Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til nyt hønsehold  (Læst 2682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gokke og brandmandmor

• Passiv bruger
hjælp til nyt hønsehold
« Dato: 01 Juni , 2012, 18:58 »
Hej
Vi har for 6 uger siden fået 4 dværg sussexs høns, ingen hane da vi bor i byen.De bor i en hønsegård med et hus i hvor de sover om natten og går også ind i løbet af dagen og lægger æg, den del går helt fint. men de er meget sky og vi kan ikke rører ved dem, de flygter når vi kommer ind i deres hønsegård, er det normalt og hvad kan vi gøre for at de kunne blive lidt mere tamme.De er fra 2011 så det er måske svært når de er over et år.Derfor kunne vi godt tænke os at de blev skrukke så vi kunne købe nogle rugeæg og få en gang kyllinger, så er det vel også lettere at gøre dem tamme ?men vi har prøvet med æg både trææg og golfkugler, men der sker ikke noget, hvad skal vi gøre. hvor lang tid skal man lade fup æggene lægge ? De får alt hvad de har brug for af mad og drikke men har til syneladen ikke lyst til at blive skruk.
hilsen de måske utålmodige

karina dj

• Gæst
Sv: hjælp til nyt hønsehold
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2012, 19:30 »
Mht til skrukningen bli'r i simpelt hen nødt til at ruste jer med tålmodighed  ;D
De har kun boet hos jer 6 uger, og måske BLI'R de slet ikke skruk, det er ikke til at vide...

Mht at gøre jeres høns tamme handler det om tålmodighed igen...det gør faktisk det meste med høns...

Brug tid på at sidde hos dem i hønsegården nede i deres højde, ha' en skål med jer fyldt op af godter...og så er det bare at kaste en lillebitte smule af gangen...og kaste det tættere og tættere på dig selv. Tilsidst frem med hånden. Men det kan ta' mange dage...det store T som vi kalder det...tålmodighed tålmodighed...og rolige bevægelser, så har de ikke noget at flygte for  ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2012, 20:52 »
Tålmodighed som Karina siger vil gøre en del. Når I først har fået dem på dette tidspunkt kan det være at de venter helt til næste år med at ligge sig skruk og især hvis de ikke brydder sig om at I er i nærheden af dem.

Dværg Sussex er normalt rimelig rolig race og nemme at komme til. Derfor lyder det som om I har været uheldige med dem I har fået eller at de er blevet meget skræmt den første dag de var hos jer. Det kan også være skyld i det.

Det vi plejer at gøre hvis vi gerne vil have vores høns bliver lidt mere fortrolige er at sidde nede ved siden af volieren og give jorbærblade/græs igennem tråden. Senere hen kan vi åbne døren lidt på klem og give dem det derigennem og til sidst kan vi åbne døren helt. Når vi er noget så langt kan vi tit også få lov at røre dem lidt på brystet og på halsen. Til sidst ender det med at vi kan få lov til at løfte dem bare vi husker at sætte dem rimelig hurtigt ned igen.

En anden ting vi har haft stor held med er en gul skål med madrester i. Dette gør nødvendigvis ikke at vi må løfte på dem, men de kommer til gengæld helt tæt på os og napper i træskoen og strømperne. Til gengæld når de ser noget som helst gult går de helt amok og råber imunden på hinanden for nu kommer gotterne vel.

Noget jeg bruger til at få kyllingerne tamme er hakket æg med revet gulerod og salt. De første gange skal det bare sættes ind til dem og senere hen er de lige ved at spise ens hænder for at komme først til fadet og dette hjælper til at gøre dem mere fortrolige. Måske denne blanding også vil virke på de voksne.

Ønsker jer held og lykke med dem og håber det kommer til at gå bedre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2012, 21:33 »
Det kan godt lad sig gøre. Jeg har selv 4 Dværg Sussex fra sidste år. I starten var de lidt reserverede, men tag dem op, og sid og snak med dem hver en - en ca. 10 min om dagen og så bliver de hurtigt tamme.
Jeg undre mig over dine, ikke har været skruk. Mine er meget skruk pt!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2012, 23:44 »
prøv med dåsemajs i små doser flere gange om dagen. Det tager nok lidt tid inden de kommer hen og spiser af hånden, men hvis i sidder stille nok så kommer de.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk