Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg hane  (Læst 2545 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline ksnim

• Passiv bruger
Syg hane
« Dato: 02 Juni , 2012, 09:05 »
Min ellers så gode hanefar er blevet syg. -Men hvad fejler han og hvordan skal jeg behandle ham?

Han sad i hønsenes æggerede og ville ikke ud. Da jeg fik ham ud stod han bare og hang med næb og hale. Hans kam er bleg og mindre fyldig end normalt og så har han et udflåd fra øjnene der har samme farve som når man hælder vand i et glas, man tidligere har drukket mælk af.

Har isoleret ham fra hønsene, som alle er friske.

Nogen der kan hjælpe?

VH
Kasper

karina dj

• Gæst
Sv: Syg hane
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2012, 11:47 »
Puha, det lyder ikke godt...

Og når nu det er en hane, kan du godt være sikker på den er temmelig gal med ham. Udover at være byttedyr så er hans store pligt jo at passe på flokken, så hvis han har det sådan at han ikke går ud, er han temmelig sikkert meget syg, og det må være ret så fremskredent.

Jeg siger dyrlæge eller økse...alt efter temperament!  :-\

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Syg hane
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2012, 12:01 »
Jeg ville tjekke om der er utøj, eller et eller andet i halsen/sur kro. Hvordan er dens afføring?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline ksnim

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2012, 12:42 »
Ingen utøj, huden ser fin ud. Hans afføring er tynd. Han spiser og drikker ikke og får det værre. Det bliver øksen.

- Nogen der har en fin kobber maran hane i overskud?

Vh
Kasper

Zoro

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2012, 13:11 »
Min ellers så gode hanefar er blevet syg. -Men hvad fejler han og hvordan skal jeg behandle ham?

Han sad i hønsenes æggerede og ville ikke ud. Da jeg fik ham ud stod han bare og hang med næb og hale. Hans kam er bleg og mindre fyldig end normalt og så har han et udflåd fra øjnene der har samme farve som når man hælder vand i et glas, man tidligere har drukket mælk af.

Har isoleret ham fra hønsene, som alle er friske.

Nogen der kan hjælpe?

VH
Kasper

@ Ksnim.

Hej med dig Ksnim.

Din hane har sikkert fået træk, og har formentligt øjne betændelse, med mulig pandehule betændelse.

NB: Tjek derfor begge øre på dyret, hvor der ofte kan sidde ildelugtende oste agtige proper. ( kan fjernes med vat pind og lidt finger snilde )
Mulig behandling : Isoler dyret i et karantæne bur uden træk, og søg dyrlæge for at få udskrevet en Tylan kur i drikkevandet.

J.C.

Offline ksnim

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2012, 13:35 »
Tak Jørn, det skal jeg huske til næste gang. Har lige taget livet af ham.
Men det må være skiftet i vejret der har gjort ham syg så, for hønsene går frit ud og ind. Og som sagt er ingen andre ramt.

Vh
Kasper