Korrektion: Frontline og Ivermectin er IKKE det samme! Det aktive stof i Frontline er Fipronil, som dræber lus og lopper. Ivermectin er et mere krads stof med ditto bivirkninger. Af samme grund er Ivermectin receptpligtigt, så ingen dyrlæge bør ordinere det før denne har stillet en diagnose. Ivermectin tager langt flere slags parasitter, udvortes såvel som indvortes; orm, lus, lopper, mider mv. Begge stoffer ville jeg have betænkeligheder ved at bruge på kyllinger. Husk desuden at tænke på tilbageholdesestider, hvis de bruges til voksne konsumdyr.
Jeg har lidt erfaring med Derisic: Så vidt jeg kan læse mig til, er det groft sagt talcum-pudder i en mere administrerbar formulering (producenten kunne ikke oplyse mig det meget mere specifikt ved henvendelse). Mider og lus kan ikke leve i det tørre miljø, pudderet skaber. I disse regnvåde dage, hvor hønsene kan have svært ved at finde egnede steder til støvbad, kan Derisic være et godt supplement: Drys under vingerne og evt. omkring kloaken i rigelige mængder (førstnævnte er lettest at få pudderet helt ind til kroppen, ved de tætte dun omkring kloaken fornemmer man at det drysser af, før det får kontakt med huden). Behandlingen gentages med et par dages mellemrum i starten og trappes så ned til ca. 1 x ugentligt. Dog tvivler jeg på, at Derisic kan klare mosten hvis dyrene er svært inficerede (især mider er genstridige). Men hvis det var mig, ville jeg lade tvivlen komme dem til gode og starte med Derisic. Og ja, enig i at det er en god ide at kalke hønsehuset (ingen erfaring med Stald-chok herfra); grundigt ind i revner og sprækker hvor eventuelle mider ligger og hygger sig.