Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 82741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #135 Dato: 13 Juni , 2012, 21:04 »
Tanja,
Hvordan går det med Frede? Ligger han stadig og kigger ud gennem panoramavinduerne? Nu synes man jo næsten man kender ham, så man må jo vide hvordan han går og har det......LOL
Og ja. som jeg har skrevet: Verdens bedste dyrlæge  :D /o
Uha, jeg tør jo næsten ikke skrive det, men det går rigtig godt /o. Han har været ude i dag fra kl. 5.30 til kl. 19.30, og jeg havde nær aldrig fanget ham. Det gad han ikke. Man kan se at han har "noget med fødderne", han "stolper afsted", men det går tjept, og løbene var IKKE varme i dag /o. Foden med "bylden" er stadig lidt varm, men det ser ok ud. Jeg har lagt Frede i seng på badeværelset igen. Han får lov til at fede den indendøre ind til i weekenden. Han gider nu heller ikke være inde mere, men han må liiiige have lidt ro på. Jeg er meget spændt på at se, om han klarer at flytte ud i gården igen. Han er i fortsat penicillinbehandling og skal være det i 8 dage endnu. Dyrlægen har sendt mig ny medicin, da det andet løb ud af flasken (Helle: jeg ringede til dyrlægen kl. 16.45 i går, og det lå i postkassen i dag - lidt hurtigere service fra Post DK denne gang ::)). Jeg har dog ikke haft brug for medicinen endnu (det er smertestillende).

Jeg ser lige om jeg ikke kan få lagt et par friske billeder op i morgen. Jeg tror selv at det er lyv, at han er blevet SÅ frisk, når han var SÅ syg.

God aften derude - fra Frede - kongen af havehynden ved panoramavinduet ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #136 Dato: 13 Juni , 2012, 21:13 »

God aften derude - fra Frede - kongen af havehynden ved panoramavinduet ;).

Godaften Frede dit luksusdyr og sov godt på dit lune leje. Du skylder at give din menneskemor en stor gave, som tak for dit liv - og IKKE en penicillintablet denne gang :( ;))

Tanja - jeg kan godt sige dig, at jeg var blevet arrig på postdanmark, hvis Frede havde haft akut brug for hjælpen dengang.

Starter du ham op på Glucosamin? Husk at virkningen først begynder at vise sig efter et par uger - hvis det virker på ham
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #137 Dato: 13 Juni , 2012, 22:04 »
Nå, jeg havde skrevet en lang smøre, men den blev borte da forum gik ned :-\. Kort: Ja tak til gave fra Frede - han har givet alt til hønsene i dag /d. Glucosamin: ikke startet endnu, men planlægger det.

God aften :). Jeg er blevet sløj, så jeg sidder og kæmper for at holde øjnene åbne, til hønsene er gået i seng.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #138 Dato: 13 Juni , 2012, 22:08 »
Ja - mine høns er gået i seng nu...jeg håber snart at kompaniet i Undløse også snart vil sove ;)

Min Sorte Marie har slået benet(tror jeg) i eftermiddag, så hun halter også. Da jeg kiggede ben og fødder efter, så det ud som om hun har en fodvorte :o he, he..det må vi vist se på i morgen - gad vide om "verdens bedste dyrlæge" også iser hønsefodvorter væk ::)

Godnat og god bedring Tanja
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2012, 22:10 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #139 Dato: 18 Juni , 2012, 01:52 »
Hej Tanja,

hvor er det øv med ham Frede :(

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det er bumblefoot han har - eller på dansk "fodbyld".
Jeg er ret forbavset over at dyrlægen ikke kendte til lidelsen, da den også er ret almindelig blandt gnavere: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1099/sprog=1/grp=4/menu=4/

Jeg har selv en hane med problemet - om end hans sygdomsforløb er anderledes end Fredes: Han hverken halter eller lægger sig men stylter stolt omkring - men med voldsomt hævede fødder og store sår under fødderne.
Jeg har skrevet et indlæg om problemet i denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=26582.msg241169;topicseen#new

- og et sted i min søgen på nettet synes jeg at jeg faldt over en kobling mellem fodbylder og dårligt blodomløb?! Hvilket jo kunne passe meget godt på Frede :(
(Nu kan jeg bare ikke finde det igen...)

@ Helle: Det du kalder en vorte, kan meget vel også være en fodbyld!
Ser den ca. sådan her ud? (Lånt fra bloggen The Itty Bitty Farm in the City):

Videnscentret for Landbrug i Århus arbejder pudsigt nok lige nu med en undersøgelse af fodbylder hos høner:
http://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Veterinaere-forhold/Konsumaegsproduktion/Sider/Fodbylderhoshoener.aspx
- det bliver spændende om de når frem til noget.

