Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane angrebet af ræv  (Læst 10795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dunni

• Passiv bruger
Hane angrebet af ræv
« Dato: 22 Maj , 2012, 20:18 »
Hejsa!

Min farmors høns og hane blev angrebet af en ræv for 2 dage siden, i dagstimerne. Alle hønsene blev desværre dræbt... hanen overlevede dog angrebet, og han lever stadig idag. Han er blevet bidt i halen, så han har mistet alle fjer på halen. Såret er heldigvis kun overfladisk. Han er vidst også blevet angrebet på oversiden af halsen, længst ned mod ryggen, hvor såret også kun er overfladisk. Vi fandt ham igår, skjult i noget langt græs langtfra hønsegården... om han var stående eller liggende ved jeg ikke. - Så han har altså tilbragt én nat ude i græsset. Han virker meget medtaget, han er nærmest i chok.

Vi har selv høns, så hanen er kommet hjem til os i pleje.

Problemet er, at han idag er i en slags "trance"! Det er som at han er ved bevidsthed i 20-40 sekunder, men så sænker han hovedet til jorden (han ligger faktisk hovedet på jorden) og sover med åbne øjne. Efter få minutter vågner han så igen og virker lidt frisk, og så sænker han hovedet igen og sover. Han virker meget tåget og han kan hverken spise eller drikke.

Hønsene virker også til at være bange for ham, de hakker nemlig i ham når han vågner op.

Tror i, at han er i chok-tilstand? Har har fået alvorlige indre skader måske? ps. hans ekskrementer er vandig, og har en gul farve. Der er ikke nogen orme eller andet at se...

Håber i kan hjælpe mig ;)

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Hane angrebet af ræv
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2012, 20:30 »
Øv..det er pokkers med den ræv. Syntes at han er meget aktiv for tiden. Her har han væltet et kaninbur og spist en dværgsilkeskruk og ædt hendes 10 æg  :(

Nå men mht. din farmors hane, er jeg bange for at den aldrig bliver helt sig selv igen. Tit er angrebne dyr så traumatiseret, at de aldrig helt kommer sig.
Mest humant er nok at aflive ham..eller i det mindste lade ham gå i et rum for sig selv..han har nok mindst af alt brug for at der er andre høns der hakker eller mishandler ham  :(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2012, 20:33 »
Efter utallige ræveangreb her har jeg aldrig oplevet at hønsene blev så traumatiserede at de bliver så skidt tilpas som hanen du beskriver her. Jeg ville måske have mistanke til indre skader ?

Er han lige så skidt i morgen så ville øksen være mit valg.

*t
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2012, 20:34 »
Hvis han ikke er begyndt at spise eller drikke nu, så ville jeg også aflive ham. Øv, men man må passe godt på sine høns i denne tid, hvor rævene har hvalpe.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2012, 22:06 »
Velkommen på forum, Frederik :D
Jeg kan desværre ikke komme med andre råd end de foregående.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2012, 22:14 »
Det behøver ikke være indre skader der påvirker hanen. Og han har sikkert heller ikke traumer.

Men ved blot de mindste, selv overfladiske, skader fra rævens tænder (som den aldrig børster) overføres et hav af meget farlige bakterier. Det er de færreste dyr der overlever et rævebid medmindre de kommer under hurtig dyrlægebehandling.

Så det mest humane er desværre nok at gøre en hurtig ende på hanens lidelser. Hvor svært det end kan være.
Mvh
Erik Andersen

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2012, 00:08 »
Stakkels hane. Men i princippet er jeg enig med de andre. Hvis ikke han hurtigt retter sig, så er det mest humant at stoppe hand lidelser. De 2 høns der overlevede Mikkels hærgen i min hønsegård, var så traumatiserede at den ene døde af chock i løbet af den følgende dag og den sidste måtte aflives pga. beskadiget ben. Ingen af dem flyttede sig overhovedet ikke fra hvor jeg lagde dem eftre angrebet. Pokkers Mikkel og familie.  >:(

Offline dunni

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2012, 07:01 »
Jeg takker for jeres hjælp! Det virkeligt dejligt med sådan her et forum  /o

Han er rigtig flot hane, som oven i købet også er tam!
Det bliver hårdt, at aflive ham, men det er jo nok det bedste for ham selv  :-\

Tror I, at ungerne har været med ude på jagt, eller er det for tidligt?

