Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lysning af æg  (Læst 10774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
lysning af æg
« Dato: 17 Maj , 2012, 13:25 »
jeg lyste mine wyandotte æg i går, efter 7 dage i rugemaskine.

det er første gang jeg prøver med rugemaskine.

jeg har set på mange billeder for at vide lidt om hvordan det skal se ud, men så ikke "edderkoppen".

jeg ser et foster(mørk plet) som bevæger sig. men kun halvdelen af ægget er fyld, på langs. resten ser tomt ud og slet ikke blodårer eller noget. har svært ved at se blodårer på den anden halvdel med liv i, men der er tydeligt "noget" omkring pletten.

er dette normalt?

flere af æggene var tomme og nogle havde små pletter som lignede de sad ved skallen. på billeder skulle dette være bakterie angreb. kunne ikke se liv derinde på de æg.

vil prøve at lyse i morgen eller lørdag igen, og sortere dem fra der tydeligt er tomme og med de små pletter. (turde ikke i går da jeg var usikker på nogle)

det er en madam blå jeg ruger i og har købt et chek up termometer som måler lige i overfladen af æggene. temperaturen ligger rimelig stabil og svinger 0,2 grader. har også et hår hygrometer som ligger på 46 % der er vand i det ene kar og den ene luft prop er åben hvor ledningen til termometret går ned. har ladet vand% falde lidt så den er på 43% nu (der er ikke så meget vand i)

er lidt i tvivl om luftblæren (hvis den hedder det) er for lille eller tilpas i æggene, derfor jeg prøver om den kan komme lidt ned.

lyder alt dette fornuftigt?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: lysning af æg
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2012, 13:43 »
På 6-7. dag ses tydelig blodårer ud fra centrum (kyllingen) hvis det er stærke og sunde kim. Mindre/svage kim, er ofte dem der er gået til grunde ved næste lysning.

Jeg ruger uden vand, (35-40%) indtil de første æg har stjerne på 19. dagen, så tilføres mere fugt (65-70%)
På denne måde plejer at at have OK resultater (klækker mellem 100 og 150 kyllinger hver 3. uge) med max. 10% der ikke kommer ud af ægget på 22. dag. Og så er løbet kørt her, for ny rugning skal startes.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2012, 21:52 »
okay, tak.

jeg tror jeg får meget svært ved at se om de allerede befrugtede æg er dårlige eller ej.
vil der ske noget ved at lade alle befrugtede æg ligge og ruge med til slut??
syntes ud fra billeder at der kun er en meget lille forskel på om de er gode eller dårlige.

jeg startede med slet ikke at hælde vand i, men hygrometeret viste kun 25 % vand så turde ikke andet end komme vand i den ene beholder.

på den rugevejledning der medfølger siger den 50-55% fugtighed. og det syntes jeg lød af meget, især når nogle tør ruger.

vil prøve at lade den løbe tør for vand og så se hvad den står på.

min rugemaskine står i et tørt bruggers uden varme.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2012, 21:59 »
jeg tørruger i madam blå, min fugtighed hedder kun 20%......, det har den gjort fast, er det alt for lidt? Det er først når jeg tilfører vand i begge kar, når æggene begynder klækning, at fugten kravler op på 65-70%
Det er min anden rugning, og fugten var også 20% 1 gang, og resultatet ikke særlig godt, så da jeg så denne tråd bliver jeg i tvivl, om det kan skyldes de 20%....
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2012, 22:05 »
20 % er meget lidt...normalt ligger en tørrugning på mellem 30 og 40  :-\

Hvis du kun har haft 20% er der nok alt for meget hvide der har fordampet under rugningen, og dermed er luftblommen sikkert blevet for stor...men de helt præcise detaljer omkring konsekvenser osv for det, kender jeg ikke  :-[

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2012, 22:10 »
Når jeg tørruger ligger den mellem 40 og 50%. Men jeg vil sige, at løsning af æg har RET tit snydt mig..Jeg plejer at lade alle æg blive i, der bare har en lille antydning af liv. Det ene år kunne jeg godt se lidt i æggene, men var overbevist om, at de alle var blevet stoppet i udviklingen, de så virkelig ikke ud til at blive til noget..der kom 24 kyllinger ud af 24 æg!!! Jeg kigger aldrig på luftlommen, ved virkelig ikke hvad jeg skal kigge efter på trods af mange billeder, manualer og andet herinde på forum :-):-):-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2012, 22:14 »
jeg tørruger i madam blå, min fugtighed hedder kun 20%......, det har den gjort fast, er det alt for lidt? Det er først når jeg tilfører vand i begge kar, når æggene begynder klækning, at fugten kravler op på 65-70%

Jeg har foretaget en del rugninger i den kære 'Madam Blå'. Og hun er nu slet ikke så tosset endda at arbejde med. ;)

Jeg har normalt fyldt vand i ét af karrene ved begyndelse af rugning og så taget kar nr 2 i brug når fugtigheden skulle hæves ca dag 18. Dette har virket perfekt for mig.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 22:42 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2012, 22:28 »
så bør jeg vel fylde det ene kar?
2.0 hunde
1.0 kaniner

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2012, 22:39 »
Når du siger din luftfugtighed kun er 20 (det forudsætter jo den måler korrekt) så ville jeg fylde vand i et kar. Men jeg har altid tørruget i den blå uden problemer. Jeg har ikke haft måler i, men min anden maskine viser mellem 30 og 35, så jeg anta'r det er samme sag for madam blå  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2012, 22:46 »
At opnå en luftfugtighed på blot 20 % må være utroligt svært. Som Karina antyder kunne der være fejl på dit måleudstyr.

Under alle omstændigheder har jeg haft rimelig succes med at fyldee vand i ét kar ved opstart af rugning i Madam Blå.
Mvh
Erik Andersen

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2012, 05:41 »
Jeg må vist få fat i et til, så jeg er sikker på korrekt måling
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2012, 11:57 »
jeg lyste igen i går og 7 ubefrugtede æg blev taget fra.
nogle var der tydeligt liv i da de bevægede sig meget, andre så ligesådan ud indeni, men bevægede sig ikke.
få æg havde en mørk plet, men ingen blodårer at se.

jeg har ladet alle tvivlsomme æg ligge og kun fjernet dem der slet ikke har været befrugtet og gang i.

syntes stort set alle æg der så ud til at være noget i bevægede sig sidst, det gjorde kun 4-6 stk nu.

lod vandet løbe tør i beholderen og fugtigheden faldt til under 30% så jeg har fyldt vand i igen.

når æggene gerne skulle begynde at klække, åbner i så for et eller flere lufthuller i toppen? har et åbent nu hvor ledning går igennem.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2012, 12:16 »
De behøver ikke være døde fordi de ikke rør på sig...

Jeg har åbne huller under rugning, og lukker under klækning  ;)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2012, 20:58 »
okay, det er godt at høre. så håber jeg der er liv i de fleste selv om de ikke rør på sig.

hvis alle huller er lukkede får kyllingerne så ilt? måske et dumt spørgsmål. jeg tænker omvendt at man så åbner flere huller. men så er det måske svært at holde luftfugtigheden oppe?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2012, 21:17 »
ja så lyste jeg igen dag 18 og var slet ikke i tvivl om hvilke æg der var ved at være klar til klækning  :)

der var to æg der var gået i stå, ca halvfærdige. og to der som jeg forventede fra sidst jeg lyste kun lige var startet og så gået i stå.

så håber der kommer noget ud af de 9 resterende æg som alle så rigtig fine ud.

jeg fyldte begge kar samme tid som lysning sent i går aftes på dag 18.

luftfugtigheden ligger nu på 62-63 % er det fint eller skal den højere op?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå