Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skruk høne  (Læst 5528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nielsen2000

• Passiv bruger
skruk høne
« Dato: 27 Maj , 2012, 09:20 »
hej alle. jeg har en skruk høne der ligger på cirka tyve æg, de skulle gerne klække her i løbet af et par dage, men kom til at tænke på om jeg skal flytte hende. hun ligger og ruger inde i hønsehuset i det ene hjørne, har bare læst mange steder herinde at folk flytter deres skruk høne, er det fordi hanen eller de andre høns vil gå på de små ny? eller kan jeg bare lade hende ligge? håber i kan hjælpe :D på forhånd tak

Offline crj100

• Passiv bruger
skruk høne
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2012, 09:46 »
Hej
Min skruk udrugede 5 bette kyllinger sammen med de andre, og det gik helt uden problemer. Hun forsvarede dem til den store guldmedalje! D.v.s. de små blev aldrig angrebet/generet af de andre, for så snart de blot kiggede i deres retning var skrukmor på pletten ;-)
Jeg ved self ikke hvordan det vil forholde sig hvis hun skal styre 20, men mon ikke hun klarer det også?
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

frida

• Gæst
Sv: skruk høne
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2012, 09:59 »
Jeg har altid ladet mine skrukker ruge i hønsehus, det er gået uden problemer. Jeg har dog hævet hønsehus, så kyllingerne skal løftes ind om aftenen i et par uger, til de har lært at komme op selv. Nogle gange har jeg valgt, at lade skruk og kyllinger bo i garagen et par uger, til kyllingerne er mere "mobile".
Lige nu har jeg en skruk, der går sammen med en ny hane. Hende har jeg lukket fra i skrukbur, da hanen er utrolig beskyttende, og i sin iver med at passe på, kom til at træde en kylling ihjel. Det var bestemt ikke hans hensigt, og ville blot beskytte skruk og kyllinger mod "nabohønsene". Så jeg tror det er individuelt, om det er muligt at lade skruk og kyllinger gå sammen med øvrig flok.
I en sund flok med naturlig adfærd, burde skruk og kyllinger være "fredet" ;D

Offline nielsen2000

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2012, 15:15 »
okay :) så tror jeg bare jeg lader hende gå :) lyder til at der ikke skulle ske noget ved det. men hvad kan det så være at nogen tager dem fra flokken og ligger dem for sig selv?

Offline anders brauer

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2012, 15:56 »
Du skal ikke lade hende blive der inde mine andre høns hakkede alle mine kyllinger ihjel sidste år :( :(

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2012, 17:55 »
Min skruk havde et lille hus for sig selv, men da kyllingerne var et par dage åbnede jeg så hun selv kunne vælge hus, og gå på hele matriklen. Hun boede i skruk huset til de små var 3 uger, så flyttede de selv ind i hønsehuset, hvor hun sov på gulvet med de små.  Nu 5 uger og sidder på pind op ad mor skruk. En ny skruk har indtaget skruk huset  /o
Der har været stor respekt omkring skruk og kyllinger her, og kommer en høne for tæt på de små gir det hak fra mor skruk.  ;D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2012, 20:04 »
Jeg har flere skrukker, de går sammen med de andre. Da jeg har mange forskellige kuld i år, er jeg begyndt at lade skrukken bo med kyllingerne i en lille kyllingefræser den første uge. Derefter bor de i hønsehuset sammen med de andre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2012, 20:08 »
@Marianne - kan skrukken også godt komme ind gennm den lille dør til lejligheden?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2012, 20:17 »
Nemt, hun samler bare skørterne :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk