Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Størrelses forskel på Brahma og Faverolles kyllinger  (Læst 12137 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Er Faverolles kyllinger større end Brahma kyllinger, eller er Brahmaer bare længere tid om at vokse til??

Vi har netop hentet 2 Brahma kyllinger på 9 uger, som kun er halv størrelse af vores Faverolles kyllinger på blot 7 uger??

Har Faverollerne spist lidt af gødningen til græsplænen (joke), eller er det helt normalt størrelses forhold i den alder??

Troede blot kyllingerne ville som minimum være samme størrelse, når færdig vægten ligger så tæt på hinanden??

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Størrelses forskel på Brahma og Faverolles kyllinger
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2012, 23:11 »
Jeg vil skyde på at brahma er mere langsom voksende end Faverolles  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2012, 23:24 »
Så må Faverolles godt nok vokse hurtigt.

Jeg har 8 Brahma kyllinger på ca 5 uger gående og de er godt nok store allerede.
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2012, 23:26 »
Brahma kyllingerne vi har fået, er ikke større end vores silkekyllinger af stor type som er 1 uge yngre  :o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marita

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2012, 23:30 »
Nu er det jo fra mig, du har kyllingerne, og jeg er ret sikker på, de har den størrelse, de skal have i den alder.  Jeg tænker, der er en mening med, at de garvede avlere af brahma ruger deres kyllinger ud meget tidligt på året, for at de kan være klar til efterårets udstillinger.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2012, 23:36 »
Det er jeg også helt sikker på de har Marita  ;)

Jeg var blot nysgerrig efter om de vokser meget langsomt i forhold til Faverolles, som jo er noget større end Brahmaerne selvom Brahmaerne er ældst? :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2012, 23:37 »
Brahma vokser meget i højden og kan virke tynde og ranglede, især hanerne er nogle bængler, fylden kommer så senere.

Men de skal dog ikke være mindre end Faverolles kyllinger, som tilmed er yngre. Kunne det være dværge du har fået.?

Brahma og andre store racer for den sags skyld skal have meget og ordentligt foder, for overhovedet at blive til noget.

Så har de fået det og er de fra ordentlige forældre dyr ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2012, 23:38 »
En anden betragtning er at kyllinger vokser betydeligt hurtigere på kyllingefoder end "alt muligt andet foder".
Det har jeg lagt mærke til i flere forskellige tilfælde.
Når jeg har en skruk gående med kyllinger (i hønsegården) som spiser både hvad de finder men også hønsenes korn- og tilskudsfoder blandning så vokser de langsommere end de hold jeg har gående inde i stalden med kyllingefoder ad. lib. (altid indenfor rækkevidde).
Et andet eksempel havde jeg for nylig da min nabo fik 20 daggamle sussex kyllinger, ud af en flok på over 60 stk. Dem jeg beholdte fik kyllingerfoder i ca. 3 uger. Herefter gik de over på korn og "kraftfoder". Naboens kyllinger fik stadigvæk ren kyllingefoder da de var 7 uger gamle og idag (hvor de er ca. 8 uger gamle) er der tydelig forskel i størrelse, på trods af at de alle er klækket indefor det samme døgns tid.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2012, 23:43 »
Jeg må jo tilstå at jeg var lidt bange for om mine Faverolles og Silkehøns er vokset for hurtigt  ???

De var daggamle da vi fik dem alle, og de er opvokset på starter foder fra Versele Laga, og nu kørt over på vokse foder fra Møllerens.

Dertil får de al mulig slags grøntsagsrester finthakket, ost, havregryn osv. hvad der nu ellers er blevet anbefalet herinde  ;)
Men frygter jo helt om Faverollerne er vokset for hurtigt og måske kan risikere at få problemer med bentøjet?  :-\
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2012, 23:49 »
Race fjerkræ kan ikke vokse for hurtigt. Det er kun i forholdsvis få tilfælde at det kan være nødvendigt at tilføre ekstra stoffer som eks. mangan.
Kyllinger skal som udgangspunkt have alt det foder de kan spise.
Faverolles plejer ikke at have problemer med hverken bentøj eller generel knoglestyrke.
Så du har ikke gjort noget forkert.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2012, 23:51 »
Takker og bukker Danny - en pylre hønse/ande "mor" det må jeg jo nok tilstå jeg er  ::) :D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2012, 23:52 »
Jeg må jo tilstå at jeg var lidt bange for om mine Faverolles og Silkehøns er vokset for hurtigt  ???

De var daggamle da vi fik dem alle, og de er opvokset på starter foder fra Versele Laga, og nu kørt over på vokse foder fra Møllerens.

Og Brahmaerne har fået det samme at spise??
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2012, 23:54 »
Nej Brahmaerne har vi først hentet i dag :)

Men de er opvokset på startfoder, så det burde jo være det samme vel?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2012, 00:00 »
Kyllingerne skal bare have lidt gødning  :o

Offline JNTS

• Passiv bruger