Når jeg om et par dage får lidt mere luft i kalenderen (og senere ferie ;) ) er det blandt mine mange planer at forfatte en artikel til leksikon el. lign. om fodbylder ud fra hvad jeg har googlet mig frem til af oplysninger om lidelsen og mulige behandlinger.
Meeen det har jeg lovet før, bare om andre emner  ::)
Så måske du/I også bare skal spørge løs, så svarer jeg (dog nok ikke så meget de næste par dage).

Og så skulle jeg måske se at smutte i seng...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Zoro

• Gæst
« Svar #140 Dato: 18 Juni , 2012, 13:18 »
@ Helle: Det du kalder en vorte, kan meget vel også være en fodbyld!
Ser den ca. sådan her ud? (Lånt fra bloggen The Itty Bitty Farm in the City):

Det er lige præcist sådan en fodbyld ser ud, men der kan også være tilfælde hvor hver enkelt tå, har en lignende byld i en lidt mindre skala.

J.C.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #141 Dato: 18 Juni , 2012, 13:47 »
@Mette - Sorte Marie havde heldigvis kun lidt hård hud under foden, som jeg kunne kradse af, da hun havde fået blødgjort foden. Inden tegn på at andet skulle være i vejen. Hun er også en meget let høne, så der er ikke den voldsomme belastning på fødderne og hun sover heller ikke på pind....men tak for billedet /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #142 Dato: 18 Juni , 2012, 20:27 »
Tusind tak Mette for alle links og informationer. Derfor er dette forum så godt! Mange, mange tak /o.

Frede har været i hønsehus i to dage nu, og hans løb og hans fod med bylden er varm og hævet, men han ser ud til at trives. Han lægger sig i hvert fald ikke ned når jeg ser det, og jagter både sin bror og sine høns i gården. Dog med stive ben - mon ikke det gør ondt? Jeg har skrevet til dyrlægen i dag, og spurgt om andre behandlingsmuligheder. Ingen af dyrlægerne har jo gjort andet end at se på foden, knapt nok rørt ved den, samt bedt mig om at sætte Frede ned på gulvet så han kunne gå rundt, og de kunne se hvordan han gik. Der er ikke blevet trykket, vrikket, drejet eller udtaget prøver.

Her er et par billeder fra de sidste dages tid. I haven, hans fødder hvor man tydeligt kan se det hævede led og så fra stuen, med hans havehynde i baggrunden ;).

En ting jeg forøvrigt har undret mig over er, at han har tabt alle fjerene på løbene. Hver og en. Hans bror har fine fjer på løbene, og det har Frede også haft ind til han blev syg. Der hvor fjerene har siddet er der røde, hævede "kratere".
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2012, 20:45 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #143 Dato: 20 Juni , 2012, 15:59 »
Jamen, Forum er da til for at dele erfaringer - hvad ellers?  ;)

Fandt lige et fint informativt link mere til samlingen:
http://alpinevet.com.au/bumblefoot/
Her står blandt andet at også forkert ernæring og/eller underliggende sygdomme/belastet immunforsvar kan forårsage fodbylder.

Hvis ikke Frede har store sår under fødderne, tyder det på, at hans infektion ikke er så fremskreden som Hansens (min hane).
Måske det (jf. ovenstående link) var en idé at lægge en god tyk forbinding om hans fødder - og dermed skåne dem mod hårde underlag, mens han går rundt?

Tiil Hansen bruger jeg de hersens gazefirkanter fra apoteket, hudtape og selvklæbende elastikbind (på engelsk "vet wrap"):
Først renser jeg såret og smører div. på, bl.a. grapefrugtkerneolie (der virkede på hønen!). Så fire stk gazefirkanter, der klistres fast med hudtape. Og yderst fire styks elastikbind - et mellem hver tå, så hele foden og trædepunden er dækket - se billede her (lånt fra cockadoodlemoo.org):

Nb! Køb elastikbindet i en foderbutik f.eks. Land&Fritid; de har store ruller til heste - det er MEGET billigere end på apoteket  :o
« Senest Redigeret: 20 Juni , 2012, 16:14 Fra Mette Nygaard »

0.3 tossede får

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #144 Dato: 20 Juni , 2012, 16:09 »
Tak igen Mette. Jeg er ret sikker på at det er bumble feet. Det går nemlig stærkt ned af bakke igen, nu Frede er kommet tilbage til hønsegården. Der er jo mange bakterier, og i dag halter han, hans byld er hævet, der er udviklet røde prikker under foden og løbet har skiftet farve til rød langs skællene. Den anden fod som hidtil har været uden problemer har nu udviklet små sorte sår. Jeg har vasket ham og givet ham smertestillende, men jeg stopper nu. Han skal ikke lide mere, og jeg vil ikke udsætte ham for flere behandlinger, isolering fra flokken og smerte. Jeg lader ham gå for i dag - han er isoleret i en lille indhegning nu, men i weekenden tror jeg nu nok at min Frede må afsted til hønsehimlen - hvis jeg kan sige farvel - men det skal jeg kunne. Det er ikke mig det handler om, det er Frede :'(.
Venlig hilsen Tanja

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #145 Dato: 20 Juni , 2012, 16:29 »
Hej Tanja,

se lige ovenstående igen - jeg sad lige opdaterede, da du svarede.

