I går kom dagen endeligt! De for længst såede tomatplanter skulle flytte fra stuen og ud i drivhuset. Manden har ventet på det rigtige klima - og DET kunne man jo ikke klage over i går.
Manden har over nogle uger kørt gammel jord væk og kørt frisk jord og vellagret kompost ind. Der er skiftet et par revnede glas og nu er det så klar til sommerens produktion af tomater, agurker og basilikum.
Jeg var den hjælpsomme hustru, der forsigtigt bar de ranglede men blomstrende planter ud til drivhuset, mens manden lagde plantesækkene med hul i bunden (ny metode - igen

) ud på jorden. Han kom så i tanker om at der jo også skal vand til så han gik rundt om hjørnet for at koble vandslangen til.
Da han kom tilbage havde hane Ernesto med fruer opdaget projektet og var i fuld gang med at skrabe, tage støvbad i den tørre jord og rive hul på plantesækkene. Manden gennede dem forsigtigt ud under protest-gokken. Så gik han i gang med at plante. Grundet varmen var han nødt til at lade døren stå lidt åben - og ind smuttede fire høner. Den ene ville hjælpe med selve planterne og knækkede to, der skulle have forsynet os med bøftomater. Nå, der var tre tilbage.... Den anden høne "hjalp" manden med snoren til opbinding ("Den lignede altså en meget bleg orm

)". Den tredje fandt en bænkebider i bunden af basilikumpotten og gjorde et stort nummer ud af at den smagte SKØNT, hvilket trak yderligere fire høner og hanen til. Nu var der fest i den!
Da jeg kom småløbende til, hidkaldt af mandens desperate råben, så jeg: tre høner vildt baskende i den tørre jord i hjørnet. To høner i færd med at smage på rødderne af de planter, der var taget ud af potterne, klar til at blive sat i jorden. To høner hev i hver sin ende af en opbindingssnor - og resten var i gang med at løsne jorden i plantesækkene

. Hanen, Ernesto, smagte forsøgsvis på basilikummen konstaterede at den smagte noget sydlandsk - men egentligt meget godt, - prøv at smage, piger!
Og den hjælpsomme hustru: ja, jeg var ikke meget bevendt, må jeg indrømme - jeg græd så jeg ikke kunne se ud af øjnene