Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til en flok høns ?!  (Læst 2540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline emmajo

• Passiv bruger
Hjælp til en flok høns ?!
« Dato: 27 Maj , 2012, 00:13 »
Har et spørgsmål, som jeg håber i erfarne hønseejere kan hjælpe mig med  ;)
Jeg har fået min første høne (jubiii ;D), som lige nu ligger skruk på 8 æg. Planen er at få en lille flok på 4-5 høns. Men hvad er bedst???
1) Skal jeg lade hende "starte" en flok med de kyllinger hun får.
eller
2) Skal jeg få fat i en voksen høne mere, som jeg kan sætte hende og kyllingerne sammen med, når de er store nok.

Jeg ved jo at de er meget sociale, og syntes det er synd, hvis hun "føler sig som ene høns i hønsegården", når hun er færdig med at ruge kyllinger.

Håber nogle kan hjælpe for jeg kan ikke finde noget info om hvordan man bedst får startet en flok, når ikke man har købt flere sammen, selvom jeg har læst mange gode indlæg, søgt på nettet og lånt bøger på biblioteket!!

Mvh den nye hønseejer ...
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hjælp til en flok høns ?!
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2012, 00:38 »
Hej Trine.

Velkommen på Forum. Dit indlæg kom lidt sent på 'aftenen' hvilket nok er grunden til den ringe respons.

Umiddelbart ville jeg sige at du skulle holde dig til din skruk og lade den få lov at pleje/passe sine kyllinger. Det kan du få en fantastisk oplevelse ud af. Ingen andre til at forstyrre harmonien.

Når kyllingerne bliver 8-10 uger gamle kan du så overveje at sætte flere høns ind.
« Senest Redigeret: 27 Maj , 2012, 23:28 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2012, 00:44 »
Hej, Tak for dit svar  :). Men når kyllingerne er blevet store, vil hun da have behov for andre voksne eller skal jeg bare lade hende og kyllinger vokse sig til en flok?
(skal lige være sikker på, at jeg forstod dig ... :D)
Mvh
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2012, 23:31 »
Jeg tror ikke hun som sådan har et behov, men hvis du har et behov for at tilføje yderligere høns, og det kan jo ikke udelukkes  ;), så kunne det være en fin måde at gøre det på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2012, 06:18 »
Velkommen på forum, Trine :D
Du kan fint lade din høne og dine kommende kyllinger blive din nye hønseflok. Du vil sandsynligvis få for mange haner, men de smager jo godt.
Hvis du ønsker at tilføje voksne dyr til flokken, vil jeg også foreslå at du venter til kyllingerne er ret store, som Erik skriver. Men du behøver sandsynligvis ikke flere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2012, 22:49 »
Super!! Mange tak for jeres svar  :). Man vil jo gerne det bedste for dem! Jeg krydser fingre for, at æggene klækker med mange små kyllinger og lader dem få fred og ro til at vokse sig store og danne en lille flok.
(..og ih, hvor jeg glæder mig til, at de er store nok til at kunne gå på opdagelse i haven  :D)

Tak for jeres svar!
Mvh