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2012, 07:40 »
Den fandens til ræv..forleden åd han min kanin,fandt de sølle rester af staklen ved hestestalden!..nu har han mine 3 moskus ænder + kanin på samvittigheden,er panisk for at han skal bevæge sig ind i vores indhegnede have hvor mine elskede høns opholder sig!...meen mon dog,der går min hanhund jo,og han har pisset territorie af,så bilder mig ind at det for ham til at holde sig på afstand  :-\
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2012, 08:31 »
Hanhunde tis gør ingen forskel ..medmindre hunder er der og er en rævejæger (det er vores ikke) Så gode rævesikrede hønsegårde og elhegn er det eneste der får mig til at sove trygt om natten. Vel vidende det heller ikke er 100% sikkert.
Med venlig hilsen Søs

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2012, 08:34 »
Jeg har en ræve-killer-Collie..Ved ikke om han ligefrem ville gå til angreb på ræven,men skræmme den væk  det ville han  8)
Nu er mine høns i sikkerhed om natten,i deres huse,og tvivler på dagangreb når killer Collien er ude..men igen man kan jo ikke føle sig 100% sikker i disse hvalpe-tider,ræven er jo ganske snu  :P
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2012, 08:41 Fra Castella »
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline emil

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Maj , 2012, 08:44 »
Problemet ligger lige præcis i at rævene har hvalpe i øjeblikket, det betyder at de skal finde store mængder føde. Og her fylder en høne altså mere end en mus.

Jeg tror ikke hvalpene er store nok til at komme med på jagt, de bevæger sig endnu ikke langt fra rævegraven, men der går ikke længde før de begynder at gøre det. Da jeg er jæger ser jeg ofte rævehvalpene, især lige i tiden hvor bukke jagten er gået ind. Der er først jagttid på ræve fra d. 1/9, men rævehvalpe må reguleres fra d. 1/6 til d. 31/8.

På trods af at jeg bor ude på landet har jeg endnu ikke haft besøg af ræven, dog fik jeg besøg af nogle krager som valgte at hakke 3 af mine slagte kyllinger ihjel, påtrods af at de var dobbelt så store som kragerne.

Vh Emil

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Maj , 2012, 10:01 »
har en veninde, hvis hønseflok også blev spist rub og stub af ræven:( hanen var den eneste overlevende, de fandt ham mellem deres heste, som stod i ring for at beskytte ham, han var fuldstændigt i chok!

Han kom indenfor og bo og blev med tiden sig selv igen... en ganske fantastisk hane:) så de kan komme sig over chokket, men som de andre skriver, skal man selvfølgelig også have med i overvejelserne, om det kan være pga sårene...
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Maj , 2012, 10:06 »
Dunni, hvis hanen ikke har spist eller drukket endnu, så er det på høje tide du slutter hans lidelser. Ellers tørster og sulter han ihjel, og det er ikke i orden. Tænk på at høns drikker flere gange hver dag. Hvis han allerede igår ikke havde fået vådt eller tørt i 2 dage, så skal du altså tænke på hans bedste. Også selvom han er sød og tam. Så med mindre han har spist og drukket til morgen, så må du finde øksen frem, så han ikke lider.
F...... til ræv  >:(

Offline dunni

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Maj , 2012, 11:17 »
Altså nu hjalp vi ham med at drikke igår, simpelthen ved at dyppe hans næb i vand, så han har fået lidt vand. Han fik også lidt salat igår. Men, man er nød til at fodre ham, for han kan ikke hakke ned i fodertruget eller få hovedet ned til vandet. Jeg tænker, at han simpelthen er så øm i nakken efter angrebet, at han hverken kan holde hovedet op eller hakke ned i fodertruget. Jeg uploader et billede idag, så i lige kan få et indblik. Vi gør lige pt. alt for gøre ham rask. Men eneste udgang er nok, at aflive ham :-\