Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af Kinesere  (Læst 10741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CharlotteRA

• Bruger
Kønsbestemmelse af Kinesere
« Dato: 17 Maj , 2012, 15:05 »
Hej

Jeg har idag købt 4 vagtler, men vil høre om der er nogen der kan fortælle mig og det er høner eller haner..

Det burde være 2 haner og 2 høner.

Den ene er jeg sikker på, er en naturfarvet hane (den har jeg derfor ikke sat billede ind af)

Men er i tvivl om de andre, specielt den mørke naturfarvet, da den er hvid på halsen,- er det bare en hvid aftegning, eller er det en hane ?

Og af de 2 andre, så burde den hvide/brune være en hane? og den lyse brune (nogen der ved om det bare en en natur, eller om det er en "speciel" farve?) skulle være en høne?

Er der nogen der kan hjælpe`? :-)

Uploaded with ImageShack.us

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Kønsbestemmelse af Kinesere
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2012, 15:56 »
Jeg er ret sikker på at den du står med i hånden er en hane.Den naturfarvede på nederste billede må være en høne. /o /o
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 16:00 Fra Tranum. »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline CharlotteRA

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2012, 16:12 »
Er det pga. den hvide "halskrave" ? eller...

Burde den ikke også bare være rødlig på brystet/maven hvis det var en natur han (ligesom den anden naturhan jeg har fået)?

Håber ikke at det er en han, for hvis den hvide også er en han, som sælgeren påstod, så har jeg 3 haner til en høne :-(

Men tak for svaret .-)

Serama

• Gæst
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2012, 20:16 »
Jeg tror de viste alle er hunner.

Toxidoen (den der er mørk for oven og hvid for neden) kan kønsbestemmes på halens farve. Er halen mørkerød, så er det en hane, er den brun (som oppe på ruggen) så er det en høne.

De fleste Kinesere kønsbestemmes på masken, som er den sort (grå)/hvide hanerne har i ansigtet og øverst på halsen. En undtagelse er (normalt) den sorte og den hvide. Den renhvide variant kan ofte kønsbestemmes på løbsfarven - hanerne har klart skinnende gule løb, mens hønerne har noget lysere og ofte matte løb. Jeg husker ikke om den sorte variant er uden maske eller masken er sort.

Men der findes så mange krydsninger af varieteterne, så det er blevet næsten umuligt at se hvilken varietet der er tale om og hvilket køn de har. Så den lysebrune med den brune maske, kan være en han og ligeledes den med den halvmåneformede plet øverst på brystet.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 20:19 Fra Serama »

Offline HeidiPia

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2012, 09:24 »
Du kan prøve at smide melorme ind til dem, hannerne vil give dem til hunnerne og sige en sjov lyd, hunnerne spiser dem bare.
1,1 Bob white vagtler
1,2 Tværstribede dværg Wyandotter
0,2 Dværg italienere
1,10 danske landhøns
1 Perser
2 hunde
1 kanin

Serama

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2012, 11:39 »
Rigtig god ide HeidiPia.  ;) Den havde jeg slet ikke tænkt på, selv om det er et sikkert tegn, hvis der ikke er unger i flokken, for så kalder en hun også. :)

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2012, 12:41 »
Jeg læste lige overskriften og tænkte, at det spørgsmål hører hjemme i et helt andet forum - hehe  ;D

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2012, 13:32 »
Det første billede er en hane, så vidt jeg kan se..den har lige et par blå halefjer aller yderst. Det er altid dét, jeg genkender dem på.. det duer dog ikke, hvis de har plukket hinanden ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2012, 13:35 »
Jeg kan ikke se halefjer på nr 2 og nr 3 billede kan jeg altså ikke få frem på min tlf...men prøv at kigge på halefjerene :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline CharlotteRA

• Bruger
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2012, 15:38 »
Ihh sikke en masse bud :-)

Tuxedoen synes jeg har røde halefjer, så det passer nok med at det er en han..

Men jeg må prøve det med melormene - virker det også når det er "unge" dyr ? Eller skal de have en vis alder først..

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2012, 20:07 »
Hvor "unge" er de? De er jo fuldvoksne som 6-7 ugers ca :)
Mette