kunne klare. Et hold ville overveje ligefrem om de ikke skulle have en hane alligevel. Så med bevidst avl kan det nok lade sig gøre, men jeg ved selvfølelig ikke hvad hønerne giver videre at stemmebånd i avlen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Juni , 2012, 21:54 »
jeg har en silkehane som ikke galer særligt højt og meget.

Til gengæld har jeg en toppet hollænder som galer højt og meget hele dagen. jeg ved ikke om den ene dæmper den anden ?  :P
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #14 Dato: 08 Juni , 2012, 08:43 »
Jeg har også en silkehane, som kun galer et par gange dagligt og ikke særlig højt.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