Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk brakel  (Læst 741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Skruk brakel
« Dato: 05 Juni , 2012, 14:21 »
Brakler er jo en slags middelalderlige industrihøns.
De bliver IKKE skruk. De bruger tiden på at lægge æg.
Og alligevel. I år skete det pludselig. En brakelhøne lagde sig skruk i redekassen en morgen.
Vi forventede egentlig, at det ville gå over igen. At hun ikke ville lægge sig fast.
Vi tog fejl. Pludselig måtte skrukhuset støves af..

Der bor hun nu, mens hun passer sine to små nydelige kyllinger. Og hun passer dem godt.

Kommende år må vise, om evnen til at blive skruk er noget, hun giver videre til sine børn.

Spørgsmålet er så bare: Er det at ødelægge racen, hvis vi bevidst avler på hende med det formål at få evnen til at skrukke tilbage?

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skruk brakel
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2012, 15:37 »
Mange af de racer som ikke skrukker idag gjorde det i meget gamle dage. Det var mere i takt med rugemaskinens fremtog at der ikke var nødvendigt med skrukhøns og man ville hellere undgå dette, så de kunne lægge flere æg imens. Derfor synes jeg godt man kan tillade sig det for det er en gammel arv og et naturligt inskinkt man burde fremme noget mere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2012, 20:45 »
Det er jeg rigtig glad for at høre, at du også synes! For jeg synes, det er så meget mere naturligt og så meget sundere for kyllingerne at have en mor!
Men nu må vi jo se... det er jo ikke godt at vide, om de små får samme charmerende tilbøjeligheder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2012, 22:19 »
Tillykke med din fantastiske brakel-høne, Tine *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk