Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nedgang i hønseholdet, hvordan?  (Læst 2200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Nedgang i hønseholdet, hvordan?
« Svar #15 Dato: 16 Maj , 2012, 20:36 »
Jeg kan godt se problemet og føler med dig. Jeg kunne nemlig også godt tænke mig at skære ned på antallet for mit vedkommende. Problemet er bare at jeg ikke kan beslutte mig for hvilke der skal væk og hvilke der skal beholdes.
Og hvis det lykkes mig ved jeg ikke hvordan jeg skal holde mig selv i nakken for ikke at få noget nyt ind. Det er godt nok svært og jeg synes ikke det bliver lettere.

Dette kommer an på race og farve, men jeg har hovedsageligt perlegrå Antwerpener Skæghøns, men nogle af dem er split hvid og så går der lige en hvid høne og en Blå hane split perlegrå. Dette gør at jeg kan få hele fire forskellige farver på få dyr og derfor stadig have en del at vise frem Hvide, Sorte, Perlegrå og Blå randtegnede. Dette giver en masse forskelligt på få dyr hvilket er meget tiltalene for mit vedkommende. Jeg ved selvfølelig ikke med dig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 16 Maj , 2012, 20:53 »
Nu ved jeg ikke helt, hvad du vil bruge den sparede tid til. Men hvis det virkelig skal batte, så sælg knægtene ;D. Så får du rigeligt tid til hønsene ::). Nej, helt ærligt, så er det nok et dagligt pusterum for dig, ikke? Nyd det i stedet for at ærgre dig. Og gør måske tingene lidt mere praktiske - også arbejdsgangene. Det fantastiske ved høns er jo netop at de er afslappende at omgås. Det trænger de fleste til i dag. Så drop TV og fjerne feriemål. Nyd hverdagene - dem er der flest af /o.
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2012, 21:06 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #17 Dato: 16 Maj , 2012, 20:55 »
Det var også min tanke da jeg har brahma i sølv sort/båndet og  guld/sort båndet  samt kyllinger som bliver hvid sort/columbia og Hvid blå/colombia og der vil jo så også blive hvide mener jeg det er.
Så de er helt sikkert fredet.
Så har vi sølv sort/randet wyandotter og forhåbentlig Guld blå/randet på vej ud de næste dage. Der er også guld sort/randet iblandt.
Skal der ikke en guld sort på en guld blå for at lave den bedst? Syntes at have læst det engang.
Så har vi den blå jersey på sorte høner.
Så har vi de smukke orange farvet welsumere.
Selvfølgelig de dejlige laksefarvede faverolles.
Så er der jo også 3-4 stammer dorking.
Så har vi også lige La bresse for at prøve spise dem.

Og så er der heldigvis ikke flere.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 06:16 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

karina dj

• Gæst
« Svar #18 Dato: 16 Maj , 2012, 20:57 »
Orv... blå sort columbia  :o Det lyder absolut som noget for mig  ::)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #19 Dato: 16 Maj , 2012, 21:03 »
Tv ser jeg aldrig, kun når jeg sover  ;D

Ferie hvad er det  ???

Men ja du siger noget, ungerne  ::) Men så ville jeg blive slem ked af det.

Ved selvfølgelig godt at det hjælper når rugemaskiner går i vinter hi.

Men ville nu gerne have haft 2 racer mindre. Så jeg havde tid til at nyde dem lidt mere :)

Har spekuleret i om hestene skal væk men ville så gerne igang med at ride igen men det har jeg heller ikke tid til for hver gang der er lidt overskud så skal der muges ud eller ringes/sorteres kyllinger.  >:(

Så jo jeg må i tænke boks ;)

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #20 Dato: 16 Maj , 2012, 21:05 »
Orv... blå sort columbia  :o Det lyder absolut som noget for mig  ::)

De er så flotte
Mvh Bettina.

karina dj

• Gæst
« Svar #21 Dato: 16 Maj , 2012, 21:17 »
Kommer der halvt af hver når du mixer de 2? Kan du høre jeg allerede savler  ;D

Jeg holder på man må gøre sit bedste, men nogle gange er den halve indsats jo faktisk nok i sig selv. Så ja, der er noget om "work smart-not hard"... og man lærer det nok henafvejen... Jeg har osse heste, og spør nogle gange mig selv hvad jeg skulle vælge fra, hvis jeg fik det skidt fx. Vil jo ikke undvære noget...men det behøver jeg jo heller ikke... jeg behøver ikke slippe mine høns som jeg brænder så meget for, eller mine heste....men jeg behøver måske ikke ha SÅ mange forskellige høns som jeg har. Og jeg ved da godt, hvis jeg skal være ærlig mod mig selv...hvad jeg skal vælge fra!

Du får jo mulighed for Bettina, engang senere i livet...at vælge noget af det TIL igen ;) når ungerne ikke kræver lisså meget af dig, som de gør nu  /o

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #22 Dato: 16 Maj , 2012, 22:03 »
Ja det er med at finde genvejende, det det bliver nemt og hyggeligt og eventuelt slå noget sammen, der kan gå sammen.
Ved Brahma'erne vil du kunne slå de Hvide-sort columbia sammen med de Hvide-blå columbia og det vil fungere fint.
De Sølv- og Guld sortbåndede vil nok ikke være så smart at blande, da det vil ødelægge sølvfarven. De Hvide vil måske godt kunne køres med de Sølv sortbåndede og give et rimeligt resultat der. Hvis de blandes med de Guld sortbåndede vil de nok få et gulligt skær især hanerne.
Ved Wyandotterne vil du fint kunne blande Guld sortrandede og Guld blårandede og det vil gå fint. De Sølv sortrandede vil til gengæld ikke kunne krydses med de andre to, da sølvfarven vil blive ødelagt.
Jersey Kæmper er det også en fin kombination med Blå og Sorte.
De Orangefarvede Welsumere kan kun køres for sig selv selvfølelig og derfor svært at forbedre dette.
Det samme med Faverolles og Dorking.
Når man nu gennemgår dette vil du stadig have minimum 9 stammer når man ligger de forskellige variateter sammen og det er kun med en af hver. Så det er selvfølelig svært at få ned. De fleste af racer og farverne vil du kunne finde noget blodfornyelse når du mangler dette og derfor vil du kunne klare dig med en stamme af disse, men sådan noget som Dorking kan være svært at skaffe og ovenikøbet de blodlinjer du har. Du vil dog nemt kunne klare dig i flere år bare med to stammer og nå langt. Så dette var en mulighed, men også meget begrænset. Det vil forhåbenligt hjælpe dig lidt hvis du gjorde det på denne måde.

Ja Karina hvis du sætter Hvid-blå columbia på Hvid-sort columbia eller omvent får du halvt af hver både haner og høner.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

• Gæst
« Svar #23 Dato: 16 Maj , 2012, 22:24 »
Ja, den er jeg med på Frank! Det var det med de blå sort columbia jeg ikke lige kunne regne ud  ??? Hvordan laver man den?

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #24 Dato: 16 Maj , 2012, 22:32 »
Det er fordi det er hvide-blå columbia, nogle sætter bare blå ind det forkerte sted så det bliver blå-sort columbia. Ellers ville jeg give dig ret det ville være en smuk farve.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

• Gæst
« Svar #25 Dato: 16 Maj , 2012, 22:35 »
Åh, var det det du mente Bettina? hvid blå/sort columbia? Dem har jeg jo  ::)

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #26 Dato: 16 Maj , 2012, 23:23 »
Er du rigtig sej så skærer du ned til kun at have Dorking som 1. priotet og Farverolles som 2. priotet. 8)
Men det er svært :P

Jeg ville jo gerne ned på 2 racer og lidt forskellige farver og så lidt flere af hver slags, men tror aldrig på at det kan lade sig gøre,   :-\
Det er jo også fordi at der er mange man skal have sorteret i og sådan og det syntes jeg faktisk er vildt spændende at gøre. + alle de kokke der er til slagt.
Sidste rugning i år bliver sat over inden for 14 dage så er det slut for i år....

Der var en der skrev til mig på nogle kokkyllinger på min hjemmeside og det viser sig så at vores ejendom er hendes barndomshjem. Det er lidt sjovt at man skal "mødes" på den måde. Så glæder mig helt vildt til hun kommer om nogen uger og så får en lille historie om gården :)

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 16 Maj , 2012, 23:25 »
Uha. Den overskrift giver mig kuldegysninger.  ;D

Jeg tror desværre ikke jeg kan hjælpe med dette emne. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #28 Dato: 17 Maj , 2012, 06:17 »
Åh, var det det du mente Bettina? hvid blå/sort columbia? Dem har jeg jo  ::)

Det er rettet, en kæmpe skrivefejl :D

Ja Frank det var også i den stil jeg havde tænkt, og tak for det. 
Glemte at skrive at der også er hvid wyandotter i maskinen. :D

Henrik@ Ja jeg burde skære ned på den måde men kan bare ikke.  >:( Og der har brahma 1 pladsen.

« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 06:21 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 17 Maj , 2012, 07:37 »
Jeg kan sagtens følge dig Bettina, der må gå oceaner af tid med alle de racer du har. Jeg har selv kun 2, brahma og sussex, men synes der går høns og især kyllinger rundt over alt, og burde nok reelt nøjes med én race. Jeg har selvfølgelig heller ikke stor staldbygninger, så når dyrene går alle mulige forskellige steder, går det i hvert fald ikke hurtigere.
Jeg kan kun give de andre ret i, at du nok lige skal se på arbejdsgangene engang. Fx automatiske vandingsautomater. Men sådan noget er selvfølgelig ikke gratis at installere. Desuden er jeg nu også ret sikker på, at du nok allerede har sat tingene fornuftigt op med alle de forskellige racer, ellers ville du helt sikkert mangle nogle timer i døgnet  ;)

Når det så er sagt, så tror jeg faktisk at du har fuldstændig ret i, at det er fornuftigt at skære ned på racerne og så bruge mere tid på at sætte dig ind i racen i stedet for. Og med dit indlæg er jeg ret sikker på, at du allerede er langt i den proces /o

Jeg ville så prøve at finde ud af, hvilke racer du allerhelst selv vil beholde og så vælge ud fra det. Hvis ikke dorking er en af farvoritterne, så ville jeg fx forsøge af afsætte disse til nogle, som vil brænde for netop den race i stedet for. Som jeg forstår det, et det jo ikke et spørgsmål om, at alle dyr skal væk i dag eller i morgen.

Når du så er kommet ned i både racer og sikkert også antal dyr, så bliver der måske også tid til at deltage i diverse racearrangementer, bare gå rundt og nyde dine dyr osv. Jeg er helt sikker på, at det bliver svært at få "ryddet op", men når først det er gjort, tror jeg helt sikket du vil blive glad for det.

Held og lykke :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)