Og ja, så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, er det meget svært/besværligt at kurere.
Så din beslutning er fuldt forståelig - især når det så tydeligt plager ham.
Og - tænker jeg stadig - jeg tror der er noget grundlæggende galt med ham, når nu han også har haft den historie med kammen... :(

Eneste grund til at min Hansen stadig er her, er at han lige skulle sikre tronfølgen ;)
Jeg har ellers altid to haner - for at have en reserve i denne slags situationer.
Men netop som jeg havde slagtet alle overskydende unghaner i efteråret, fandt jeg Henry III liggende død i haven. Han havde bare lagt sig - og åndet ud. Ingen bid, ingen dødskramper.
Gid alle mine fjerdyr ville ende deres dage så fredeligt - uden sygdom eller ræv (nå ja, på nær dem der ryger til slagteren..)
Så nu har jeg kun Hansen tilbage - flot hane, stolt hane, og virkelig godmodig. Selv Prinsessens tillid har han vundet  8)

og nu har jeg så efterhånden fået de små kyllinger jeg skal bruge, så Hansen kan få fred... nu er det så bare mig der skal tage mig sammen  :'(
Og det er jo svært - ikke kun fordi han er en god hane, men også fordi jeg faktisk kan se en bedring på hans ene fod! Såret er skrumpet, hævelsen faldet. Så måske virker min behandling? ... som så tilgengæld trækker store veksler på min tid og energi  ::)

Det er ikke nemt at holde af sine dyr, suk...

Men jeg håber, at Frede møder Hansen i hønsehimlen, så de sammen kan tage ud og cruise efter damer ;)

*t til dig, Tanja

0.3 tossede får

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #146 Dato: 20 Juni , 2012, 18:47 »
Hej Tanja og Frede,

Jeg forstår godt, især efter at have set hans hævede ben, at det er altså noget skidt. Tanja, det er den sværeste beslutning at gøre det der er rigtigt, nemlig sætte dyret først. Men det er nu engang vores opgave som ansvarlige dyreholdere at være den der træffer beslutningen og gør en ende på deres lidelser. Jeg ved at Frede ikke kommer til at kede sig i Hønsehimlen, for der er ingen smerte og sygdom og masser af legekammerater.
Tanja, jeg sender krammer til dig og Frede.  *t *b

Helle, jeps jeg er sikker på at verdens bedste dyrlæge iser vorter, hvis det er nødvendigt  :D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #147 Dato: 20 Juni , 2012, 19:19 »
Øv, øv, Tanja *t. Har du undersøgt, om der er nogen dyrlæge, der kan undersøge Fredes fod når han ikke selv har brug for den mere? Det ville måske være lærerigt, bl.a. at kende bakterien og dermed hvad han SKULLE have været behandlet med.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Zoro

• Gæst
« Svar #148 Dato: 20 Juni , 2012, 19:21 »
Tak igen Mette. Jeg er ret sikker på at det er bumble feet. Det går nemlig stærkt ned af bakke igen, nu Frede er kommet tilbage til hønsegården. Der er jo mange bakterier, og i dag halter han, hans byld er hævet, der er udviklet røde prikker under foden og løbet har skiftet farve til rød langs skællene. Den anden fod som hidtil har været uden problemer har nu udviklet små sorte sår. Jeg har vasket ham og givet ham smertestillende, men jeg stopper nu. Han skal ikke lide mere, og jeg vil ikke udsætte ham for flere behandlinger, isolering fra flokken og smerte. Jeg lader ham gå for i dag - han er isoleret i en lille indhegning nu, men i weekenden tror jeg nu nok at min Frede må afsted til hønsehimlen - hvis jeg kan sige farvel - men det skal jeg kunne. Det er ikke mig det handler om, det er Frede :'(.

Hej Tanja.

" Ja " stafylokokker kan være svære at få bugt med, specielt når miljøet er så fyldt med skidt og møg, der hvor hønsene bor samt færdes i.

NB: Håber at du får fundet en værdig afløser for Frede.

Hilsen fra Jørn.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #149 Dato: 20 Juni , 2012, 19:29 »
Hvor er det trist, at historien skal ende her, men jeg er overbevist om, at det er den rigtige beslutning .....  *t
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat