Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sammenføring, handicappet kylling med voksne høns  (Læst 7487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sammenføring, handicappet kylling med voksne høns
« Dato: 23 Maj , 2012, 12:57 »
Hvordan sammenfører jeg nemmest en lille handicappet hønekylling på 2 måneder sammen med en flok voksne araucanaer? Hun får følgeskab af 2 jævnaldrende hanekyllinger, men de skal sælges, så det er kun i en begrænset periode hun har sine søskende hos sig. Er det synd at lade hende være alene? Hendes handicap er et ben der sidder skævt, så hun kun kan støtte på forfoden og hun halter når hun går/løber. Der går 1 hane og 8 høner i hønsegården, hvor hun skal bo. Hønsehuset er ca. 10 m2 og gården ca. 25 m2.

To af kyllingerne har gået med skruk i et andet hus og den sidste hanekylling har kun været under varmelampe, og har dermed ikke været sammen med voksne høns før.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Sammenføring, handicappet kylling med voksne høns
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2012, 13:28 »
Nu har jeg kun MEGET begrænset erfaring med at sammenføre høns..og slet ikke kyller, men jeg synes, at det er synd for hende. Jeg har kun erfaringer med, at de "nye" som kommer til en flok altid knytter nogle helt specielle bånd til hinanden. Mine høns f. eks. er alle glade for hinanden, men der er tydeligt et ekstra tæt bånd de to og to imellem, som gennem tiden er kommet til - når hun så oven i købet har et handicap om end lille og om en tid skal miste sin brøde - så tror jeg, at hun vil savne en "lille som hende selv" selv om hun forhåbentlig er blevet accepteret i sin nye flok.

Kan hun ikke vente med at blive solgt, til hun kan følges med en eller flere, hun når at lære at kende hos dig?

Ja- suk - var hun min , så skulle hun bo her altid ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2012, 13:34 »
Jeg har lavet et skruk/kyllingehus i den anden ende af hønsegården og har så opdelt hønsegården med et trådhegn som kyllingerne kan smutte igennem så kan de søge ly bag hegnet. På den måde er det lykkedes mig at føre dem sammen. De har gået der i nu en uges tid og der er stadig lidt stridigheder med ikke som i starten. Og så skulle det gerne gå nemt nå nogle af kyllingerne skal op i det store hus  i den anden af gården og bo.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2012, 16:06 »
Hvad vil du gemme en handicappet kylling til?Den er intet bevendt til avl og spild kan aldrig undgåes.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2012, 16:21 »
Hvad vil du gemme en handicappet kylling til?Den er intet bevendt til avl og spild kan aldrig undgåes.

Fordi det sikkert er en rigtig, sød lille nuttet, livsglad kylle, som Tanja holder af *p

...øhh - og så hedder hun for øvrigt ikke Spild men Halte-pigen >:( ;) ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2012, 16:23 »
Åh altså, hvis de Araucanere ikke var så nysgerrige og flyvelystne, så måtte hun gerne komme og bo i vores Kyllinge/unghønse gård  <O
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2012, 16:32 »
Sig det ikke er rigtigt Janni :-[ :-[ - er araucanaer flyvelystne??? :-\ :-\

Hjææælp - jeg får 2-3 stykker om meget kort tid
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2012, 16:37 »
Øhm det har jeg ihvertfald fået fortalt  ???  De er så nysgerrige at de gerne tager vingerne til hjælp for at undersøge  8)

Men men men .... kun hvad jeg har fået fortalt, der må vi nok have eksperterne på banen :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2012, 16:44 »
Sig det ikke er rigtigt Janni :-[ :-[ - er araucanaer flyvelystne??? :-\ :-\

Hjææælp - jeg får 2-3 stykker om meget kort tid

Du må bare i gang med saksen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2012, 16:47 »
Flyvelystne... araucanaer...? ??? *g Glæd dig Helle, de elsker at flyve! <: Den ene høne (fra Kirsten, så deeet...), flyver over hønsegården HVER dag, og den er vel 190 cm høj tror jeg. Der kommer net på, så snart vi har regnet ud hvordan vi gør (døren til skurvognen er helt oppe i 3 meters højde, og nettet skal jo være i 2 meters højde <A).

Lille halte-pige får lov til at bo her så længe hun vil, for her er plads til alle.

@Janni, de flyver da ikke.... *e Hvornår skal jeg levere hende? En sød hanekylling følger med, og så får du bare Alasdair til at bygge et anlæg til /o.

- Og tak for input mht. til kyllingen. Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg gør ved "aleneproblemet" endnu. Jeg havde håbet at køber ville tage hende med u/b nu mine to andre hønekyllinger flytter snart, men det ønskede køber desværre ikke.
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2012, 16:48 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2012, 16:53 »
Ha ha, Tanja du får lige Alasdairs telefon nummer, så er du velkommen til at prøve og overtale ham, til endnu et byggeprojekt  ;D

Tror ellers lige hun ville passe i størrelsen nu, med Brahmaerne og silkerne  ;D

Har lige fået ham overtalt til at vores fine andehus bliver ombygget til silkerne, så de alligevel ikke skal flytte  *y

Har du ikke en anden hønekylling i samme alder hun kan gå sammen med??

Eller måske finde en jævnaldrende hønekylling hun kunne gå med en periode, så de to kunne blive bedste venner, inden de blev lukket ind til de voksne høns??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 23 Maj , 2012, 16:54 »
SUUUUUUUKKK - men mange tak for advarslen Janni - jeg er ret glad for at være forberedt og ikke først opdager det, når èn af dem flyver efter Audien med Grøn Høne på bagsædet på vej indtil København <J- jeg synes at det her minder mig om dengang jeg havde små børn.

Undskyld jeg spammede .. :-[Tanja
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Maj , 2012, 16:56 »
Hmm jeg gætter på de nok hellere vil køre med i bilen fremfor at flyve efter den... Tanja har vist et par historier i den forbindelse  *g *g *e
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 23 Maj , 2012, 17:02 »
Er det med i overvejelserne at hun kan ha' ondt? osse selvom hun virker livsglad?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 23 Maj , 2012, 17:19 »
Er det med i overvejelserne at hun kan ha' ondt? osse selvom hun virker livsglad?
Ja, jeg har tænkt på det, og spurgt flere til råds. Jeg tror ikke hun har ondt, men jeg ved det ikke. Når der er guf i farvandet kan hun løbe lige så hurtigt som de andre ;).

@Janni: De elsker nemlig biler. I weekenden måtte jeg se Jokke og Frede hoppe ind Hi-Acen og gemme sig under en bunke planter, mens de kaldte på hønsene. Snart var hele bilen fyldt op ::).

Hvis ingenting lykkes, vil jeg nok finde en kylling på ca. samme alder og sætte hende sammen med alene i nogen tid.
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2012, 17:20 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja