Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1. kylling klækket i nat, men hvilken farve bliver den??  (Læst 6636 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Så er den første kylling klækket i nat, men jeg ved ikke hvordan jeg ser hvilken farve den bliver som stor. Er der mon nogen kyllingeksperter som kan se det allerede? (se venligst vedhæftede billede)

Kan man se det på en daggammel kylling?

Bonus-info: Det er helt sikkert en Sussex kylling, men spørgsmålet er om det er en sort, trefarvet eller lys sussex???

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1. kylling klækket i nat, men hvilken farve bliver den??
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2012, 08:46 »
Jeg vil sige lys sussex.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2012, 09:00 »
@ marianne: Tak for dit svar... her er lige et uddybende spørgsmål: er en lys høne mørk på ryggen som kylling, jeg troede at den ville være lys over det hele.. kyllingen er lys foran, men ryggen er mørk nærmest brun?

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2012, 10:25 »
Tror ikke det er en lys sussex, de er vist helt gule..

ligner ikke en sort(for lys)

ligner ikke en trefarvet..

måske en blanding.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2012, 10:32 »
Fortæl gerne lidt om forældre dyrene så er det nemmere at give et bud.
Men den bliver helt sikkert ikke sort. Så vidt jeg ved er der heller ikke noget der hedder sort sussex.
Den bliver helt sikkert heller ikke trefarvet.
Lys sussex kunne den godt minde om i farverne men de er nu aldrig mørke/sorte på ryggen så det kan det heller ikke være.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2012, 11:14 »

Måske en sølv(sort)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2012, 19:19 »
Jeg mente den så gul ud på billedet, og gættede på lys sussex især fordi du skrev, at det enten var trefarvet eller lys sussex.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2012, 19:23 »
Jeg har ikke noget bud på farven ... det har jeg ikke forstand på  ;) Men sød ser den ud .. tillykke med den  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2012, 20:04 »
Jeg har set kyllinger i farven hvid sort/columbia, som ligner den på billedet. Men de fleste i den farve er nu helt gule.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lillemor skruk

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2012, 21:44 »
Hejsa trine.
Stort tillykke med lille "Ib".  ;D

Endnu en gang tak for Ib, han klare sig fint og var på en af hønerne efter bare 2 min, et rigtigt mandfolk /o
1.0 Dværg lys Sussex
0.1 Dorking
0.3 Lyse Sussex
1.0 Gravhund
1.2 Børn
1 Mand (den mest besværlige) :)

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2012, 22:24 »
@ Lillemor skruk: Dejligt at høre at "ib" har det godt, det var gost at han kom til din hønseflok. Har han fået styr på hønsene

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2012, 22:26 »
Lene, det er jo så den farve, vi andre kalder for "lys" ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2012, 22:37 »
Her er lidt mere info om forældrene/mulighederne...

Der er 3 mulige kyllingekombinationer:

1. Jeg har fået to æg af en venlig gammel hønseavler som han kaldte glå/sort stor sussex, og forældrene så blå/grøn/sorte ud i fjerdragten. Det kan være sådan et æg som kyllingen kommer fra? (Hvad hedder denne sussex udgave?)

2. Skrukkønen ligger også på egne æg og hun er selv en dv. lys sussex og hun har gået sammen med 2 haner, den ene er "Ib" (som nu er kommet til en ny dejlig hønsegård) som er lys sussex.

3. den anden hane som hun har gået med og som kan være faderen er en stor trefarvet sussex. Det lyder til at det er denne blanding som de fleste at jer vise hønse-orakler hælder til....

Jeg har mærket æggene, så jeg kan i princippet godt få afklaret om det er et af hendes egne æg som er klækket eller om det er den fra de srte høns, men jeg vil give skruk fred og ro til at ruge de andre æg ud, og derfor har jeg ikke flyttet hende fra reden i løbet af i dag, for hun er ekstrem beskyttende overfor reden, hvis jeg løfter hende fra så kæmper hun med næb og klør for at komme tilbege på æggene og det er ret voldsomt, så det vil jeg ikke gøre unødigt... men super nysgerrig er jeg jo så derfor spørger jeg her om jeres vurdering...

Hilsen Trine

Offline Lillemor skruk

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 Juni , 2012, 09:47 »
Hej Trine.
Han har alle damerne med sig rundt, når han kommer spankulerende, og så står førehønen og ser dum ud i den anden ende, for hun vil ikke overgive sig, men det kommer jo nok, for hun lister hen og putter ved dem, når de lægger i græsset.

Du må endelig sige til, hvis du får for mange høns, for vi tager glædeligt i mod.  ;D
1.0 Dværg lys Sussex
0.1 Dorking
0.3 Lyse Sussex
1.0 Gravhund
1.2 Børn
1 Mand (den mest besværlige) :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 04 Juni , 2012, 15:16 »
Ja, lys har nu i snart mange år heddet hvid sort/columbia.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub