Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rovdyr i hønsehuset men hvilket??? HJÆLP!!  (Læst 11016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joan

• Bruger
    • Kirstinesminde
rovdyr i hønsehuset men hvilket??? HJÆLP!!
« Dato: 01 Juni , 2012, 20:33 »
Har gennem de sidste år mistet rigtig mange høns hvert år, har troet det var "Mikkel" og det har det til dels også. (er nu ved at lave fuldt indhegnet hønsegård) i mellem tiden er min ene og alene høne lukket inde i hønsehuset og det er gået helt fint... har så ruget kyllinger ud i maskine og de de var ca 2 mdr lukkede jeg også dem ind i hønsehuset, samme dag fandt jeg en af dem død og forsøgt trukket ud af en meget lille sprække (max 5 cm) lige mellem gulv og væg (mit hønsehus er murret op) bragte selvfølgelig straks de resterende 9 kyllinger i sikkerhed, har lavet et bur med faste træsider op i ca 80 cm og med låg af kyllingetråd, stående i mit hønsehus (vi troede det evt kunne være en rotte) dog var der en lille sprække mod vinduet den står op ad ca 10 cm men 80 cm op ad murret væg -og så har rovdyret taget 9 kyllinger nu ca 2,5 mdr gl og de er alle slæbt ud at denne sprække i løbet af natten... nu er jeg ved at være træt af det... aner ikke hvordan jeg så skal sikre for at ha mine dyr i fred... HJÆLP!!!

Undskyld den lange smørre men det kræver jo lidt forklaring!!
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2012, 21:38 Fra Joan »
0,3,4Dværg wyandotter
1,4,17 lyse sussex
0,0,6 gammel dansk landrace gæs
1,0 hvid landand ( som meget ønsker sig en kone)
0,0,4 vildtfarvede landænder
2, Brune Labrador
1 Norskeskovkatte
1 alm. huskatte
Simmentaler kødkvæg
2 nordbagger

karina dj

• Gæst
Sv: rovdyr i hønsehsuet men hvilket??? HJÆLP!!
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2012, 20:40 »
Uha...de kan virkeligh hvis de vil! Øv osse altså  *t

Det kan jo godt være rotte! men osse de små lange...men der må vi ha nogle flere på banen, for jeg kan ikke huske hvem der laver "blodbad" og hvem der stjæler osv. Tænker på mink, ilder, mår osv  ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2012, 20:43 »
Øv. Lyder som en rotte men der må lige flere på banen :(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Joan

• Bruger
    • Kirstinesminde
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2012, 21:10 »
Synes jo bare ikke en rotte ville kunne slæbe så store kyllinger op ad rå mur... eller?? jeg ved snart ikke hvad jeg skal mene... en ilder vil vel lave blodbad... synes jo også at er det en mår eller lignende er det meget mærkeligt at "alene hønen" så går fri...??
0,3,4Dværg wyandotter
1,4,17 lyse sussex
2, Brune Labrador
1 Norskeskovkatte
1 alm. huskatte
Simmentaler kødkvæg
2 nordbagger

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2012, 21:16 »
OJ oj det lyder ikke godt.
Det er nok ikke den store hjælp.... men jeg har haft besøg af en mink 1 gang, da var alle de høns den kunne nå at fange (inden jeg kom der ud om morgenen) flået fra brystet og op til hovedet. Total blodrus  /d

Indput:
Kunne du ikke mure den sprække til som udyret kommer ind af.
Eller stille en fælde med indgang`s siden helt op imod sprækken.

ÅHH hvor er det træls for dig
Stor krammer herfra  *l
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2012, 21:20 »
5 cm er rigeligt for en mår og den har vel oss unger, og skal bruge masser af mad

Offline Joan

• Bruger
    • Kirstinesminde
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2012, 21:25 »
jo det er planen at alle huller skal "klines" :) men er det de ca 5 cm den kan komme igennem, kommer den vel bare ind under taget (er blevet total pessimist... også fordi jeg har 18 lys sussex kyllinger og 15 hvide landællinger alle godt en uge gamle gående... hvad tør jeg gøre ved dem når de bliver for store til opstarts buret som til info er helt lukket m plader og kyllingetråd... )
0,3,4Dværg wyandotter
1,4,17 lyse sussex
2, Brune Labrador
1 Norskeskovkatte
1 alm. huskatte
Simmentaler kødkvæg
2 nordbagger

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2012, 21:35 »
steder du ikk kan mure til kan du måske stoppe med hønsetråd og fiksere med lidt skruer eller søm

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: rovdyr i hønsehuset men hvilket??? HJÆLP!!
« Svar #8 Dato: 01 Juni , 2012, 22:37 »
... og så måske investere i en mår/mink trådfælde, hvor du placerer en håndfuld æg som lokkemad. Banditten ved at du har et velforsynet forrådskammer, som er ubevogtet over natten, så den vil forsøge igen.
Mvh
Erik Andersen

Høns i haven

• Gæst
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2012, 23:17 »
Gips med knust glas i hullet hvor den kommer ind. Og isoleringsskum i oppe ved taget.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 01 Juni , 2012, 23:24 »
Jeg vil på ingen måde anfægte diverse tiltag for at prøve at forhindre banditten i at komme ind igen. Tvært imod. Jeg mener det bør laves uanset. Men jeg ville stadig investere nogle få hundrede kroner i en trådfælde også.

Kald det bare 'livrem og seler' men det er vel stadig bedre end at tabe bukserne.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Joan

• Bruger
    • Kirstinesminde
« Svar #11 Dato: 04 Juni , 2012, 20:10 »
-har både en mink og mår fælde sat op!!! og faktisk havde den allerede igår været inde og slikke en bakke m katte vådfoder...

æg har indtil videre ikke virket...

-men har så en svigerfar som mente at alt skulle tættes NU, og lukkede så det vindueshul hvor den formentlig har taget kyllingerne med ud af (var tryg ved at bruge)
-han rodede så rundet i mit hønsehus og satte rottefælder i stedet... og siden har der ikke været aktivitet :( var ellers så glad for at den var blevet "tryg" ved fælden så var det jo bare et spørgsmål om tid inden den smækkede ( har ladt være med at åbne vådfoder bakken helt så den bliver nød til at trykke lidt og forhåbentæig udløse klappen...
-men ja nu må vi se hvornår den kommer igen... træls!!!

-ideen med skummet ved loftet er da slet ikke så tosset :)

- det med glasskår er nok ikke lige mig.

tak for de mange svar :)
0,3,4Dværg wyandotter
1,4,17 lyse sussex
2, Brune Labrador
1 Norskeskovkatte
1 alm. huskatte
Simmentaler kødkvæg
2 nordbagger

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 04 Juni , 2012, 21:58 »
mår og rotter er meget sky dyr, og der kan sagtens gå nogen tid før de falder for evt fælder. Undslupne mink er lidt nemmere og fange da de ikke ænser farer på samme måde. Efter sigende skulle tricket med og bruge æg som madding ha den bedste virkning her i denne årstid, mens de vilde fugle ruger og får unger. Senere på året har det vist en mærkbar nedsat effekt. Specielt hos krager. Håber du får styr på problemerne
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 04 Juni , 2012, 23:04 »
mår og ræve fælder skal helst stå en uge inden de går i den

Offline egely41

• Bruger
« Svar #14 Dato: 05 Juni , 2012, 09:54 »
Mine forældre satte sidste år 50 halv voksne ællinger ud i en sø med 10 voksne ænder som de har haft i en del år uden problemer. Der gik 1 uge, så var der kun 20 ællinger tilbage. De hyrede en jæger, der konstaterede at det var vilde mink (sikkert oprindeligt sluppet fri fra en avler) der tog ællingerne. De voksne ænder er for store, men de halv voksne var et lækkert måltid. Mink efterlader åbenbart ikke fjer og "stumper", og de kan komme ind af meget små huller.

Camilla.