Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: klækket æg eller slog jeg ihjel  (Læst 1981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid T.

• Bruger
  • Små ællinger - Rouen ænder
klækket æg eller slog jeg ihjel
« Dato: 23 Maj , 2012, 15:12 »
Åhhhh jeg græder idag  :'( - igår gik der hul på et befrugtet æg efter 21 dage og jeg havde hørt at man nogle gange skal hjælpe. Så det gjorde jeg ... jeg fjernede ægskaller og rev en streng af mellem kylling og æg (som jeg går ud fra er en slags navlestreng). Jeg var ikke sikker på om den var i live- det tror jeg men ikke sikker  :-\ . Senere fandt jeg den død under hønemor. Okay tænkte jeg - jeg tjekker de andre æg.
To andre var ikke blevet til noget, men det sidste æg blødte da jeg prikkede et lille hul. Ups jeg skyndte mig at finde en lommelygte - lyste og fandt lufthullet. Jeg prikkede hul og en lille skøn pippen mødte mig. Jeg tog lidt skal af og derefter ind under hønemor. De "åndsvage" (jeg er skuffet) store høns har svigtet mig med æg så der var ingen æg jeg kunne lægge under for ligesom at give plads til kylling.
Kl. 6 går jeg ud til mine høns og lille kylle lever  /o :-* :P ;D. Nu er kl. 15 og jeg har lige været ude for at se til den - den er død!  :'( :'( :'( :'( :'(
Hvad sker der - hvad gør jeg forkert - har hønemor trådt den ihjel - skulle jeg have fjernet al ægskal og navlestreng - den er bare så fin med næsten ingen skaller, tør hoved og hals. Hvad med kylling igår - har jeg slået den ihjel ved at fjerne ægskaller og navlestreng. Åhhhh jeg græder. Min lille 3 årige søn er bare så skuffet og vi har begravet og sagt farvel.  :'(
:o
vh Ingrid T.

0,1 New Hampshire & 0,2 Sussex & 4.2 kyllinge dotter & 1.1 Rouen ællinger

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: klækket æg eller slog jeg ihjel
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2012, 15:28 »
Du skal lære at lade hønemor klare rugningen og holde fingrene for dig selv. Kyllingerne skal nok selv klare at komme ud af æggene, og hvis de ikke klarer den, så er de alligevel svage og dør måske.
Vi har nok alle lidt svært ved at sidde på hænderne, men det er altså det bedste for kyllingerne, så ja, du har nok ikke hjulpet kyllingen, men så ved du det til næste gang. Du kan måske anskaffe en lille flok daggamle kyllinger til den stakkels hønemor (og sønnike ;) ).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2012, 16:02 »
Hold dig langt væk fra skruk og rugemaskine den dag der kommer kyllinger.Så får du ikke kløe i fingrene.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Høns i haven

• Gæst
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2012, 16:11 »
Jeg har nogle kyllinger der er et par dage gamle som du kan købe.

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2012, 17:49 »
Hey ... hvilken race er det?
vh Ingrid T.

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2012, 17:52 »
og hvor i sønderjylland bor du?
vh Ingrid T.

Høns i haven

• Gæst
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2012, 17:54 »
Har lige sat en salgs annonce ind. Send en PM og så finder vi noget du kan bruge.

Offline Ingrid T.

• Bruger
Sv: klækket æg eller slog jeg ihjel og flere spørgsmål
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2012, 21:47 »
Tak for jeres svar ... men jeg blev nu ikke helt klogere  /d
findes der en navlestreng i æg/kylling? Er der nogen som har prøvet at hjælpe kyllingerne? hvad gør en hønemor - prikker hun hul eller hvad sker der?

Hvor længe må en hønemor egentlig være fra reden både inden æg knækker og efter kyllinger er udklækket (jeg skal nemlig løfte hende ud/ind)?

Skal alle æg ikke klække på den 21. dag?

vh Ingrid T.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2012, 21:51 »
kyllingerne klarer selv det med at komme ud ..nogle gange tager det flere døgn og de får meget let skader hvis man "hjælper" dem. Kyllingerne har "madpakke" med i form at den blomme de har spist i ægget så de klarer snildt et par døgn under hønemor.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2012, 21:59 »
Tak Søs. Nu ærger jeg mig helt at jeg hjalp den lille kylle i går med at lave hul. Øv Øv, men man lærer så længe man lever :-)
vh Ingrid T.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2012, 22:04 »
Sådan er vi jo alle blevet klogere hen ad vejen  *t
Med venlig hilsen Søs

Offline crj100

• Passiv bruger
klækket æg eller slog jeg ihjel
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2012, 19:38 »
Hmmm, hvor gammel er det lige at hønseracen er? Flere tusinde år? Mon ikke de klarer sagerne helt fint uden indblanding?
I mine ører lyder det helt vanvittigt at blande sig i skrukkens rugning!
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Ingrid T.

• Bruger
godaften alle

Nu var det sådan at da jeg skrev dette emne var det ikke for at få skæld ud men for at få hjælp - råd  --- what ever i vil kalde det ... HUSK dette er et forum hvor vi kan hjælpe hinanden, ikke for at kritisere !!!
vh Ingrid T.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2012, 22:29 »
Det har du helt ret i. Det skulle jo helst være sådan at folk tør spørge om noget. Det er vel det forum er til for?
Så kan alle de erfarne hønsefolk jo godt svare pænt!
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2012, 22:35 »
Tag dig ikke af ham Ingrid. Vi laver alle fejl, det betyder kun at vi er mennesker. Vi er også mange der herinde har lavet dummerter når æggene begynder at klække bla. Vi er nogle der er lidt for nysgerrige, men sådan er det og så må vi lære af vores fejl.
Håber ikke du blevet skræmt af tåben, normalt må vi gerne stille alle slags spørgsmål herinde og ingen spørgsmål er dumme. Det er kun svarene der kan være det, ikk crj100.....