Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington kylling i forkerte farver.  (Læst 9828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vandborg

• Passiv bruger
Orpington kylling i forkerte farver.
« Dato: 27 Maj , 2012, 11:57 »
Hej igen.
Ovenpå mit tidligere indlæg om fremmede æg, så har vi fået to kyllinger som afviger helt i tegning og farver. Vores orpington er dygtige skrukhøns. Ser to æg, så begynder de at ruge. Nu vil jeg stille verdens måske dummeste spørgsmål - kan en høne blive besprungte af en fasan? Det ville kunne forklare en hel del for os. Vi har en meget flot fasankok gående rundt her, også nogle gange i hønsegården. Hønsene går frit om dagen, så de kan sagtens være kommet i nærkontakt med ham. I får lige et billede af den ene kylling.
Mange hilsner
Torben
0,20+ Gul Orpington stor.
1,2  Moskusænder
1,1 Gæs
1, 12 Skalborg

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Orpington kylling i forkerte farver.
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2012, 12:52 »
Tjah, den ligner da Høsan..... Det må da være en fasankok, der føler sig hjemme.... Og fasanhønen også *f.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2012, 19:54 »
Mon ikke der er en anden forklaring, for de to høner der er på billedet er ihvertfald ikke ægte Orpingen. De mangler faconen også har de rosenkam istedet for enkeltkam.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2012, 20:15 »
Jeg tror bestemt, i lighed med Lene`s indlæg, at det er Orpington hønsene, der ikke er helt race-/farve-rene.
Jeg ser voldsom mange gule fjer afslutte med hvid eller fløde-farvet på fjerenden, samt begge høners haler er ikke gule.
Begge dele (+Lene´s bemærkning ang. rosenkam) afslører at der kan være mange andre gener i disse dyr end lige Gul Orpington

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2012, 21:09 »
Ved godt det ikke lige er trådens topic, men nu hives stakkels fortærskede 'høsan' frem igen.

Høsanen Marianne linker til, er ikke en krydsning mellem fasan og høne, men bare en stakkels uskyldigt-grim blandings kylling. Jeg vil næsten lægge hovedet på huggeblokken;)

Og er ellers enig i dette tilfælde, med Lene og Rudy.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2012, 22:16 »
Iflg. det Dorte skriver, er Høsan med sikkerhed en blanding mellem en fasan og en høne. Jeg kan da ikke forestille mig, at hun lyver. ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2012, 22:34 »
Dorte skriver også at der går 2 blandingshaner (med gener fra hvad som helst) sammen med hønsene.  ;)

Men om hun tager fejl eller om Høsan virkelig ER/VAR en blanding, det får vi nok aldrig helt opklaret.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2012, 22:41 »
Nogle af mine Gule Antwerpener Skæghøns, der får sort i hale og vinger som voksne ser sådan ud som kyllinger, så de kan godt nå at blive rene Gule i det igen. Bare se denne som eksempel.

Synes at have læst herinde et sted at Høsan ikke var en blanding imellem en fasan og høne alligevel og vil da også sige at hun ikke har noget fasanpræg over sig og farverne selvom de ikke ligner de andre vil arvegangen sagtens kunne give dette. Se hendes profil for yderligere billeder.

Tilbage til Orpingtonerne og jeg ser ofte den type til salg som ægte desværre både med og ude rosenkam. Det er synd for folk der leder efter den ægte vare og får denne istedet for hvis det nu var de ægte de var ude efter og gerne ville købe. Et andet problem er så når de også sælger kyllingerne videre som den ægte vare i god tro.
« Senest Redigeret: 27 Maj , 2012, 23:02 Fra Frank H. Kristensen »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2012, 22:50 »

Tilbage til Orpingtonerne og jeg ser ofte den type til salg som ægte desværre både med og ude rosenkam. Det er synd for folk der leder efter den ægte vare og får denne istedet for hvis det nu var de ægte de var ude efter og gerne ville købe. Et andet problem er så når de også sælger kyllingerne videre som den ægte vare i god tro.

Og det er et stort problem, for netop dem der vil have den ægte vare, med køb af kyllinger. Enten sælges de måske bevist, eller som Frank skriver, nogen som tror de har købt den ægte Orpington sælger videre i god tro.

NB: Men man må jo gerne stadig, gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i standarden :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2012, 06:13 »
Dorte skriver:
Citér
Der går også en blandingshane - Henning. som er wyandot/mille fleurs. Kyllingerne efter ham ser ikke sådan ud. Derudover er min gamle hane - Hansen også til stede, men ikke aktiv længere. Han er gået på pension :)
Det læser jeg som, at kun fasanen kan være far.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2012, 07:12 »
Jeg læser det som der er to haner og er der det, så er det også muligt at det kan være en af dem.

Måske er den ene nok gammel og steril- men den anden er en krydsning, hvori der ligger mange farver bag. Som pludselig kan dukke op igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 28 Maj , 2012, 07:23 »
Man behøver jo ikke beskylde folk for at lyve, fordi man stiller tvivl om de kan ha' taget fejl ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2012, 17:50 »
Hej Marianne

Kyllingen er ret præget af Mile fleurs i type/hoved/hale med mere, pluds at den farve den har selvom den ikke er set ved andre kyllinger kan den godt laves ud fra en Randtegnet krydset med procelæn og så ind på en porcelæn igen. Den har vidst også enkeltkam hvilket jeg tvivler på at den ville have hvis det var en Fasan der var far.
Derfor tror jeg bare at Dorte har taget fejl og mener stadig at jeg et eller andet sted har læst at Høsan ikke var en blanding imellem de to arter alligevel.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2012, 18:04 »
Det kan altså ske at fasaner og høns krydses. Her er en videnskabelige artikel der beskriver det. Godt nok er befrugtningen ikke overvældende. Afkommet var mest "fasanagtig" og steril
http://jhered.oxfordjournals.org/content/45/4/183.abstract

Feathersite har også nogle billeder
http://www.feathersite.com/Poultry/NDG/Pheas/RingN/BRKRingNHybrids.html

Og her en video fra youtube som viser en fasankok på en høne
http://www.youtube.com/watch?v=RQgh2Bp8MWc
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2012, 18:06 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi