Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: God artikel i Det grønne blad, men.....  (Læst 1050 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
God artikel i Det grønne blad, men.....
« Dato: 14 Maj , 2012, 14:47 »
Foruden Mariannes fine indlæg om hvodan vi hurtigt blev "fanget" af hønseriet er der nu del 2 af "Racehønseavl for begyndere"

En meget ordentlig og grundig indføring i, hvad man kan og skal. Rigtig dejlig læsning  /o

Men et lille hjertesuk: Man støder mange steder - og også i denne artikel på anvisning af brug af produkter, der er gået af handelen.

Det har været umuligt for mig at opdrive svovlblomme. 

En rundgang på nettet samt en forspørgsel i Matas giver også negativt resultat mht lysol-opløsning og karbolineum. (Ret mig endelig hvis det alligevel er tilgængeligt)

Lusepulver har jeg aldrig kunnet finde - kun lusespray (jeg har dog kun søgt på Americas hjemmeside og spurgt i foderhandelen )

Der findes selvfølgelig alternative og tilladte - eller lettere tilgængelige - produkter, som kan købes i 2012 i Danmark - og det er lidt ærgerligt hvis nybegynderen skal bruge tid på at lede efter midler, der ikke findes.

Og hvis raceavl skal være "moderne" må der ikke være tvivl om, at det kan lade sig gøre med nutidens lettilgængelige vareudbud.

Tager jeg fejl? Evt bare med nogle af produkterne? Skriv endelig! Inden jeg sender en kommentar til redaktionen på Det grønne Blad.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: God artikel i Det grønne blad, men.....
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2012, 14:52 »
Ja det oplever jeg også, Susanne, jeg tror det er fordi, nogle af disse artikler er genoptryk af gamle artikler. Det ville være ønskeligt, hvis de blev opdateret. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Serama

• Gæst
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2012, 15:27 »
Jeg tror nu ikke at alle disse gamle produkter er forsvundet fra det danske marked, jeg tror bare de har ændret salgsnavne.

Svovlblomme anvendes i havebruget til at drysse på bakterieforurenet jordstykker og sidst jeg hørte om det, kunne det købes i 20 kg. sække.

Lysol sælges bl.a. under navnet 'Kitchen Care" til rengøring af glaskeramiske kogeplader.

Hvad angår kreolinium, så tror jeg nok at det er det samme som trætjære. Det anvendes (anvendtes) af fiskere til at imprægnere deres net med. Så mon ikke produktet stadig kan fås? Det kan jo desværre være blevet forbudt, ligesom så mange andre produkter. Prøv eventuelt at spørge i en skibsprovianteringsforretning - det kan endda være de sælger det som Kreolinium.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2012, 17:46 »
Lusepulver kan godt fås hos Amerika. Er bare halvdyrt
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2012, 21:05 »
Lusepulver kan godt fås hos Amerika. Er bare halvdyrt

Ja, det er rigtigt - har lige tjekket igen. Det hedder utøjspudder.

Tak, Patricia - det skal selvfølgelig ikke med i "påtalen" :)

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2012, 21:16 »
Jeg tror nu ikke at alle disse gamle produkter er forsvundet fra det danske marked, jeg tror bare de har ændret salgsnavne.

Svovlblomme anvendes i havebruget til at drysse på bakterieforurenet jordstykker og sidst jeg hørte om det, kunne det købes i 20 kg. sække.

Lysol sælges bl.a. under navnet 'Kitchen Care" til rengøring af glaskeramiske kogeplader.

Hvad angår kreolinium, så tror jeg nok at det er det samme som trætjære. Det anvendes (anvendtes) af fiskere til at imprægnere deres net med. Så mon ikke produktet stadig kan fås? Det kan jo desværre være blevet forbudt, ligesom så mange andre produkter. Prøv eventuelt at spørge i en skibsprovianteringsforretning - det kan endda være de sælger det som Kreolinium.

Ja, det er muligt, at man kan finde et af produkterne under et andet navn i en skibsprovianteringsforretning.....

og at et andet af de nævnte midler nu sælges som rengøringsmiddel til keramiske kogeplader.....

Men det er svært at regne ud, hvis man ikke lige ved det.

Artiklen er skrevet til nybegyndere i raceavl. Det kunne være en fin oplysning til begynderen, hvis de produkter, der bliver nævnt er noget, som kan købes uden et forudgående stykke detektivarbejde, som måske ovenikøbet er forgæves. :)

Serama

• Gæst
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2012, 21:48 »
Jeg holder helt med Susanne i, at de der artikler burde føres up to date inden de gentages i bladet. Jeg håber faktisk at der er nogen der retter henvendelse til "rette vedkommende" og beder om en liste over steder hvor de pågældende produkter kan købes. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2012, 07:14 »
"Nogen" kunne jo være en af dem, der har skrevet her i tråden :D
Man finder navnene på dem, der sidder i bladudvalget på DFfR's hjemmeside.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2012, 09:22 »
Trætjære er ikke ulovligt i handelen, men fås jo som flydende tjære til bla at behandle træ med. Det er det eneste træbeskyttelse jeg bruger... men om det kan erstatte kreolinium har jeg ingen anelse om, da jeg ikke ved hvad det er   ;)

Serama

• Gæst
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2012, 10:13 »
 ;) Ja, Marianne jeg forstår godt din hentydning. ::)

Jeg har selv været en del af i DFfR's bladudvalg, men da jeg på grund af sygdom ikke kan klare at køre turen fra Nibe til Holstebro tidligt om morgenen, så måtte jeg trække mig fra den post.