Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus, udstyr etc.?  (Læst 17521 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hønsehus, udstyr etc.?
« Svar #15 Dato: 22 Maj , 2012, 12:06 »
kommer lidt an på andre forhold som delvis overdækket hønsegård mine 1.2 til avl (store brahmaer) har en halvpalle 60 x80 cm og ca 35 i højde, det er meget lille men de hygger sig. ca 40m2 hønsegård alt græs er væk efter ca 2 måneder

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 22 Maj , 2012, 12:11 »
Ankerine: jeg er nemlig lidt lun på ideen om en sidehængt redekasse, så mindstemand kan gå ud og hente æg uden at skulle ind til hønsene.

Tror nu godt min mand kan bygge et hus, men ikke uden udførlig byggevejledning med mål, indkøbsliste etc. - fås sådan nogle på nettet? Har set backyardchickens.com, men synes kun der er links ind til blogs med overfladiske vejledninger og billeder.
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #17 Dato: 22 Maj , 2012, 12:26 »
Jeg mener at vi tidligere har set tegninger med mål og materialer fra medlemmer, der har bygget selv. Har din mand ikke en ven med handyman-tendenser så de kan få lidt mandehygge ud af projektet :D? I øvrigt er høns generelt ligeglade med lidt skæve vinkler og sådan.
Redekasse udvendigt, tjah. De steder jeg har set det, er de nedlagt igen grundet strenge vintre og frosne æg men det er da muligt at det kan lade sig gøre i sommerhalvåret.
Nå, prøv at komme med en efterlysning på tegninger og gode råd - så er jeg sikker på at der kommer noget hjælp når folk kommer hjem fra arbejde.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #18 Dato: 22 Maj , 2012, 12:26 »
1 plade til tag males godt evt tagpap eller andet
1 plade til bund gerne bodex eller min vandfast finner
2 ½ plader til sider
1 plade til bagplade
1 plade til forplade  evt delt med hængsler til rengøring/fodring

lægter til alle samlinger så der er noget at skrue i
evt 75x75 stolper i hjørnerne  som ben evt 65 cm lange

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 22 Maj , 2012, 12:28 »
Et stort nok legehus kan jo også bruges.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #20 Dato: 22 Maj , 2012, 12:32 »
Hej er enig med KristianK Det er ikke svært at lave selv. Jeg tager lige et foto af det jeg lave i forrige weekend. Det er dog ikke så højt men kunne nemt gøre højere.

Lægger foto ind senere i dag.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #21 Dato: 22 Maj , 2012, 12:34 »
Nånå, så kom der gang i Forums Handymen /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #22 Dato: 22 Maj , 2012, 12:46 »
der er så få detaljer som at siderne skal hænge ud over bundpladen så vand ikk løber ind og tagpladen skal være lidt størrere men det er jo detaljer der giver er tørt og sundt hus.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 25 Maj , 2012, 10:19 »
Hvad med sådan et her?

http://www.dba.dk/legehus-legehus-med-terras/id-83286462/

Vi fjerner terrassen på huset bygger selv en hønsegård omkring på ca. 4kvm (udover hus), hæver huset på nogle fliser eller sten, laver en lille stige, indretter med 2 store redekasser/opvaskebaljer og 2 siddepinde med møgbrædt under. Kunne det ikke være meget passende og give rum til 4 høns nu + måske en enkelt høne eller 2 mere i fremtiden?

Hønsegårdens ene side bliver en mur med en gammel efeu og klatrerose på - skal jeg ikke bare lade det hænge og lade hønsene muntre sig med det eller kan tornene/buskadset være skadelige for dem?

Huset er tæt ved os, så jeg håber det kan gå an :)
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 25 Maj , 2012, 10:21 »
Fint nok hus, men en meget lille gård. Får de lov til at gå frit hele tiden eller?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 25 Maj , 2012, 10:42 »
Jeg købte hønsehus hos sb-trade sidste år, som skulle passe til 6-8 høner! Mine 3 sussex damer kunne godt klemme sig derind, men hvis der skulle så mad derinde også, blev det oversk*dt når de sad på pindene. Så min kæreste byggede et nyt hus til hønsene, og nu fungerer det "gamle" hus som skrukhus.
Vi ville forsøge at flytte det lidt, men så var det ved at skille ad! Det har stået i haven i under 1 år!!!
Kan ikke anbefale nogen at købe hønsehus hos sb-trade. De er flotte, men de holder IKKE til noget! >:(

Jeg synes det er et rigtig fint legehus i har fundet. Men jeg vil nok også anbefale en større hønsegård.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 25 Maj , 2012, 10:59 »
Ikke hele tiden nej, da vores nabo har en jagthund i den tilstødende have, som tit render løst derovre - og muren til den anden nabo er blot 1½ meter høj og jeg kunne frygte de prøver at flyve over til grunden, hvorfra de kan få adgang til en mindre vej. Men når vi er hjemme og vejret tillader det skal de da ud.

Jeg er ikke helt hundrede på løbegårdens størrelse endnu, men da hele arrangementet skal ligge mellem en mur, et orangeri og 2,5 meter fra naboens skel, så har vi ikke de vilde muligheder :( Ville I så foretrække, at vi fandt et lidt mindre hus på 2kvm, så grønt-arealet blev 5kvm?

Ville det hjælpe, hvis de høns vi fik var af Dansk Landrace eller Luttehøns? Det er nemlig ikke helt til at vide hvilke racer der er, men søndag kan jeg vælge mellem 50 små kyllinger af alle mulige racer. Måske jeg bare skulle indse, at vi ikke har pladsen og så gå efter nogle mindre racer og måske kun 3 høner - uden at det dog bliver dværghøns.
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2012, 11:44 Fra Honningsvesken »
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 25 Maj , 2012, 19:22 »
Der er rigtigt rart med ståhøjde. Prøv at tage i bauhaus el lign, hvor de udstiller dem, gå ind i en og forestil dig, at du skal muge ud med en skovl. Så finder du ud af det.
Det er en dejlig hobby, spar pengene til det færdiglavede bras, som ser så flot ud men ikke engang er malingen værd (jeg har erfaring fra 2 kaninbure af slagsen, de er tæret igennem på ingen tid trods pleje med træbeskyttelse) og put dem i noget mere solidt. Rottesikre med fliser el lign, det er ret hurtigt gjort og er et nemt og holdbart gulv til huset. De kan tit fåes for en slik brugt, hvis dem du måske har i et hjørne af baghaven ikke lige kan bruges. Jeg har 50x50 på højkant rundt om hønsegården for at rævesikre, men dét er et stort arbejde- nå ja, afhængig af hønsegårdens størrelse. Min er på 27 m2 i z facon...
Hov - min hane er ved at undersøge om egeparket er et bedre gulv, jeg må lige have ham ud igen.

Offline Castella

• Passiv bruger
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
« Svar #28 Dato: 25 Maj , 2012, 19:43 »
Dette har min mand snedkereret af en gammel palle,småt men yderst hyggeligt & mine 3 silker elsker deres hule  ;D

Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 25 Maj , 2012, 19:59 »
Jeg havde ikke set legehuset, da jeg skrev, synes at det ser fint ud. Hvis I hæver det nok, til at hønsene kan gå under, får de mere plads, og de vil elske at sandbade i den tørre jord under. Lige som de vil elske, at blive sluppet ud i hele haven, når I er hjemme, og så gør det mindre om gården er lidt lille. Huset er rigtigt pænt også, hvilket altså nok ikke er ligegyldigt med den fine placering tæt på huset.
Under alle omstændigheder er det uendeligt meget mere plads en i de helt små bure, I har kikket på færdiglavet, og et meget mere holdbart hus. Jeg tænker, det ville være ok for jer.
Husk at landhøns flyver....Det forestiller jeg mig også, at luttehøns gør.