Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Besøg af Mikkel i nat - vel egentlig ikke en hyggesnak :)  (Læst 2205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Besøg af Mikkel i nat - vel egentlig ikke en hyggesnak :)
« Dato: 16 November , 2008, 08:43 »
Vi har haft ubudne gæster i nat, Mikkel (altså selvfølgelig ikke vores egen forum-Mikkel) har ihærdigt forsøgt at grave sig ind i hønsegården flere steder, og også (i frustration?) fået smidt den herregårdssten, der ligger foran hønsegården som trappe, et godt stykke væk.  <B <R <B <R
Heldigvis har vi fliser på højkant gravet ned som en slags sokkel til hønsegården, og han er ikke kommet under dem. Og jeg venter til efter kl 9 med at lukke hønsegården op, så er der forhåbentlig ingen fare på færde?!
Men selvom jeg vidste, at han er set i nabolaget, er det nu ikke så rart at have et så håndgribeligt bevis på hans færden og interesse.
Selvom han skulle komme ind i hønsegården er smuthullet lukket, så hønsene er i sikkerhed, men jeg synes ikke ret godt om det  >:( .
Jeg tænker på om han nu har fået lysten skærpet, eller om han har opgivet, fordi der ikke var "bid"?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
Sv: Besøg af Mikkel i nat - vel egentlig ikke en hyggesnak :)
« Svar #1 Dato: 16 November , 2008, 10:24 »
Marianne  - den kommer igen. Nu ved den hvor der er et gratis spisekammer!! Og den vil blive mere og mere fræk.

Mit sidste angreb skete mens jeg var i haven sammen med hønsene, på det tidspunkt turde jeg ikke have dem ude, uden jeg var der - jeg gik ind for at tage en rugbrødsmad - det så den og haps var to høner døde på under
1 MINUT! så vær på vagt!!

Jeg krydserfingre for jer!!

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #2 Dato: 16 November , 2008, 10:28 »
Jeg er overbevist om vi har besøg af ræven hver nat. Der ligger efterladenskaber fra den, de kan kendes fra hundens på den spidse "tut" i den ene ende.

Den kommer vel fordi der før har været bid her, men der har ikke været gevinst siden jeg fik en automatisk lem he he. <A
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 16 November , 2008, 10:32 »
Ja det er godt nok streng at Mikkel er blevet opmærksom på at du har  høns der, Marianne har du ikke hund, for hvis du har ville jeg lufte hund omkring hønsegården, det gør jeg med min gravhund, jeg vil gerne holde ræven fra mine høns, og lugten fra hund kan ræven ikke lide, ej heller mennesker.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 November , 2008, 13:42 »
Berit den med hunden holder desværre ike. Lone Aasted har to særdeles aktive hund, som løber omkring hønsene dagligt. Lone har om nogen haft ræverøverier - indtil hun fik strøm! Ja vel egentlig også en enkelt der efter....

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 16 November , 2008, 14:34 »
Øv jeg troede at det kunne holde ræven væk, for jeg lufter flittig min hund omkring hønsehuset  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 November , 2008, 15:11 »
Jeg kunne desværre ikke komme ind og hente dine høns, du havde sikret det for godt ;D...

Nå, spøg til sidde :D..

Du kan prøve at sætte en fælde op, og ligge et dødt dyr i det, det er vigtigt at det ikke bare er kød, men at det er foreksempel en hane kylling der alligevel skulle væk, eller en gammel tamdue som skulle aflives. En død solsort eller drossel kan også bruges. Vi har erfaring med at når man "bare" ligger kød i er det for kunstigt og så går han/hun ikke i den ;).

Lyder lidt barskt med et rigtigt dyr, men det plejer at hjælpe :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 16 November , 2008, 16:43 »
Jeg har hørt at ræven ikke er så glad for duften af menneskeurin, så du må have manden ud og strinte lidt gundt om gården. ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 November , 2008, 18:33 »
Det er rigtigt wanda.. Min søn strintede i en dåse i et hjørne af haven i mange år.  ;D

Et andet fif Marianne er hjortetaksolie. Men det stinker også for mennesker.
Hvis det er det samme sted ræven kommer ind i haven kan du finde en sten og dryppe et par dråber af hjortetaksolien ud på stenen og ligge den på rævens rute.

