Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor tit behandles kalkben???  (Læst 7810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silkemor

• Bruger
Hvor tit behandles kalkben???
« Dato: 19 Maj , 2012, 20:48 »
Hejsa alle. Håber alle i kloge mennesker kan hjælpe mig lidt. ;)
Fik for ca 3 mdr siden 4 fantastiske silker. Hanen havde desværre kalkben men efter sigende var han behandlet. Ja det er jo første gang vi har høns. Så hvad ved man.  ::)
Men det blev bare ikke bedre. Så nu har jeg købt nix og smurt hans ben og det er så her mine spørgsmål kommer ind.
Hvor ofte skal jeg smørre?
Skal jeg vaske salven af igen eller bare lade det sidde?

Håber nogen kan hjælpe mig.  :)

Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Hønsene på Bakken

• Passiv bruger
Sv: Hvor tit behandles kalkben???
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2012, 20:57 »
Jeg har også haft behandlet to af mine høns for kalkben ved brug af Nix. Jeg kan ikke helt huske hvor jeg fik beskrivelsen af hvordan henne, men vi gjorde følgende. Smurte/penslede fødder og løb(og helt op under fjerene) med Nix, og smurte(vi brugte en blød pensel) derefter vaseline på. Vaselinen skulle lukke for sprækker og revner i skællene og dermed kvæle miderne samt forhindre at nye kom ind. Vi skulle genbehandle efter 7 dage. Og indimellem de to behandlinger smurte vi med vaseline for at lukke af for miderne og blødgøre skællene. Det virkede rigtig fint, men der er nok flere  måder at gøre det på... Det tager dog noget tid fra endt behandling til benene ser helt fine ud igen. Det gjorde det i hvert fald ved mine.
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2012, 21:06 »
Jeg er begyndt at bruge frontline i sprayform. Et par pust på huden og håber så det tar miderne..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2012, 21:12 »
Jeg har ikke turde bruge Frontline, da jeg ikke helt kan regne doseringen ud (og det er jo noget skrapt stads!) og da jeg heller ikke ved hvor hurtigt det forlader dyrets system, fx i forhold til æglægning. Men måske det sagtens kan gå - jeg ved det ikke :)
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2012, 22:00 »
Okay. Tak for svar.  :D
Vaskede du nixen af igen?
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2012, 22:02 »
Nej, jeg lod det sidde på. Forsøgte at lade det tørre lidt/trænge lidt ind inden jeg penslede vaselinen på. Det afhænger nok lidt af hvor tålmodig en høne man har sig :).
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2012, 22:08 »
kan man ikke bare smøre med hovfedt?  ???
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2012, 22:11 »
Det kan man sikkert vældig fint :). Nogle bruger også madolie. Som jeg også skrev - der er sikkert utallige måder at behandle kalkben på.
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2012, 22:32 »
Okay vil prøve at smøre vaseline på også. Min hane er heldigvis en god og mild dreng. Så ingen problemer med tålmodighed. Bare en vis undren over hvad der sker  ;D

Takker for hjælpen  ;)
Smil Anne-Louise

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2012, 22:34 »
Faren for at midlet går i æggene er ikke så stor, når det drejer sig om haner  8)

Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2012, 22:40 »
Påvirker frontline en hanes fertilitet? Og i givet fald hvor længe?
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2012, 23:05 »
Ha ha..nu bliver det spændende. Jeg skal komme med en melding om en måneds tid. Hvis min brahma hane ikke kan befrugte æggene, så skal jeg nok lige skrive en besked. Men tvivler nu på at et par pust vil ha noget at sige..
Mvh. Rikke

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2012, 23:06 »
Nej, jeg er klar over at haner ikke lægger æg :D. Men nu talte jeg kun ud fra egne erfaringer, og de omhandler høners kalkmide-angrebne ben.
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Brahma (Bakker)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2012, 23:20 »
Ha ha..nu bliver det spændende. Jeg skal komme med en melding om en måneds tid. Hvis min brahma hane ikke kan befrugte æggene, så skal jeg nok lige skrive en besked. Men tvivler nu på at et par pust vil ha noget at sige..

Er der tilbagehold på æg og slagtning efter behandling med Frontline, som der er med en del andre medikamenter?

Min tanke her var, at hvis der er tilbagehold (altså medicinen kan spores i æg og kød xx dage efter brug), så er der vel også en hvis risiko for at hanens fertilitet påvirkes i en tilsvarende periode.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2012, 23:26 »
Nu er frontline jo ikke beregnet til fjerkræ. Så om der er nogen regler for tilbagehold af kød/æg ved jeg ikke.
Men når har lige læst i det "grønne blad" en avler der bruger dette frontline middel på sine dyr. Så kan det vel ikke gå helt galt..

Hvem ved om nix også kan gå i æg og kød..det er vel egentligt også kun beregnet til mennesker..eller?
Mvh. Rikke