Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når man har mere end 1 hane....  (Læst 5767 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Når man har mere end 1 hane....
« Dato: 03 Juni , 2012, 18:46 »
 Må jeg lige høre hvad I andre, der har mere end 1 hane gør?? Går de sammen - sover de sammen osv??

Jeg har nu 2 haner: Hr. Dupont og Nuser. De er fra august 2011. Den ene af mine dengang 3 hanekyllinger, måtte aflives efter slåskamp med Hr. Dupont.
For lidt over 1 mdr. måtte min skønne elskede Hr. Luffe lide samme skæbne (det kan jeg stadig græde over) - igen var det Hr. Dupont der var skurken.
Indtil i dag, har Nuser og Hr. Dupont gået i samme meget store hønsegård i dagtimerne. Med mig rendende derop 117 gange om dagen for at tjekke de ikke sloges. Hvis der har været noget, er det Nuser der løber en smule efter Hr. Dupont, som straks forføjede sig, så det udviklede sig aldrig. For det meste gik de i hver sin ende af hønsegården med hver deres lille flok høns. Det virkede til at fungere ok - men jeg har ikke haft et roligt øjeblik, da jeg nu af bitter erfaring ved hvor hurtigt og hvor slemt det kan gå. :'(
Så gik jeg i dag rundt sammen med dem alle i det dejlige vejr... og f..... om ikke de to lige pludselig, ud af den blå luft, går i kamp med hinanden - lige foran mig!!  ??? Der har intet tilløb været overhovedet. De er nærmest i trance begge to og opdager nærmest ikke at jeg tager Hr. Dupont (som var nærmest) og løfter ham op og væk. Netop hvad jeg har gået og frygtet. ØV
Nå men de kan jo så ikke gå sammen mere. Jeg har en lille kyllingegård (og ingen kyllinger) - men det er da synd at den ene skal gå derinde? Jeg planlægger lidt, at de må have et par timer ad gangen derinde og så skiftes sådan til det er sovetid?

Mit drømmesenarie er jo endnu et hønsehus og så dele hønsegården op i 2 halvdele med 1 hane og 10 høns i hver.... men økonomien er desværre ikke til det nu.
 Nogen råd eller ideer???
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Når man har mere end 1 hane....
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2012, 19:03 »
Jeg har ikke noget bedre forslag end dit eget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2012, 21:06 »
Skaf et par haner mere, så har jeg hørt slåskampene stopper  ;)

2 dur ikke men flere skulle du... overvejer selv at teste metoden i år  <A

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2012, 21:09 »
Skaf et par haner mere, så har jeg hørt slåskampene stopper  ;)

2 dur ikke men flere skulle du... overvejer selv at teste metoden i år  <A

Jeg havde for 1 år siden 4 stk. - så nej den tror jeg ikke på. De to har mistet livet på grund af kampe (som jeg prøvede at skrive i min besked)
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2012, 21:13 »
Erkend dog at du lige nu ikke har forholdene til TO haner - det er da ikke sjovt at skulle gå og vogte på dem. Vi har haft to haner i TO store hønsegårde. Flokkene var ude i haven på skift med "vagtskifte" lidt over middag. Det kunne kun lade sig gøre fordi min mand er hjemmegående. Ellers bliver det for besværligt. Og det har faktisk også gjort alting lettere at den ene nu er flyttet.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2012, 21:17 »
Ja, det gik ud over hanekyllingerne... Så er det jo herrens temperament den er gal med  ;)

Min første hane var tæt på at være ligesådan, men siden han døde har jeg ikke haft nogle haner der ikke kunne acceptere hanekyllinger i alle aldre...også de som blev voksne. Det er en kæmpe lettelse, og kan svært anbefales!

Min agressive hane fik iøvrigt en søn der lignede ham på en prik på alle måder! Han flyttede til en gård med påfugle... Det døde han af  ;) for det pusteri ville påfuglekokken ikke finde sig i... der var aldrig kamp, men det stressede hanen utroligt at ha fundet sin overmand  ;D

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2012, 21:25 »
Ja, det gik ud over hanekyllingerne... Så er det jo herrens temperament den er gal med  ;)

Den ene hane der mistede livet var hans bror - Hr. Luffe var hans far. Og det kan godt være der er et problem med Hr. Duponts temperament - men i så fald "kun" overfor andre haner.
Ankerine: du har da ret. Jeg holder bare så meget af dem begge - og ville ha det svært med at skille mig af med én af dem - iøvrigt er der ikke mangel på haner rundt omkring.
Jeg går også hjemme og ja det er ret belastende, men det stopper jo også nu, da de må skiftes til at være i kyllingegården.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2012, 21:25 »
Jeg havde på et tidspunkt 3 haner sammen uden problemer. Der var Far Hane og hans 2 sønner, som var udruget i samme kuld. Da Far Hane døde, fortsatte de 2 med at passe flokken, aldrig nogle problemer. Det var kun når den ene forsøgte at træde en høne, så ville den anden også, hvilket gav lidt roderi. Men ingen slåskampe. Da den ene så døde af en eller anden uforklarlig grund (han lå bare død, ingen skader eller noget), så fortsatte den sidste med at passe hønsene. Indtil den dag Mikkel ryddede hønsgården, hvilket så igen var anledningen til at jeg landede herinde.....
Jeg tror meget det kommer an på racen. Mine var Orphington, og de er jo rimelig rolige af sind. Hvis det racer med mindre ro og tålmodighed, så kommer det sikkert til at gå galt før eller siden...desværre.
Jeg vil også sige det bedste du kan gøre for at skabe ro er at finde et skønt andet hjem til den ene. Så slipper du for besvær og dårlig samvittighed, og hanerne for afsavn og slåskampe....
Held og lykke med projekt "Find et hanehjem...."

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2012, 21:27 »

Held og lykke med projekt "Find et hanehjem...."
Du kender ikke nogen.... ?
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2012, 21:44 »
Jeg kan kun tilslutte mig, at det i den grad er deprimerende at gå og se på haner der jagter hinanden og slås. Jeg syntes ikke mine reserve haner kan gå sammen nu vi er nået så langt hen på sæsonen, men indtil foråret fik det nogenlunde.
Så derfor har jeg alle mine haner til at gå hver for sig. Det skal være hyggeligt og gå og se til sine høns/haner og man skal blive i godt humør. Det bliver jeg ikke af at se på hane-kampe :-[.
Jeg har 15 avls-haner, det giver sig selv at de går hver for sig, når de har hver deres hold avls høner.
Men dertil har jeg så mine 15 reserve-haner, for hvis nu en at avls-hanerne skulle falde om /o
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2012, 21:51 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2012, 22:51 »
Rudy..det må kræve en del ekstra plads. Hvordan ser et hanebur ud hos dig. Jeg har set haner gå i små udstillingsbure. Syntes det er synd for dem  :(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2012, 23:41 »
Jeg har som regel flere haner gående sammen med hønsene, og meget sjældent oplevet problemer.

Lige p.t. er der kun to voksne haner. En gul Orpington og en blandingshane (½ Brahma og er ikke sikker på den anden halvdel). Der er i flokken af kyllinger der går sammen med de øvrige høns og de 2 haner, 3 stk Brahma hanekyllinger, men de er ikke så gamle endnu.
Mvh
Erik Andersen