Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lys godt eller dårligt ??  (Læst 4095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ravennest

• Passiv bruger
Lys godt eller dårligt ??
« Dato: 20 November , 2008, 21:43 »
I alle de år jeg har haft høns jeg har aldrigt haft lys ved dem !! Jeg har aldrig overvejet af få det.. Jeg høre tit at folk siger at man får flere æg i vintermåneder hvis man har lys ved den-- For det er jo et faktum at når mørket kommer falder æggeproducktion væsentligt.. Men jeg har så over hørt det modsatte at lyset stresser hønsene og det gør det være så man slet ikke for æg??

Jeg har så altid holdt på at jeg ikke vil at lys ved mine høns men hvad er jeres holdning til det!!

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Lys godt eller dårligt ??
« Svar #1 Dato: 20 November , 2008, 21:58 »
Jeg har lys ved mine høns fra kl. 05:30 til klokken 20:00. Jeg har aldrig oplevet tegn på  stress ved mine høns af den grund. Jeg har det også af den grund at jeg gerne vil kunne opleve mine dyr morgen og aften hver dag, selvom jeg har et arbejde at passe.
Jeg tror så også det giver lidt flere æg her i vintertiden med lys
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 November , 2008, 22:17 »
Slukker lyset bare kl 20? Hvordan finder de så på pind?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 November , 2008, 22:27 »
Dette problem løste mine høns selv. Selvom der var lys gik de i seng klokken 17.00 om eftermiddagen, det har de altid gjort :D... Så var der nogle gange nogle der hoppede ned i løbet af aftenen, men når lyste slukkede omkring klokken 21.30 så var alle på pind ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 20 November , 2008, 22:40 »
De plejer normalt selv at være gået til ro noget før ligesom Mikkels høns! Kommer jeg derud kort tid før lyset slukker er der nogle det hopper ned igen.
Skylder måske også lige at nævne at jeg har et par små vågelamper derude.  ;D Det er nogle jeg købte ved en fugleforening jeg var medlem af da jeg for nogle år siden havde en del fugle. Hvad jeg så gør når jeg har brugt de sidste af de små reservepærer jeg har må jeg finde ud af til den tid.  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 November , 2008, 22:47 »
Vi har også lys hos hønsene. Det tænder 3 timer om morgenen. Og så igen ved tusmørke og et par timer frem.
Ingen stress her, hønsene virker glade for at komme ind, have tid til at spise lidt og langsomt finde til ro.
Alle har fundet ro inden lyset slukker. Forstyrrer jeg fordi jeg henter foder eller andet til andre dyr i stalden, så hænder det at en eller to hopper ned, men så snart jeg er væk igen, er de på pind igen.
Vi har klart oplevet at vi får flere æg. Ikke at vi vælter i dem, men de går ikke i stå.

Lys her er nødvendigt, hvis jeg vil se mine høns hver dag, grundet arbejde.
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 21 November , 2008, 07:00 »
Ja, jeg er da MEGET spændt på at se hvordan det går med mine høns. I går var der tre æg og det mindste jeg får pr. dag (indtil videre) er to æg. Det er vel ok med fire høner? Vi har ikke noget ekstra lys. Æggene er som regel på 38-41 gram, men i går var der et lillebitte på kun 32 g og et andet "kæmpe" på hele 44 g, ret stor forskel, når man ser dem sammen.
Jeg håber da, at de bliver ved med at lægge til husbehov, for jeg må jo blankt erkende, at "hjemmelavede" æg er stærkt vanedannende  8)
Min bekymring mht. ekstra lys har hele tiden været at hvad så når lyset pludselig slukker, men der skriver flere jo så i denne tråd, at det ikke er et problem, og MartinJ kom jo også med et godt forslag i en anden tråd.
Nu får vi se, med det nuværende antal æg, vil jeg bare fortsætte som nu.
Jeg tror også, at mine lægger pænt med æg, fordi de er så meget ude, de får jo al den dagslys, der er, fordi de aldrig opholder sig i huset i dagtimerne. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bitten

• Gæst
« Svar #7 Dato: 21 November , 2008, 07:00 »
Jeg har også lys hos mine høns. Det er tændt fra 5 til 8 om morgenen og 16-19 om aftenen om vinteren vha. et slukogtændur. (resten af tiden er hønsene ude) Om aftenen har de altid fundet deres plads på pinden længe inden lampen slukker.

Jeg har lys dels for at få flere æg, dels fordi jeg har ladet mig fortælle, at de har brug for lys til "at overleve" om vinteren på den måde forstået, at de kun spiser, når der er lys og de har jo brug for føde til at holde varmen og lægge æg.
« Senest Redigeret: 21 November , 2008, 08:23 Fra Bitten »

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 21 November , 2008, 08:21 »
Som før skrevet har jeg også timer på, det tænder kl 7 og slukker kl 17,30  og i det hønsehus kommer der ingen æg, jeg har ladt mig fortælle af en der ved noget om høns, at høns skal have adgang til mad i ca 13 timer i døgnet.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 21 November , 2008, 08:56 »
Ja, mine spiser så kun i ca. 8 timer pt. og de ser ud til at trives. Det skal jeg sørme holde godt øje med! De skal jo have det godt, ingen diskussion om det. Gad vide hvordan hønsene overlevede i "gamle dage", hvor man ikke havde lys hos dem.
Er der nogen, der har eksakt viden om dette, altså pro og kontra lys?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 November , 2008, 09:02 »
Nu skal jeg ikke kloge mig på 'i gamle dage', men kunne forestille mig at man nogen steder havde hønsene i stalden, sammen med de øvrige dyr. Og så er der jo også lys i forbindelse med malkning, fodring oa.

Jeg tror også, at mine lægger pænt med æg, fordi de er så meget ude, de får jo al den dagslys, der er, fordi de aldrig opholder sig i huset i dagtimerne. :D

Det tror jeg ikke mange høns gør. Undtagen når de æder, drikker og lægger dagens æg!
« Senest Redigeret: 21 November , 2008, 09:04 Fra Susanne Hansen »
Hilsen Susanne

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #11 Dato: 21 November , 2008, 10:17 »

[/quote]

Det tror jeg ikke mange høns gør. Undtagen når de æder, drikker og lægger dagens æg!

[/quote]
Nej jeg har også et andet hønsehus hvor der ikke er lys, de kommer også ud i haven hver dag, der er 6 høner, og de lægger ca 2 æg daglig, disse høns er kun 1 månede ældre en dem over i hønsehuset med lys, det skal lige siges disse kommer også ud hver dag, men ingen æg  <A
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 November , 2008, 10:25 »
Jeg har fået 1 æg i dag. Så endelig giver det pote med alt det lys  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 21 November , 2008, 16:25 »
Ja, jeg har fået fire æg i dag med fire høner og ingen ekstra lys, var der nogen, der sagde at dværgwyandotter er fantastiske?
YES!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 November , 2008, 17:56 »
Jeg har lys fra kl 5 morgen til 9, det er hyggeligt at se ud om morgenen. Kl 9 er alle høns ude i gården. Ved aftenstid går de selv ind ved 17 tiden og finder deres pind i mørkningen.
Jeg frygter også at de ikke kan finde på pinden hvis lyset pludselig slukker efter mørkets frembrud.
Venlig hilsen
Eva