Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus Ællingerne napper.  (Læst 10436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Meps

• Passiv bruger
Moskus Ællingerne napper.
« Dato: 13 Maj , 2012, 00:20 »
Hejsa.

Ligesom vores Sussex så er vi også blevet ejere af 4 moskusællinger som er ca 3 uger...(mener jeg) :D
De er i et stort kaninbur i vores køkken fordi vi fik dem da de kun var 2 dage gamle og skulle have varmelampe.
Jo ældre de bliver, jo mere griser de og jeg må give dem rent hø og savsmuld hver dag. På en rigtig god varm dag har de (2 gange) været med ude i haven ca 10 minutter. Der var de rigtig søde og render efter en som var man deres andemor. ;)

Jeg må indrømme at jeg altid har haft stor respekt for høns og ænder, måske fordi de i mine øjne er store dyr med næb....
Hønsene har jeg vænnet mig til 100% nu, men det kniber lidt med ællingerne fordi de napper mere og mere når jeg renser deres bur.
 eller også er jeg bare begyndt at blive lidt nervøs for dem.

Jeg har engang hørt at man skal opdrage haner, så mit spørgsmål er om man også skal opdrage ænder så de ikke bider :-\

Mit andet spørgsmål er om de må få hvedeklid

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Moskus Ællingerne napper.
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2012, 01:26 »
For det første, så undersøger ænder alting med det meget følsomme næb. De "snadrer" - også på dig. Så det kan du ikke "opdrage" dem fra - det er et led i deres fødesøgning.
For det andet, så keder de sig sikkert nu. Er der ingen mulighed for at få dem ud i større rum med en varmelampe et par uger endnu? Så du ikke er deres eneste underholdning mens du renser hos dem ;).
For det tredje, så "sviner" ænder altid langt mere end høns. Sådan er det bare.
Hvedeklid, tjoh, det må de vel godt. Hvorfor vil du give dem det? Er de ikke "på" ande- eller kyllingestartfoder? Evt. med friskplukket grønt og lidt regnorm og snegle?
Har du læst lidt om moskusænder eller er de en pludselig indskydelse? Deres sprog er anderledes end andre andetypers, de hvæser og ryster på hoved og hale for at kommunikere - og det er ikke ondskabsfuldt ment. Bare så du ikke bliver mere bange for dem. De er sædvanligvis meget tillidsfulde og underholdende. Held og lykke med dem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2012, 07:50 »
Jeg tror også, at de på nuværende tidspunkt har alt for lidt plads.. Ænder og de fleste høns også har det fra naturens side sådan, at de hele tiden skal bevæge sig for at finde føde. Hvis du ikke mener de er varmefri endnu (det kan ikke vare mange dage), så behold dem i det lille bur, men skru lige så stille ned for varmen, og lad dem være ude gerne flere timer..hos andemor ville de også kun få lov at varme sig ind i mellem..ellers er det bare ud at snadre ;-) Men ja, ænder er kæmpe svin, men til gengæld kan moskusænder blive noget så tamme !!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2012, 07:53 »
Hei

Jeg har vært så "uheldig" å få en moskusand fra en ruging i rugemaskin. Den bor på badet og får masse kos og varme fra meg. Den er 4 dager i dag. Den napper og drar i fingrene/hendene mine, riktig sjekker ut hva den huden er for noe. Jeg har hatt den med ut allerede, men bare et par minutter, den holdt seg i nærheten av hendene mine hele tiden og kikket seg rundt. Jeg opplever moskusen som veldig hardfør og tenker at dine moskus kan være mer ute nå. Jeg har noen peking andunger som er 10 dager og som bor i stallen med varmelampe. De griser i vei. I dag har jeg tenkt å lage en liten inngjerding ute som jeg plaster rundt så det ikke blir trekk på dem. De skal stå i sola inntil en vegg. Jeg legger over et fuglenett så ikke andre fugler får tak i dem. Det tror jeg blir bra, skal få være ute så lenge de ikke blir kalde. Klumper de seg sammen så vet jeg at det er for kaldt. Jeg kjenner på dem også, sjekker at beina ikke er kalde.
Hvis dine står på kjøkkenet uten varmelampe så er de jo ikke vant til å ha det så veldig varmt heller. Jeg har aldri opplevd at de voksne moskusene "biter" eller napper på meg.
Lykke til ;D

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2012, 10:43 »
Tak for svarene.
Min kone er slet ikke bange for dem, men hun har også et fantastisk godt tag på dyr i det hele taget..... så det er nok bare mig.
Nu er det et meget stort bur de er i, og jo selvfølgelig skal de til at lære at være ude.
Vi beholdte dem bare inde lidt længere fordi de sagde at der ville være nattefrost.

