Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: S.... skade!!  (Læst 15891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: S.... skade!!
« Svar #15 Dato: 06 Juni , 2012, 21:38 »
Han kan ikke ramme og vi har ikke sådan én frækkert heller  :P
Sådan en kan undværes! Skader kender den slags, så bare man viser sig med et kosteskaft eller en anden lang pind, er de væk som dug for solen  *f  - og det behøver man ikke jagttegn eller lignende for, men måske lidt tålmodighed....
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 06 Juni , 2012, 21:48 »
Han kan ikke ramme og vi har ikke sådan én frækkert heller  :P

Og hvis I skulle finde på at anskaffe et så husk max 4,5 mm haglstørrelse (efter den nye lov).

De skal jo helst kunne gøre så stor skade som muligt ;). Hvor er lovgivning dog besynderligt en gang i mellem. /f
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2012, 23:51 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #17 Dato: 07 Juni , 2012, 09:06 »
Da ingen af os har jagttegn er det naturligvis dåser vi skyder efter, hvis vi får sådan en frækkert  ::)

Her er det nok at åbne vinduet, så smutter de... men de sidder jo bare i skellet og kommer tilbage med det vuns  :P

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 07 Juni , 2012, 10:53 »
Man kan jo ikkefør ude i haven og hoppe rundt, hver gang de viser sig...

Vores skade kan umiddelbart også klokken... Den ved i hvert fald, hvornår det er æggetid... Idag mødte jeg lidt senere, og skulle lige om i haven efter noget... Og ganske rigtigt, der sad en skade pænt på græsplænen og ventede på, at hønen i huset skulle blive færdigt! Og den havde vel og mærke nappet alle de andre æg, der var blevet lagt, mens jeg afleverede børn og luftede hund... Gad vide, m den også kan tælle;)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #19 Dato: 07 Juni , 2012, 11:01 »
Du må vist gøre op med dig selv, hvem der er det højest stående individ på din matrikel. ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #20 Dato: 07 Juni , 2012, 11:20 »
Tjah, det kan man vel se af, hvem der narrer hvem *e *f *g
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 07 Juni , 2012, 21:57 »
Hov. Hov.

Man må ikke sparke til én der allerede ligger ned.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 07 Juni , 2012, 22:16 »
Da ingen af os har jagttegn er det naturligvis dåser vi skyder efter, hvis vi får sådan en frækkert  ::)

Hvis haglstørrelsen er mere end 4,5 mm må man slet ikke affyre geværet, endsige have det, med mindre man har opnået særlig tilladelse, eller har jagttegn. 

Der skal ikke jagttegn til så længe der er tale om haglstørrelse på max 4,5 mm.

Og efter 1 juni kan man ikke lovligt erhverve et luftgevær til kraftigere hagl. Forretningerne skal kræve at se jagttegn hvis man vil købe feks til haglstørrelse 5,5 mm.

Men der er selvfølgelig et alternativt 'marked'. Med det anslåede antal luftgeværer på 800.000 i DK, vil der nok være nogle 100.000 der skyder med 5,5 mm hagl. Men som sagt er de ikke generelt lovlige.

Man kan kun ryste på hovedet over endnu en 'genistreg' fra børnehaven på Christiansborg.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #23 Dato: 07 Juni , 2012, 23:10 »
Jeg er godt klar over det ikke kræver jagttegn at ha et "lille" luftgevær, men jeg skal vel ha' jagttegn hvis jeg vil ramme et dyr eller? Ta'r jeg fejl...det er derfor jeg kun vil skyde efter dåser  <:

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 07 Juni , 2012, 23:43 »
Det kræver ikke jagttegn at 'aflive' et skadevoldende dyr på din egen matrikel hvis det kan gøres forsvarligt med hagl på max 4,5 mm. Så en rotte fanget i en trådfælde må du godt skyde. En skade/krage som forvolder skader må du formentlig også 'regulere' hvis du er sikker på at du kan holde haglet på egen matrikel samt slå dyret ihjel på human vis.

Men større dyr som feks ræv må man helt sikkert ikke skyde mod med luftvåben af den tilladte slags, da man risikerer at haglet trænger ind og sårer dyret, som herefter lider. Den lidt større hagltype (5,5 mm) ville formentlig ikke trænge ind men blot give et alvorligt blåt mærke, og skulle det endeligt gennembryde vil det nok være et meget overfladisk sår.

Her er dilemmaet i den vedtagne lov: luftgevær til 4,5 mm hagl har ofte større udgangshastighed på haglet end tilsvarende geværer til 5,5 mm hagl. Da haglet (4,5 mm) har mindre diameter og større hastighed vil det umiddelbart trænge dybere ind i 'målet'.

Men loven er vedtaget og nok svær at ændre. 
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #25 Dato: 08 Juni , 2012, 08:45 »
Ok, men når der ikke er jagt på skader og krager må du ikke skyde uanset om de forvolder dine egne dyr skade...

Helt sort  :o du må skyde naboens hund/kat uden varsel hvis den gør skade på dine dyr...men en krage! Niks! Ikke hvis det er i ynglesæson!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #26 Dato: 08 Juni , 2012, 09:18 »
Regulering af både krager, skader og andre fugle kræver som udgangspunkt en tilladelse fra Skov og Naturstyrelsen, og hvis de skal skydes, så mindst kaliber 5.5..

http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/artikel/maa-du-skyde-skader-i-haven/

Der findes andre regler for ræve og husmår.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 08 Juni , 2012, 12:13 »
Hov hov... ;D

men ja, hvem narrer hvem hjemme hos os... skaden har i hvert fald helt sikkert mere tid til rådighed til at pisse mig af, end jeg har til at holde øje med den :o

alle de regler..... suk.... da vi havde rotter ringede vi efter den kommunale rottemand og vupti kom han og ordnede sagen...

jeg mangler en skademand ;D

Men det er selvfølgelig ikke mig, der afgør, hvilket dyr der er til mest gene... udover at jeg synes rotter er klamme (undskyld rotter), og at de gravede lange gange ind under mit drivhus (hvor hønsene havde deres mad), så generede de egentligt ikke... og eftersom man bor på landet, forventer man jo også en vis mængde rotter... sætter dog pris på, at de nu ikke længere bor i min have, men formodentligt ude på markerne...

Men skaden, den har vi for alvor set os sur på nu <B

Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #28 Dato: 09 Juni , 2012, 00:32 »
Regulering af både krager, skader og andre fugle kræver som udgangspunkt en tilladelse fra Skov og Naturstyrelsen, og hvis de skal skydes, så mindst kaliber 5.5..

http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/artikel/maa-du-skyde-skader-i-haven/

Der findes andre regler for ræve og husmår.

Det er sgu godt at der er så mange regler at jævne danskere ikke har en jordisk chance for at holde styr på dem.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen