Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Findes der virkelig ingen rare høns ?  (Læst 6218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
Findes der virkelig ingen rare høns ?
« Dato: 21 Maj , 2012, 21:43 »
Det har været lidt af et cirkus i hønsegården de forgangne måneder.
Startede med 3 Orper fra sidste år som blev skruk og fik kyllinger (fra rugeæg). Den ene var mere ondskabsfuld end den anden og de hakkede og sloges osv dagen lang. Så de blev solgt en efter en. Det var så tidskrævende tilsidst, at holde dem afskilt eller holde vagt.
Har nu fået 2 Araucanaer (voksne), 2 Wyandotter (9 uger) og 3 lyse Sussex (6 uger). Og nu starter cirkuset forfra  :-[
Det var Araucanaerne der fik "tæsk" før, og nu er de lidt strenge ved de små nye. Men heldigvis ikke på samme måde som Orperne. Det er et lille hak hist og pist, hvorimod Orperne de fangede deres offer og holdt dem til jorden mens de bare hakkede løs.
Det gør bare ondt i hjertet at se på.
I dag har jeg tvunget min stakkels mand til holde vagt og se hvordan det udviklede sig (på skift med mig).
Håber virkelig de en dag bare vil kunne enes og være søde ved hinanden. Men måske er jeg bare naiv.
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2012, 21:47 Fra Liva Luna »
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Findes der virkelig ingen rare høns ?
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2012, 21:53 »
Ærgerligt med dine Orper. De plejer da ellers at være fredsommelige. Det, du kalder "småhak" nu hos Araucanaerne og de små - kan det være "opdragelse" som er vigtigt for en hønsefloks overlevelse? Der skal jo etableres en hakkeorden så der ikke skal bruges tid på den hver dag ;). Men der skal ikke flyde blod. Her sørger vi altid for beskæftigelse i hønsegården når vi flytter rundt på dyrene. F.eks. en halmballe, de kan kradse og skrabe i tusinder af småbidder. Gerne med en liter korn hældt ud over ::). Så plejer de stille og roligt at vænne sig til hinanden. Meeeen jeg ville nu aldrig turde at sætte kyllinger ind til voksne fremmede høns uden en mor til at beskytte dem. Håber, det går godt og at alt ender i idyl.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2012, 21:54 »
de skal ha lavet en hakkeorden om hvem der bestemmer. Måske skal de holdes adskilt af et stykke hegn så de kan komme tæt på hinanden, uden og kunne sloges
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2012, 21:59 »
Nu er jeg ret ny i høns, men efter hvad jeg har fået læst er det en fin flokstørrelse! :)
Hvis du har en god hane, der kan gå imellem og dæmpe gemytterne, kan det måske hjælpe på sagen! ;)
En stabil flok, hvor der ikke for tit er nye der skal indpasses i hakkeordenen, hjælper måske osse til at skabe ro? :)
Jeg tror!? det er en fordel at holde sig til en race, så de er nogenlunde jævnbyrdige og ikke har alt for forskelligt temperament!
Araucanerne virker da til at være en rar slags høns!? 8)
..Ellers vil jeg anbefale silkehøns, de er søde, fine, rare og lige til at kramme! ;D

Mvh Tanja
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2012, 22:15 »
Jeg plukker grønt til mine forkælede høns hver dag og de får også altid en snack i form af revet æble, æg, hakket kød e.l.
De "små" får lov at spise, drikke, sove inde i hønsehuset osv. De får et enkelt hak (ingen fjer er røget endnu) og bliver jagtet lidt. Vil sige som situationen er pt så er det næsten tålelig for alle høns + pyller hønsemutti (mig).

« Senest Redigeret: 21 Maj , 2012, 22:17 Fra Liva Luna »
Mvh Helle

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2012, 22:18 »
Ps. En hanefar er desværre udelukket da vi bor i byzonen.
Mvh Helle

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2012, 22:25 »
Jeg har simpelthen den sødeste Dv. Sussex, hun elsker at sidde på min skulder og sidde, hyggesnakke og tigge hvede  8)
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2012, 23:19 »
Det du beskriver her til sidst lyder meget normalt og det vil langsomt gå til siden efterhånden som de vokser og de vil nok ende ud med at blive en god og rar flok både kyllinger og de voksne.

Jeg har dog prøvet for mange år siden at der var nogle kyllinger der blev pryllet af nogle andre. Da de så skulle sættes sammen med nogle andre pryllede de dem og måske er du udsat for det samme med indlæringen. Orpingtonerne hakker Araucanaerne og Araucanaerne har så lært at det er den måde man behandler nye på og derfor skal de da også hakkes voldsomt de nye kyllinger.
Dog vil jeg igen priotere at ud fra det du skriver til sidst at det er ganske normalt og som Ankerine skriver en del af opdragelsen. Derfor hvis de har nok at lave vil jeg ikke være så bekymret.

Ellers hvis du mangler søde høns skulle du prøve med nogle Antwerpener Skæghøns fra den afstamning jeg har. De er i hvert fald flinke over for hinanden og nemt at sætte haner sammen. Høner siges at kunne være lidt svært hvis det er en sammentømret flok, men lykkes fint for mig alligevel.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2012, 23:33 »
Jeg er enig med Ankerine og Frank.

Når nye kommer til vil der altid være lidt hakken osv fordi en ny orden skal etableres og der skal opdrages lidt her og der. Men flydende blod er selvfølgelig ikke acceptabelt.

Jeg har i søndags sat ca 6 uger gamle kyllinger ind i hønsehus/gård, til den meget blandede flok som min underskrift viser.

Der var et par af hønerne der viste lidt 'interesse' de første par timer og uddelte et par irettesættende hak, men ellers har der ikke været nogen problemer overhovedet. Og dette adskiller sig ikke synderligt fra tidligere sammenføringer jeg har foretaget.

Dog skal siges at hvis en hane har været taget fra flokken ifm avlsarbejde, kan det være svært at få ham tilbage i flokken efterfølgende, selvom han tidligere har gået fredeligt sammen med flokken.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2012, 23:34 »
Det er altid bedst at få sine kyllinger evt. fra den samme flok,,eller i det mindste fra helt små, og nogenlunde samme alder..
Så får man tit den mest harmoniske flok.  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2012, 03:18 »
Orperne blev adskilt fra de andre tilsidst, da de ikke kunne styre sig overfor de små nye (de var virkelig voldsomme og ondskabsfulde). Så Orperne gik sammen med Araucana - som fik prygl. Araucanaerne kom så ind til de små nye (Wyandotter+Sussex) og det gik fint. Det er EFTER Orperne er rejst at Araucanaerne er kommet lige lovligt frem i skoene (jeg fik dem fra en gård hvor de gik inde i en stald under kummerlige forhold, så de er rigtigt blomstret op efter deres ankomst). Jeg kan faktisk se forskel på deres fjerdragt osv efter de nu er ude hele dagen nu, og får noget godt at spise. Og de kvitterer da også med to fine turkise æg dagligt.
Men håber på det hele falder på plads i løbet af de næste par uger.
Og tusind tak for jeres mange gode svar.
Er på venteliste til et par Orpe ungdyr/kyllinger, så må hellere stoppe her (men fik forklaret min mand at man ikke kan leve UDEN Orpington i sin have).
Da vi startede med høns sidste år, startede vi op med tre, som nu pt er blevet til syv (+ de Orper jeg får senere på året). Så godt jeg har en rar mand der gang på gang må bygge til, lave om, rette af osv :-)

« Senest Redigeret: 22 Maj , 2012, 03:25 Fra Liva Luna »
Mvh Helle

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Maj , 2012, 11:46 »
høns der før har gået under kummerlige forhold, kan altså have nogle frygtelige vaner med sig.. vi overtog også på et tidspunkt fem, de hakkede meget mere ud efter de andre, end hvad vi nogensinde ellers har oplevet..
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Maj , 2012, 13:19 »
For mig at se ud fra egen hønse gård og have er plads alfa omega. Jo meter plads der er, jo mindre hak mv, for så kan de jo bare stikke af eller danne de kliker, som de har det bedst med at være i.. Omvendt kan man nok ikke helt se sig ud over hakkeordenen..og hvis der er nogen, der får tæv her hos mig, så er det teenage kyllingerne på trods af, at de er vokset op med alle de voksne fra dag 1!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 23 Maj , 2012, 13:50 »
Jeg har nu kun rare høns, men de har også godt med plads. Tror du har været meget uheldig. Især fordi orpingtoner ellers generelt er meget fredelige.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Maj , 2012, 15:15 »
Det går ok nu. Måske varmen har sat en dæmper på gemytterne.
Det er stadig Araucanaerne der bestemmer men de er jo også de ældste.
Ja var nok lidt uheldig med mine 3 Orpe damer men nu er de også rejst.
Men skal helt sikkert have Orper igen for de var jo søde nok imod mig.
Mvh Helle