Jeg vil tage dem lidt ud idag, vejret er godt til det...

Kan de gå sammen med hønsene eller er de for unge endnu.
De skal sove for sig selv, men det kunne været godt om de kunne gå med dem om dagen.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2012, 13:13 »
Jeg tror også, at de på nuværende tidspunkt har alt for lidt plads.. Ænder og de fleste høns også har det fra naturens side sådan, at de hele tiden skal bevæge sig for at finde føde. Hvis du ikke mener de er varmefri endnu (det kan ikke vare mange dage), så behold dem i det lille bur, men skru lige så stille ned for varmen, og lad dem være ude gerne flere timer..hos andemor ville de også kun få lov at varme sig ind i mellem..ellers er det bare ud at snadre ;-) Men ja, ænder er kæmpe svin, men til gengæld kan moskusænder blive noget så tamme !!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2012, 13:28 »
Hov..dobbelt indslag, dumme smartphone ;-) De KAN godt gå sammen med hønsene, de MÅ bare ikke iflg lovgivning !!
Mette

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2012, 19:25 »
Det var sådan mere for hyggen at jeg spurgte om hvedeklid.

Mht at gå med hønsene var også fordi min kone ikke er sikker på om hønsene vil hakke på dem.
Selvom jeg syntes nu de er store af deres alder

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2012, 22:15 »
Ænder kan jo sådan set spise alt..alt! Sidste år fik vores ænder de samme slags madrester som hønsene, vi havde også en nabo, der daglidt havde rester med hjem fra en salatbar med alverdens grønt og kødrester, de åd alt dette med yderste velbehag..og så græssede de græsplænen som en hest ;) Så hvedeklid vil de sikekrt synes rigtig godt om..specielt, hvis det er blandet med evt lidt havregryn og vand, så det bliver en tyk vælling...mums  /o
Mette

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2012, 23:07 »
Super Tusind tak for svarene :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2012, 23:28 »
Mht at gå med hønsene var også fordi min kone ikke er sikker på om hønsene vil hakke på dem.

Du skal være opmærksom på, at efter dansk lovgivning, er det forbudt at holde hønse- og ande-fugle sammen. Det har med frygten for fugleinfluenza at gøre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2012, 09:57 »
Det er heller ikke meningen de skal gå sammen fast, det er kun her i starten imens vi går og arbejder inde hos hønsene.
Når så ællingerne skal til at lære at være ude så ville vi have dem der så vi kunne holde lidt øje med dem, samtidig hygge os over dem som vi gør med hønsene. ::)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2012, 21:34 »
jeg har moskus ællinger der bliver 4 uger her på onsdag.

de lå faktisk kun under deres mor den første uges tid (efter den tid var der heller ikke plads mere) og siden har de bare ligget for dem selv i en klynge.

de bor ude i en stor indhegning sammen med mor og har et hus at gå ind i.

jeg har solgt ællinger der var 3 uger gamle som varmefrie (der var vejret så også godt varmt), så luk du dem bare ud nu det er så fint varmt.

hvis du vil give dem noget godt, så elsker de især mælkebøtter, kløver og andet grønt.

regnorme og snegle er helt i top  /o

mine napper ikke da de ikke er helt så tamme, men har haft et par stykker der gerne nappede i fingrene da de var små. det stoppede da de blev større og ikke blev nusset mere på brystet  ;D

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2012, 22:19 »
Hejsa.

Du er dagene  også meget bedre ;D de er skam kommet ud i haven og hygger.
Stadig under opsyn for vi har en sø der viser meget interresse for, men jeg tør ikke endnu da de ikke har skiftet alle deres dun endnu, det går landsomt syntes jeg.
Det er ige før de vokser hurtigere end fjerene kan følge med ::)
Min kone har læst at de kan få lungebetændelse af det.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 27 Maj , 2012, 12:57 »
det er noget sludder din kone har læst  :D  ællingerne bader allerede som daggamle!

her bader de flere gange dagligt og dykker og er under vand mange gange dagligt også.

og det er især når de har den alder nu de er helt vilde med det.

har aldrig haft en syg ælling pga det (eller i det hele taget) og jeg får mellem 60 og 70 ællinger hvert år som kommer ned at gå i /ved vandhul også.

de elsker vand og får de muligheden for det så opholder de sig næsten mere i vand end på land. især når de er 3 uger og op til udvokset.

så bare ud i vandhullet med dem og nyd hvordan de opfører sig  ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.