Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Adoption / egne kyllinger  (Læst 1193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
Adoption / egne kyllinger
« Dato: 25 Maj , 2012, 10:46 »
Jeg har lørdag/søndag klækket 7 kyllinger i rugemaskine, og søndag eftermiddag punkterede en høne i reden…. Kyllingerne står i et isoleret redskabsrum i et marsvinebur under varmelampe.
Mandag gik hønen ud med de andre, uden at gå ind igen. Onsdag lagde hun sig igen. Torsdag gik hun ud med de andre, men ind igen da hun havde spist, og siden har hun holdt sig på reden, så noget tyder på, at hun er ved at være stabil.
Vi har 6 høner og 1 hane og egentlig ikke plads til flere (i hønsehuset). Meningen er, at 2 af de gamle skal i suppegryden og fornyes med 2 af kyllingerne. De resterende kyllinger (høner) flytter ind til naboen – der desværre har haft besøg af måren – og hanekyllingerne kommer i fryseren.

Mit dillemma/spørgsmål går på, om en høne der kun har været skruk i få dage vil adoptere kyllinger der er 5 dage gamle, eller om jeg skal putte nye æg under hende og lade hende få sine egne kyllinger? Hun ligger pt. på 2 porcelænsæg. Jeg har taget æg fra til udrugning. Tænker hun max. skal ruge på 10. Det er en stor Brahma og 1. gang hun skrukker, så mon ikke hun kan være lidt klodset?

Et andet spørgsmål er indretning af hønsehuset. Mit hønsehus er kun 1 x 2 meter. Jeg ved godt, at det er til den lille side, men hønsene bruger det udelukkende til at sove og lægge æg i. Det er hævet over jorden, så hvis det regner, sidder de under huset i stedet for at gå ind. De har masser af plads ude og både træer og buske i hønsegården.
Der er siddepind i husets længde med skidebræt under, og rederne sidder i den ende væk fra udgangen under skidebrættet.
Spørgsmålet er, om jeg kan lade hende ruge i den rede hun nu har valgt, eller om de andre vil kravle ind oven i hende med fare for ødelagte æg?
Hvis hun ikke kan være sammen med de andre ser jeg 2 muligheder.
1.   Jeg flytter reden og indhegner hjørnet af hønsehuset til hende, men så har hun ikke mulighed for at gå udenfor. Hun kan dog sagtens gå ud af reden og spise osv.
2.   Jeg indhegner et hjørne af hønsegården og flytter hende ud for sig selv i et kaninbur, men så er hun jo ikke sammen med de andre høns om natten. Er lidt i tvivl om denne løsning, da jeg tidligere har haft en høne der ikke ville flyttes for sig selv.

Hvad ville i gøre  ? <A

Sikke en smøre det blev til - håber det er lykkedes mig at gøre det forståeligt  :)
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Adoption / egne kyllinger
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2012, 14:47 »
Du kan vælge den løsning, som du helst vil have, det skulle der ikke være nogen probl. i.
Jeg sætter altid skrukken på æg, så hun går for sig selv inde i stalden, det virker bedst for mig.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.