Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp angående rugning ?  (Læst 2254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Hjælp angående rugning ?
« Dato: 31 Maj , 2012, 21:39 »
Hej så tror jeg endelig en af mine dværg australorpser er blevet skruk :D Har læst en del om det, men har stadig nogle spørgsmål :)

Jeg har læst at hønen både kan ruge i hønsehuset og for sig selv :D Redekasserne i hønsehuset er ikke kyllinge venlige, så jeg har tænkt mig at lade hende ruge for sig selv, er der nogle der har nogle gode ideer til et godt rugehus.

Hvor gamle skal kyllingerne være før de kan gå sammen med de andre høns.

Jeg har også læst at rugeæggene skal vendes, men hvor ofte og hvordan ? :D skal de bare vendes på hovedet eller drejes til siden ?

Hvor mange æg kan der ligge under hende ?

Hvad er den optimale temperatur for rugeæggene før de kommer under hønen.

Jeg har en hønsebog, hvor der står hønen helst skal flyttes efter mørkets frembrud. Kan man bare flytte hende direkte fra de æg hun har lagt sig på og over på de rugeæg hun skal udruge.

På forhånd tak
Mvh Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline lonesj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • www.svenstrup-jensen.dk
Sv: Hjælp angående rugning ?
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2012, 22:24 »
Hej Adam
Tillykke med din skruk - det er så hyggeligt med sådan en flok kyller sammen med hønemor  :) Jeg kan ikke hjælpe dig med alle dine spørgsmål, men skriver alligevel.

Ikke alle høner lader sig flytte med - heller ikke selvom det er mørkt. Jeg forsøgte sidste weekend, da min store Brahma høne blev skruk. Hun gik helt i coma, så hun ligger i sin yndlingsrede og ruger - så må jeg se om jeg kan flytte dem, når kyllerne er ruget ud.
Du kan finde flere gallerier med skrukhuse. Sidste år brugte jeg et gammelt kaninbur - det fungere fint. Skrukken med kyllinger gik adskilt fra de andre høns i ca. 1 uge, hvor de kunne se hinanden. Derefter gik de sammen om dagen, men om natten gik de stadig i kaninburet og sov, da vores hønsehus er hævet et stykke over jorden. Skrukken passer godt på dem.
Håber du får succes med din skruk  :)
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp angående rugning ?
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2012, 22:46 »
Hej så tror jeg endelig en af mine dværg australorpser er blevet skruk :D Har læst en del om det, men har stadig nogle spørgsmål :)

Er du sikker? Du lyder ikke helt sikker

Jeg har læst at hønen både kan ruge i hønsehuset og for sig selv :D Redekasserne i hønsehuset er ikke kyllinge venlige,Kan du beskrive redekasserne eller har du evt et billede? hvad er afstanden fra redekasse til gulv?

 så jeg har tænkt mig at lade hende ruge for sig selv, er der nogle der har nogle gode ideer til et godt rugehus. det kunne være en katte(skide)bakke med låg hvor du fjerner lågen fra indgangen

Hvor gamle skal kyllingerne være før de kan gå sammen med de andre høns. Hvis du lader skrukken ruge i hønsehuset finder de selv ud af det

Jeg har også læst at rugeæggene skal vendes, men hvor ofte og hvordan ? :D skal de bare vendes på hovedet eller drejes til siden ? Ikke helt sikker på hvad du mener her. Normalt anbefales det at rugeæggene vendes dagligt, mens de står et eller andet sted og venter på at blive 'sat igang'. Men det er jo historie allerede hvis du er klar til at lægge æggene under skrukken. Efter du har lagt æggene under skrukken, skal du blot gøre nada, zero, nul og en skid. Gå på 3 ugers ferie, da dine æg er placeret i verdens bedste rugemaskine (hvis hun er skruk og hvis hun er en ordentlig skruk)

Hvor mange æg kan der ligge under hende ? Det kommer meget an på hvor stor hun er og hvor store æggene er. En dværg klarer sagtens 10 dværgæg, måske 12, men antallet skal jo være noget mindre hvis det er æg fra store racer

Hvad er den optimale temperatur for rugeæggene før de kommer under hønen.Igen - det er historie nu. Når det går helt naturligt til har hønen jo samlet til bunke over 8-14 dage inden hun lægger sig til at ruge, og når hun lægger sig vil æggene have samme temperatur som omgivelserne

Jeg har en hønsebog, hvor der står hønen helst skal flyttes efter mørkets frembrud. Kan man bare flytte hende direkte fra de æg hun har lagt sig på og over på de rugeæg hun skal udruge.Hvis du vælger at flytte hende ville jeg mene - ja

På forhånd tak
Mvh Adam

Det var mange spørgsmål, så jeg valgte at give svar med fede typer i citatet fra dig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hjælp angående rugning ?
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2012, 06:52 »
Tak for hjælpen :D
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.