MVH lene

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 November , 2008, 21:31 »
En sulten ræv er mere ivrig efter at skaffe føde end at tage sig af duftstoffer. Når den først ved at hønsene er der er der ikke noget der kan holde den tilbage - tænk på min ræv der sad ganske få meter fra mig og ventede til jeg gik få meter væk...

Ræven er klog og husker ganske godt og er desuden god til at tænke strategisk-

Jeg ville ikke turde lukke mine høns ud om dagen hvis en ræv har forsøgt at grave sig ind til dem, og har været så vild at den har flyttet en tung sten i sin iver....

Tænker på dig Marianne ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 November , 2008, 21:46 »
Jeg ville stadig forsøge at fange og skyde den ;)... hvis du fanger den må du godt kører herned til mig med den hvis ikke du kender nogen der kan aflive den. Vi vil med glæde aflive den for dig, det satans til møjdyr (undskylder mit sprog) har jeg godt nok et meget stort had til af flere grunde ;)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lone

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 November , 2008, 21:48 »
Hjortetakolie har jeg prøvet, flasken står stadig og stinker i skabet, efter jeg havde smurt på alle stolper og huse. Og det virkede ikke!
Hund(-etis) virker heller ikke, jeg lufter hver aften mine 2 gårdhunde rundt om hønsegården, og alligevel ser jeg ofte rævens klatter (sorte, med billerester i  <R ) ved huggeblokken, der står inden for 'ruten'.
Men jeg har 9000 V i 7 tråde med 5-10 cm's afstand rundt om mine stakkels høns - og det virker!
Bortset lige fra dengang, jeg satte den nederste tråd et hak op, så den nervefaste ræv i vinterpels tog chancen og smygede sig under.
Jeg tror ikke, jeg havde haft en eneste høne tilbage idag, hvis jeg ikke havde investeret den halvanden tusse i det hegn for godt halvandet år siden!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 16 November , 2008, 22:47 »
Tak for mange gode svar og forslag. Vores have er ikke sådan lukket med hæk eller hegn. Selvom vi bor midt i byen, bor vi rigtig landligt, vores grund er nemlig udstykket fra den gamle præstegård, og ligger med grønne arealer uden om, bl.a. har vi en å med stier på begge sider lige op til haven, så det er ikke sådan særlig parcelhushaveagtigt.
Vi (Søren) har lagt herregårdssten rundt om hele hønsegården, bare en enkelt række, ved ikke rigtig om det hjælper, men så er det da forsøgt.
Hønsene har løbet ude i haven hele dagen, dog med lidt flere ture ud fra min side. Og jeg har 7-9-13 ikke mistet nogen.
Jeg kan forstå, at der hverken skal tisses eller smøres andre ildelugtende væsker ud.
Jeg har hele tiden, vidst at der var en ræv i nabolaget, for flere naboer har set den/m. Vi har også harer, fasaner og rådyr i haven, dog ikke på samme tid  ;)
Det kan da godt være, vi skal prøve med en fælde, så kan jeg jo altid slå skindet op på siden af hønsehuset <B <B <B
Vi har en jæger på gaden, måske skulle jeg alliere mig med ham?
Jeg er godt nok spændt på at se om Hr. Ræv har været her igen, når jeg står op. Men hønsene er i hvert fald 100 % sikre inde i huset i forhold til ræve.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #13 Dato: 17 November , 2008, 08:50 »
I kan også trække en tråd rundt med strøm i - ligesom dem man har på markerne. Det kan Mikkel helt sikkert ikke li  >:(

Træk både en tråd for oven og 5-10cm over jorden.

Hvis ikke du selv har sådan en strøm-ting, kan det jo evt. være, du kan låne en et sted.

I skal så bare huske, at det skal være tændt - ALTID. Ellers går det bare, som det gik hos vores ænder.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 November , 2008, 12:58 »
Det syntes jeg du skulle gøre Marianne. Han har helt sikkert et godt forslag til en fælde. Han skyder sikkert også noget, som du så kan købe eller få af ham til at ligge i fælden ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.