Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lys godt eller dårligt ??  (Læst 4117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lys godt eller dårligt ??
« Svar #15 Dato: 21 November , 2008, 20:24 »
Jeg har det sådan lidt lala med lys. Jeg vil jo meget gerne have æg hele året, og har også tidligere haft lys ved dem, netop for at få dem til at lægge æg om vinteren. Men nu har jeg fundet ud af at hvis jeg får kyllinger klækket inden 1. april, så begynder de at lægge æg inden det bliver for mørkt og dagene for korte og når 1 års hønerne går i fjertab og holder pause. Når de først er begyndt, så bliver de ved. Til januar/februar begynder 1 års hønerne så igen også uden lys. Med den cyklus kan vi  faktisk holde den kørende hele året med æg uden lys hos dem.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #16 Dato: 21 November , 2008, 20:54 »
Jeg tænder også snart lys, jeg har ikke flere æg, det er dage siden jeg har fået et æg.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 22 November , 2008, 06:29 »
Se det forklarer jo hvorfor jeg får æg, Finn. Mine høner er jo klækket i januar, og startede med at lægge æg i juli. Så kan jeg vel næsten regne med, at de kyllinger jeg fik i august ikke vil lægge æg til næste vinter? De vil vel starte med æglægningen i februar? Og derfor gå i naturlig pause til vinter?
Så hvis det hænger sådan sammen skal jeg håbe på en skruk, så jeg får kyllinger inden april.
Hold da op, hvor bli'r jeg klogere her på forum  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #18 Dato: 22 November , 2008, 09:32 »
Det er ikke en stensikker forklaring, det er min egen erfaring og det ser ud til at virke for mig. Der er ingen garanti for at der virker for alle andre racer også, men det kan da være en ide at prøve at få kyllinger tidligt på året for at få vinteræg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #19 Dato: 22 November , 2008, 11:22 »
Jeg kan lige tilføje at mine blomsterhøns fra maj lægger masser af æg nu, og med lys i vinter regner jeg da med de fortsætter
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #20 Dato: 22 November , 2008, 12:01 »
Citér
Jeg har lys dels for at få flere æg, dels fordi jeg har ladet mig fortælle, at de har brug for lys til "at overleve" om vinteren på den måde forstået, at de kun spiser, når der er lys og de har jo brug for føde til at holde varmen og lægge æg.
Æglægning betegner et overskud. Hvis de er på nippet til at krepere, stopper æglægningen helt automatisk, det kan du være sikker på.
   Jeg mener sågar at have observeret, at mine Landhøns pludselig springer et par dage over, hvis der falder megen kold regn. Så skal de antageligt bruge for meget energi til varme til at de kan holde æglægningen kørende.
   Det er nær ved jeg tror, jeg får flere æg til vinter end her i den kolde efterårsregn.  ;D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 22 November , 2008, 14:23 »
Jeg har endnu ikke fået lys, men det kommer snart 8). Alligevel er mine orpingtoner (som er fra marts) lige begyndt at lægge i løbet af den sidste uge, hvor der er kommet et par æg :). Jeg havde ellers opgivet håbet, eftersom de ikke var begyndt inden 1. november - men bedre sent end aldrig.Nu håber jeg at lyset kan få dem alle i gang og give lidt æg i løbet af vinteren.
A propos at opholde sig i huset, så gør mine orper det gerne midt på dagen, - de er vist også både kuldskære, magelige og luddovne. I går stak første høne hovedet ud af smuthullet ved 9-tiden, men ved udsigten til regnvejr vendte hun om midt på hønsestigen, og det selv om en del af gården er overdækket :D.
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 22 November , 2008, 18:28 »
Jeg har det sådan at jeg snart overvejer at købe sådan et projektør som de har på stadion eller i Parken, der kan lyse min have helt og aldeles op!!

Hvor er det bare træls at komme hjem til en bulder mørk have og skal famle sig ud til sovende høns og kaniner med en lommelygte og famle sig frem til vand og foder!!

Og så savner jeg kaffe på terassen!!! <A hvor jeg kan sidde og nyde min smukke dyr drøne rundt i haven og ha' det godt!!! >:(

;D ;D

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #23 Dato: 22 November , 2008, 21:18 »
Enig Hanne! Nok er den mørke tid hyggelig - men alle de afsavn, suk :-\ 
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #24 Dato: 23 November , 2008, 08:14 »
Ja jeg savner også meget udelivet, men der er mindre end 1 månede til at lyset begynder at vende tilbage   :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #25 Dato: 23 November , 2008, 17:30 »
Og der er så Lææææænge til forår og sommer, SUK
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Teddy

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 04 December , 2008, 22:06 »
Ja der er læææænge til sommer og sol........ :-[

Men det er nu vi skal sætte vores super stammer sammen..... ;)

Der er nu vi skal lave alt forarbejdet så kampen på næste efterårs udstillinger skal laves. Og så er det jo skønt og gå nede ved hønsene og "lege".
Jeg nyder og nuse og kæle for mine dyr. Men det er klart alle os der har høns (ihvertfald de fleste) ynder at gå ude i haven og høre hanen gale, hønen der går og skraber i jorden efter føde mens hendes kyllinger følger hende rundt og lærer en masse om den store nye verden.

DET ER LIVET!!
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #27 Dato: 05 December , 2008, 07:25 »
HØRT!!!!! Teddy.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk