Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til mine stokroser!  (Læst 1720 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Hjælp til mine stokroser!
« Dato: 04 Juni , 2012, 20:26 »
Er der nogle havekyndige derude der kan fortælle hvad mine stokroser er angrebet af...

Knopper på undersiden og rustagtige plamager på overside samt på stilk  :-\

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: Hjælp til mine stokroser!
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2012, 20:37 »
Dine stokroser ruster op!!

Nej spøg til side, men det er rust. Det er en svamp du måske har haft i jorden fra sidste år siden det allerede er der nu.
Jeg ved ikke lige hvilket sprøjtemidler man kan købe, men kig efter midler til roser, de virker også på dine stokroser. De midler jeg kender er til profesionel brug.
Nu kunne jeg jo godt sige (at hvis du kender en landmand der sprøjter sine roer med "Tilt" så lad ham ramme dine roser.) men det må jeg ikke
Det er nok lidt sen nu, så til næste år bør du lave en forebyggende sprøjtning 10 maj kl 11 ;D
Rettere første halvdel af maj, og det er en god ide at give roserne en omgang på det tidspunkt også.
« Senest Redigeret: 04 Juni , 2012, 20:46 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2012, 21:12 »
 <H Peter dog . Hé hé , men det vil jeg nu også tilslutte mig  ;D . Det hele  ;)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2012, 21:22 »
Tak Peter  /o Du er en guttermand  ;D

Det var netop min mistanke at det var rust, vidste bare ikke de her kunne rammes. De står ved siden af nogle roser, så begge er sikkert ramt  :-\ jeg må vist hellere få brugt det gift, jeg i sin tid købte men aldrig fik taget hul på  ;D

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2012, 22:51 »
@ Karina

Står der dueurt eller gederams i nærheden kan de smitte, de er værtsplanter for rust.

slå Gedramsen/dueurten ned og fjern den så kan du være heldig det ikke kommer igen.

Mvh
Jens

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2012, 07:22 »
Taj Jens! De står nu helt (næsten) isoleret fra andet end andre prydblomster/stauder, da de står i min blomsterhave. Der stod kun 1 stokrose sidste år, men den har smidt en masse frø fra sig som nu er blevet til angrebne stokroser  :-\

Jeg går ud fra jeg skal fjerne stort set de fleste af de hårdt angrebne blade eller?

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2012, 08:27 »
Det ville jeg gøre, jeg skal lige finde mit speciale frem, der tror jeg at jeg har beskrevet bekæmpelse af gederamsrust i juletræer, måske er der noget kemi der kan bruges.

Mvh
Jens

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2012, 08:42 »
Tusind tak for den store hjælp! Jeg finder først og fremmest rosegiften frem, så håber jeg den kan bremse det... ikke mindst for at forhindre det breder sig til roserne lige ved siden af  :P

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2012, 09:05 »
Åh, jeg bliver altid så trist når der bliver givet råd om at sprøjte gift i haven  :'(

Så jeg kommer lige med et alternativt råd  /o

Den rust som angriber dine stokroser skyldes samme svamp som rammer hele katostfamilien - Puccinia malvacearum. Modsat andre svampe, som giver rustsyge, kan denne svamp leve hele sit livsforløb på værtsplanten, så ingen grund til at gå ud og lede efter evt. værtsplanter.

Du kan ikke gøre så meget ved rustangrebet i år, men du kan forebygge at det kommer igen ved at fjerne alle angrebne blade så svampen ikke ligger og overvintrer i nedvisnet plantemateriale.

Læs mere om stokroserust her: http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/108.html

Jeg har selv 20 meter med stokroser foran huset. For nogle år siden var de slemt angrebne af rust, men efter at have fulgt rådene i artiklen jeg linker til er jeg sluppet af med sygdommen.

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2012, 09:45 »
Jeg bliver altså også rigtig meget trist  :'(

Tak for alternativt tip og link, Louise  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2012, 10:09 »
Men hvis jeg skal fjerne alt der er angrebet må jeg jo hive planten op...jeg er heller ikke så vild med rustgift, men så må jeg jo starte forfra. Det gør jeg ikke med mine roser, det er helt sikkert  ;)

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Juni , 2012, 10:33 »
Det er også helt O.K, jeg ønsker ikke at prædike men blot at tilbyde et alternativ ;)
Men vær opmærksom på, hvad der står i artiklen:

"Rustangreb kan ikke bekæmpes i haver og parker, da der ikke findes rustmidler, som det er tilladt at bruge på prydplanter. Almindelige svampemidler forurener og virker overhovedet ikke på rustsvampe."

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 Juni , 2012, 12:26 »
Det er forstået...

Indlægger var ment som et spørgsmål, men jeg kan godt se at tegnet mangler  ::)

Skal jeg hive dem alle op hvis de er så angrebet, at der ikke er meget plante tilbage hvis jeg fjerne de angrebne blade ? Stokken er jo osse angrebet, og jeg synes jeg læser mig til det smitter med luften...

Men så er det jo lige det med, at jeg ikke får mig selv til at hive de rigtige roser op  :-\

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Juni , 2012, 13:21 »
 /o Alt i orden  /o

Jeg har faktisk aldrig oplevet at rusten sad på stænglen  <A Jeg tror jeg ville fjerne de grimmeste blade og lade resten være. Sørg for at planten har vand nok (der er sikkert også tørt på Bornholm pt), men sørg for at den ikke får vand på bladene. Stokrosen skal nok blomstre selvom den har rust og når du har nydt blomsterne kan du jo bare sørge for at fjerne planten helt.

Mht roserne, så er det en anden svamp, der giver dém rust - mine roser i stokrosebedet var slet ikke angrebne. På Rosenplanteskolen i Løwe har jeg fået det råd at fjerne alle angrebne blade, og selvfølgelig ikke smide dem - eller anden rosenafklip - på komposten (det samme gælder andre rustangrebne planter, stokroser fx og løg). Nicht weiter - men nu spurtge jeg jo også specifikt om et giftfrit råd  ;) Men det har været nok til at hjælpe mine roser, men mon ikke også nogle sorter er mere modstandsdygtige end andre.

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 05 Juni , 2012, 14:04 »
Hvor er de smukke Louise  /o

Jeg sørger for at vande dem i jorden, og fjerne de værst angrebne blade... og når blomsterne har sat frø (skal jo sikre mig planter til næste år) så hiver jeg hele planten op...

Er meget glad og lettet over jeg ikke skal bekymre mig om roserne. Kunne heller ikke forstå der ikke var noget at se på dem, da de jo står klods op af  ;) Tak tak, for giftfri vejledning  /o /o