Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder/guf til japanske vagtler?? - Nu med billeder!  (Læst 13068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Foder/guf til japanske vagtler?? - Nu med billeder!
« Dato: 05 Juni , 2012, 13:32 »
Hej.

Så fik vi endelig gjort drivhuset klar! Derfor hentede jeg igår 1,2 japanske vagtler (4 uger gamle) :D

De er vant til at få fasan-foderpiller. Jeg tænker at man må kunne give dem noget guf, men hvad?? (grønt/frugt/havregryn/andet??)
Forsøgte med lidt undulatfrø igår, og det kunne de ret godt lide... :)
Har læst mig til at de er ret vilde med melorme, men det har vi ikke forsøgt os med endnu.
Hvad med korn?? Kan/skal man supplere pillerne med korn?
Kan de spise hele korn? Og hvilken slags er bedst?

Billeder kommer senere.

Karoline
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2012, 12:34 Fra karoline »
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2012, 09:54 »
Der må da være nogen derude der kan hjælp??? <+

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2012, 18:02 »
Melorm er ok, men kun som slik, du kan evt. lade melormene går på vagtelfoderpillerne, så bliver de lidt mere lødige.
Man kan gøre sine vagtler helt håndtamme, så de hopper op på hånden og sidder og bliver fodret med melorm.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2012, 20:33 »
Ja, Marianne, jeg har godt læst det med melormene.

Hvad fodrer du med??
Jeg har købt 25 kg!!! FAV (fasan/agerhøne/vagtel) piller hos Danish Agro.
Skal det suppleres med noget??
Undulatfrø/grønt/frugt/korn (hel/valset)???

Jeg vil jo helst gøre det bedst mulig for mine små nye beboere ::) :D

Karoline

Ps Jeg synes det er MEGET svært at finde noget om vagtler på nettet!
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2012, 21:23 »
Herinde på forum kan du finde stort set alt om vagtler og deres foder...søg blot! Jeg blender startfoder eller fasanfoder og blander kanarieblanding i, blå birkes , æggefoder , hampefrø og siskenblanding . Mine får dagligt melorme og eller et hav af bænkebiddere og andet småkryb. Mine gider ikke spise startfoder eller fasanfoderet og spiser pænt udenom. Snacks og godbidder er bænkebiddere her hos mig! Katey Their har lavet rigtig fine bøger om vagtler, kan købes over nettet i England ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2012, 21:31 »
Der er jo også Bjarne Andersens gamle side, som ligger her
http://fjerkrae.dk/vagtler/

Med artikler om vagtler og deriblandt fodring
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2012, 22:04 »
Jeg har ingen vagtler pt. men jeg brugte FAV fra Danish Agro, og så masser af insekter, jeg havde en del insektfælder. FAV var blandet med en kornblanding.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2012, 09:05 »
Der er jo også Bjarne Andersens gamle side, som ligger her
http://fjerkrae.dk/vagtler/

Med artikler om vagtler og deriblandt fodring

Bjarne har en rigtig fin side, men der står desværre ikke noget om Japanske vagtler :(. Jeg har læst mig til (andre steder på nettet) at der er rimelig stor forskel på de forskellige arter, da de kommer fra forskellige steder i verden, og der er stor størrelsesforskel.

Jeg har også søgt her på forum, men synes ikke rigtig jeg kan finde svar på mine spørgsmål :o :(.....men jeg må vidst bare prøve mig lidt frem ???.

Jeg spurgte også på Danish Agro, men de vidste ikke engang at FAV også var beregnet til vagtler :o :o

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2012, 16:19 »
FAV står endda for Fasaner, Agerhøns og Vagtler ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2012, 10:03 »
FAV står endda for Fasaner, Agerhøns og Vagtler ::)

Nemlig! ::)
Man skulle tro at de vidste bare en lille smule om det de sælger!!!

Ved du om der er stor forskel på FAV voksefoder og æglægningsfoder?? Jeg fik nærlæst på posen (hvis indhold nu ligger i en fodertønde), og det er voksefoder jeg har fået.
Jeg burde nok have været lidt mere opmærksom, men det er jo altid nemt at være bagklog ::) ;)

Jeg synes bare det er meget at skulle ud og købe 25 kg foder igen!! Specielt hvis der ikke er den helt store forskel, eller hvis jeg kan supplere med noget selv.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2012, 12:05 »
Jeg har Japanske Vagtler. Og fodrer dem med Møllerens fjerkræstarter samt undulatblanding og diverse grønt.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2012, 12:21 »
Du kan se forskellen her (på fasanfoder)
http://www.danishagro.dk/multimedia/Fasanfoder_2012_web.pdf
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2012, 13:24 »
Du kan altså sagtens bruge det foder, du har købt.. Men hvis det er i pilleform , er det nok nødvendigt lige at komme det igennem en kaffekværn. Japanske vagtler lægger æg uanset, hvad de får at spise, men hvis du vil være god ved dem, så køb sådan noget smågrit , som man også giver burfugle..det koster 25 kr for 1 kg hos din lokale dyrehandel. Fugle sand kan de også have godt af til kråsen, hvis de altså ikke har adgang til sand og småsten på anden vis.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder/guf til japanske vagtler??
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2012, 20:34 »
Jeg var også lidt træt at 25 kg-sækkene, men jeg brugte en del af det til hønsene; man kan sagtens bruge vagtelfoder til høns, men ikke hønsefoder til vagtler. Vagtler spiser relativt lidt i forhold til høns, så derfor skal kvaliteten bare være i orden, høns spiser der i mod en masse, og klarer sagtens at blive store og flotte + lægge æg på en ringere kvalitet foder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Foder/guf til japanske vagtler?? - Nu med billeder!
« Svar #14 Dato: 09 Juni , 2012, 12:14 »
Tusind tak for jeres hjælp! ;D

Her er et billede af skønhederne.
Er der nogen der kan fortælle mig hvad farven hedder??
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR