Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Søger lidt hjælp til at blive hønseejer :)  (Læst 6126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nickoerne

• Passiv bruger
Søger lidt hjælp til at blive hønseejer :)
« Dato: 29 Maj , 2012, 12:47 »
Hej  Nu er tiden kommet til vi gerne vil have os nogle høns.
Vi har ikke haft høns før så da det er helt nyt for os ved vi faktisk ikke rigtig hvad for nogle vi skal vælge... Vores unger har bestemt at vi skal have 2 sorte, 2 hvide, 2 brune eller røde og 2 blandet farver 

Vi vil gerne have dværghøns
Eller det tror vi ihvertfald vi gerne vil da jeg har hørt/læst noget om hvis man vælger dværghøns kan man have plads til 2 mere i hønsehuset end hvis man valgte store høns, men om dette passer håber jeg at høre lidt mere om :)

Kan høns leve af valset byg, og køkkenaffald?

Håber at høre fra nogle der kan hjælpe os på vej til at blive hønseejer

Forsat goddag til jer alle

Offline todda

• Bruger
Sv: Søger lidt hjælp til at blive hønseejer :)
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2012, 12:51 »
Mon ikke dværg wyandotter ville være et godt valg.De findes i et utal af farver,og siges at være en god "begynderhøne"
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2012, 13:27 »
hvorfor valse byggen den moser de selv i kro'n, og hvis de har masser af plads så ja, men så skal de selv finde suplementet, mine får øko byg ærte blanding let valset, så ærterne er knækkede ellers går de udenom dem. og et lille drys vitaminer

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2012, 13:40 »
Dværg Wyandotter er rigtig gode begynder høns, de findes i stort antal i Danmark og i rigtig mange farver og tegningsformer.

Byg og rester, giver ikke meget, de dør nok ikke af det, men der kommer helt sikkert ikke mange æg.
Så der skal gives en form for tilskud (f.eks æglægningspiller)

Og som Kristian skriver så skal korn ikke valses til høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2012, 18:06 »
Jeg startede med Silkehøns, i stor race ( på str. med alm. dværge )
De er rigtig dejlige og underholdende høns.
Silker er meget svære at kønsbestemme, før end de er kønsmodne.
Jeg har 2 hvide og 1 sort (varmefrie) til salg, hvis det har intr.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Nickoerne

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2012, 21:04 »
Grunden til jeg spørger om valset byg er jeg har læst man godt kunne give hønsene det i stedet for bare korn og da vi har 6 heste og en masse kaniner som får dette var jeg interesseret i at høre om man nu også kunne det :) Har hørt perlehøns skulle holde rotterne væk da de har en lyd som de ikke kan holde ud og høre er det rigtig?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2012, 22:49 »
Velkommen på forum, Heidi :D
Det ser ud til, du har fundet ud af at skrive her /o
Jeg tilslutter mig forslaget om dværgwyandotter, det er super begynderhøns i et utal af farver.
Jeg ville supplere med æglægningspiller til hønsene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2012, 22:53 »
Jeg ville supplere med æglægningspiller til hønsene.

Og da også gerne lidt hele kerner, som hvede eller byg, så deres kråse har noget at arbejde med.
Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2012, 00:32 »
Hej og vlkommen til Perlehøns har en forfærdelig lyd så det er rigtigt nok den med om de holder rotter væk tvivler jeg på jeg har haft rotte besøg i mit hønsehus mens de boede der, desuden er de meget flyvske og ikke/nærmest umulige at gøre tamme så begyndeer høns til børn syntes jeg ikke de er.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2012, 06:43 »
køber de valset byg til hestene eller kværner du selv, korn holder sig bedst i skallen, og ellers må du jo bare snuppe en sæk hele med når du er på møllen, en del store spande til hundefodder kan rumme en hel sæk, så er du fri for mus.

Offline Nickoerne

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2012, 11:24 »
Jeg køber det valset :) Men det vil sige byg og æglægningspiller og køkkenaffald så er de dækket helt ind eller? :) Wyanddotter, danskelandhøns, italiener, sussex, orpington har været dem vi har kigget efter. Hvilke af disse er nemmest og gøre tamme? Hvor gamle skal man vælge dem når man gerne vil have glæde af æg nu? hvor længe lægger de æg? Hvor mange redekasser skal jeg have til 6-8 høns? Vi købte et hønsehus sidste år der hedder mejlskov og dem vi købte det af har selv haft 10 høns i det men synes det er for lille til 10 høns da det kun måler længde 130, højde 125, bredde ca 1 meter. De vil få omkring 30-40 m2 at gå på uden for :)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2012, 11:32 »
det går oss fint med 10 høns om sommeren , men om vinteren, vil jeg sige 3-5 hønsmax,  du kommer til at drukne i æg tror du skal vælge 3 redekasser og på forhånd tage stilling til hvad du gør ved en skrukhøne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2012, 16:36 »
I princippet kan alle høns blive tamme, men af de racer du nævner, er landhøns og italienere af såkaldt let race, dvs. de er ret flagrende og kan måske virke lidt nervøse. De øvrige racer er af svær race og derfor knap så flagrende.
Afhængig af race og årstid starter de fleste høns med at lægge æg når de er ca. 6 mdr. gamle, men det er nok lidt svært at få kyllinger i den alder lige nu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk