Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj  (Læst 27716 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #15 Dato: 31 Maj , 2012, 00:03 »
Er der ikke noget med at fjermider er specielt glade for sorte fjer ?
Eller er det en and ? *f 
Det er sgu da fjerkræ humor  *g
Jeg griner ihvertfald selv højlydt, selvom at det ikke plejer at være nogen garanti for at det rent faktisk ER sjovt !! ::)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 31 Maj , 2012, 00:05 »
Jeg ville umiddelbart tro at fjermider var farveblinde, så mon ikke det er en and.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 31 Maj , 2012, 00:06 »
Den fangede jeg slet ikke Lene  :o  :laugh:

En anden ting...hvor meget staldchock kan man egentlig bruge på et dyr ?

Plejer og gi dem et hurtigt pust i rumpen og under hver vinge, men hvor effektivt er det egentlig ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 31 Maj , 2012, 08:01 »
Nej, fjermider er bestemt ikke sjovt, de ødelægger fjerene fuldstændigt ved at gnave på tværs af strålerne. Men måske kan det være sjovt at forestille sig farveblinde fjermider?

Michael, jeg tror, jeg ville bruge den type Frontline, der kommer på sprayflaske, den sælges også under navnet Effipro. Jeg købte min (uden recept) hos min lokale dyrlæge til kr 337,50 for 500 ml.
Jeg så lige, at dyrlæge Bjarne Rasmussen fra Hårlev, havde anbefalet midlet til Tanja Pedersens hane mod utøj.
Jeg brugte det i forbindelse med et angreb af  "Den nordiske fuglemide", og det var rigtig effektivt. Jeg gav dem et sprøjt under hver vinge, sådan at det ramte huden.
Jeg *k for dine høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #20 Dato: 31 Maj , 2012, 08:18 »
Jeg har også lavet hjemmelavet drop-lop, men med propylenglycol, som også anvendes i den "rigtige" drop-lop. Jeg har masser tilbage, så sig til hvis du vil have et par dl :).

http://da.wikipedia.org/wiki/Propylenglycol
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #21 Dato: 31 Maj , 2012, 09:23 »
Frontline lyder som en rigtig god ide'  /o
Held og lykke med udrydelsen Michael.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 31 Maj , 2012, 11:15 »
Jamen så må jeg ha noget Frontline i dag, og gi dem alle en tur.

@Tanja tak, det skal jeg da lige huske dit tilbud med :)

frida

• Gæst
« Svar #23 Dato: 31 Maj , 2012, 13:58 »
@Nielsen. Jeg stiller selv spørgsmåltegn ved virkningen af Staldchok :-\. Jeg plejer selv at sprøjte redekasse og høne, når en skruk lægger sig, og igen når æggene er klækket. Jeg har derfor troet at mine høns var rimeligt fri for utøj. Men idag døde min kylling, da den var massivt angrebet af lus. Dvs. den behandling jeg har troet var ok, ikke har haft nogen virkning :'(. Det var hos en høne, der bestemt ikke er særlig "håndterbar", og derfor har jeg ikke haft hende i hænder særlig ofte. Det er helt klart min fejl, at jeg ikke har holdt bedre øje, og haft for stor tiltro til "Staldchok". Er der andre der har flere erfaringer, eller har jeg bare en stamme resistente lus. Nu er jeg ved at undersøge om private har mulighed for at købe Hemexcide. Venter på svar fra firmaet.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 31 Maj , 2012, 15:04 »
Nu har hele den flok fået Effipro, håber det virker hurtigt for den ene hane er bare træt og sløv.

Et pust under hver vinge, nogle et halvt men det ungdyr de fleste og så lidt serama de ska jo ikke forgiftes heller tænkte jeg. Synes et helt pumpe pust virkede for voldsomt med den her.

Tror jeg dropper staldchock til andet end blodmider fremover og prøver det her. Men er en gang om måneden ikke lige i overkanten ? hva med æg o.s.v ?

Hvor små kyllinger kan man gi det til ? har nogle under varmelampe jeg skal ha tjekket også.

Og hva gør man så med påfugle  <A

Tænker selv på måske at få hemexide hvis det muligt, men det jo ret dyrt såvidt jeg husker

Tror faktisk jeg ved hvorfor problemet er kommet...i år har der været stor trafik af gråspurve som smutter ind allevegne og stjæler foder. Er ret sikker på de har slæbt det ene og andet med, det nyt de er begyndt på det og jo ikke til og komme til livs næsten.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #25 Dato: 31 Maj , 2012, 16:28 »
@Annette
Du kan godt købe et par kilo hemexide af mig.
Skriv PM hvis det har interesse.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #26 Dato: 31 Maj , 2012, 18:42 »
Når jeg læser denne og alle de mange andre tråde om utøjs-angreb på fjerkræ, så tænker jeg ...er vi bare utrolig heldige her?? ...og så lige her, hvor vi har omkring 10 millioner gråspurve samt div. andre fugle på kost. 4 år uden et eneste utøjsangreb /o /o /o /o /o

Nej..jeg tror ikke, at det er et held, jeg tror på jævnlig nulren af hønsekroppe med krydderiblandingen og godt med hvidløg i kosten - det virker også på hunden...og så vil jeg lade jer andre lege med gift på jeres dyr :blank:
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #27 Dato: 31 Maj , 2012, 18:47 »
Når jeg læser denne og alle de mange andre tråde om utøjs-angreb på fjerkræ, så tænker jeg ...er vi bare utrolig heldige her?? ...og så lige her, hvor vi har omkring 10 millioner gråspurve samt div. andre fugle på kost. 4 år uden et eneste utøjsangreb /o /o /o /o /o

Nej..jeg tror ikke, at det er et held, jeg tror på jævnlig nulren af hønsekroppe med krydderiblandingen og godt med hvidløg i kosten - det virker også på hunden...og så vil jeg lade jer andre lege med gift på jeres dyr :blank:
Jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om at skulle spraye hønsene med gift, men jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre nu. De har fået hvidløg i kosten og lavendel i redekasserne samt et strint chok-spray på siddepindene og i hønsehuset en gang imellem. Alligevel er hønseholdet ramt af lus :(.

Heldige dig og din flok - de er heldige at have en god ven som dig ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #28 Dato: 31 Maj , 2012, 19:36 »
Her har hvidløgen også holdt blodmider og evt det utøj der skulle være væk (7-9-13 bank bank) Men de kan jo godt være her alligevel, for ser man en er der jo rigtig mange....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #29 Dato: 31 Maj , 2012, 20:13 »
Jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om at skulle spraye hønsene med gift, men jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre nu. De har fået hvidløg i kosten og lavendel i redekasserne samt et strint chok-spray på siddepindene og i hønsehuset en gang imellem. Alligevel er hønseholdet ramt af lus :(.

Heldige dig og din flok - de er heldige at have en god ven som dig ;D.

...og det ved jeg så også rigtig godt Tanja, og jeg synes, at det er rigtig synd for dig..og min kommentar er bestemt ikke ment som nogen kritik af især da dig :). Der er ikke noget at sige til, at du griber i alt, når der er udbrud, men jeg synes, at du skal tænke dig om en ekstra gang inden du begynder at frontline alle dyrene sådan forebyggende...var det en gang om måneden Bjarnes råd var??. Det kan godt være, at det virker, men jeg synes, at det er en noget nem og giftig løsning foreslået af en dyrlæge..og den bemærkning står helt for egen regning :o

...og så liiige din sidste bemærkning - hmm...jeg tror ikke vi finder en større dyreven og dyreelsker her på forum end dig :-*
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14