Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blommetræer  (Læst 507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Blommetræer
« Dato: 28 Maj , 2012, 08:57 »
Er der ikke nogle kyndige udi skadedyr der kan fortælle mig hvad det er for nogle irriterende dyr der ødelægger mine blommer. I næsten alle mine uudviklede blommer er der et lille sort hul, og når jeg åbner blommen er der indeni en lille hvid larve og blommen er sort og snavset indeni. Det sker for mig hvert år og jeg har endnu ikke rigtig fået nogen høst på træet som plantet for ca. 5 år siden. Kan man slippe af med det lille bæst. >:(
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blommetræer
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2012, 09:05 »
Er det en HVID larve? Så ved jeg det ikke. Er den lyserød, kan du prøve at Google "blommevikler". Her har vi haft rimelig held med at holde høns under frugttræerne til at snuppe de nedfaldne frugter, der ellers ville give flere viklere næste år. Meeeeen, helt nemt er det vist ikke.....
I øvrigt: fald ikke for reklamer om "Vikler-fælder". De er ikke til bekæmpelse men kun til optælling før erhvervsgartnere vælger bekæmpelsestidspunkt (= sprøjtning med GIFT!)
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2012, 09:07 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2012, 09:42 »
Jeg har også et blommetræ der er meget angrebet. De sidste 3-4 år er alle blommerne blevet angreber   :( det er højst sandsynligt blommebladhvepsen der har været på spil. Jeg købte et år en "fælde" der skulle hænges op i træet, men det hjalp ikke noget.
Når laven har ædt blommen falder den til jorden og gemmer sig der til næstre forår. Så er den bleven til en hveps og flyver op og lægger en larve i blommerne igen..sådan bliver det ved og ved..
Jeg har græsplæne under mit træ, så jeg har ikke mulighed for at fræse jorden. Tror måske det vil kunne hjælpe lidt hvis man bearbejder jorden under træet..
Er der nogen der har et andet godt råd vil jeg da gerne høre nærmere..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2012, 10:07 »
Har læst lidt op på det, og tror også det er blommebladhveps. Kan se at der er flere bekæmpelses metoder - indsamling af nedfaldne blommer (fjerner larverne før de går i jorden - høns under træet (hønsene spiser larverne) - ophænge limplader i blomstringstiden (bekæmper hvepsene) - opgrave jorden under træet flere gange (ødelægger eller eksponerer pupperne i jorden så de dør eller bliver spist).
Har på baggrund af dette valgt at plukke alle blommerne på træet samt indsamle evt. nedfaldne frugter. Det håber jeg på kan bryde cyklus og mindske angrebet næste år. Jeg har plukket dem - heldigvis har jeg sørget for at klippe træet således det var nemt at plukke. :)
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown