Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For lille luftlomme  (Læst 2826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
For lille luftlomme
« Dato: 31 Maj , 2012, 14:07 »
Nu har jeg så for 117 gang(lidt overdrevet)  ;)ruget på de flotteste store Orpington æg. Desværre er resultatet det samme hver gang. En flot stor kylling bryder skallen og mere sker der så ikke. De kommer bare ikke ud.
Nu har jeg så lyst de æg der er lagt til klækning denne gang, og jeg kan se at luftlommen er meget lille i forhold til de andre æg der skal klækkes.
Jeg ruger helt uden vand..og alle de andre æg jeg klækker(brahma-silker-gul orpington)deres luftlomme er meget større og de klækkes fint uden problemer..
Hvad sker der lige? det skal siges at mine blå/sorte orpington æg godtnok er meget store, men alligevel burde de vel følge de andre æg så nogenlunde..
Det er så ærgerligt.. ???
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Høns i haven

• Gæst
Sv: For lille luftlomme
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2012, 14:28 »
Prøv at ruge dem for sig selv med lidt vand i maskinen. Så skal det nok gi et bedre resultat.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2012, 14:44 »
Prøv at ruge dem for sig selv med lidt vand i maskinen. Så skal det nok gi et bedre resultat.

Så går det da helt galt. Når luftblæren er for lille, skyldes det at der er hevet for lidt hvide ud af ægget (fordampet).
Med øget fugt, vil fordampning blive mindre og dermed luftbærene det samme

Man tilsætter evt. kun ekstra fugt i det tilfælde at der er for stor fordampning, og der dermed bliver en for stor luftblære

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2012, 14:52 »

det skal siges at mine blå/sorte orpington æg godtnok er meget store, men alligevel burde de vel følge de andre æg så nogenlunde..
Det er så ærgerligt.. ???

Jeg har samme problem med de store Orpington æg, hvis jeg ikke tager mine forholdsregler.
Jeg påbegynder fordampningen, under opbevaring af rugeæg, ved at have dem stående et ret tørt sted. Så syntes jeg at mine rugeæg godt kan nå at få en hæderlig stor luftblære, når jeg selvfølgelig ruger uden vand, indtil 19. dag / eller når 1. kyllinger er kommet ud.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2012, 16:31 »
Ok..nu er alle mine rugeæg fra de sorte/blå i rugemaskine..så må vel bare krydse fingre for der kommer bare en smule ud af det.
Hvis det ikke lige var fordi de er så fantastisk flotte, gad jeg simpelthen ikke besværet.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.